ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vittisbofjärd (Ahlainen)  (läst 1620 gånger)

2003-02-15, 15:27
läst 1620 gånger

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Vittisbofjärd (på finska Ahlainen), som tidigare stavades Hvittisbofjerd, har i tiden hört till Ulvsby storsocken. Orten fick kapellrättigheter redan 1693 men blev självständig församling först 1908. Däremellan hade kapellförsamlingen en tid lytt under Norrmark kyrkoherdeämbete. Vittisbofjärd är idag en del av staden Björneborg. Vittisbofjärd kommun var före samgången med Björneborg till ytan ? 185 kvadratkilometer. Folkmängden rörde sig kring 1500 personer.
 
De egentliga byarna i Vittisbofjerd hette (enligt gammalt skrivsätt) Öfverby, Nederby, Kjellfjerd och Lampis. Endast den sistnämnda bar finskt namn i försvenskad form. Senare övergick man till namnen Ylikylä, Alakylä, Kellahti och Lamppi.
 
Träkyrkan i Vittisbofjärd stod färdig år 1796 efter den i Jalasjärvi bosatta Salomon Köykkä-Köhlströms ritningar, delvis omarbetade av ”Intendenturkontoret”. Helgedomen utvigdades år 1908 i enlighet med arkitekt Josef Stenbäcks planer till en korskyrka med 720 sittplatser. Klockstapeln är av C.L. Engels hand anno 1832. Altartavlan är målad år 1888 av Elin Danielson-Gambogi.
 

Bildtext: Avellan, Furuskär(i), Granqvist, Grönmark, Holmström, Lindberg och Ollonqvist. De många svenskspråkiga inskrifterna på gravvårdarna i Vittisbofjärd vittnar om en tidigare talrik svensk befolkning.
 
Förfinskningen var väl genomförd i början av 1900-talet. ”. ett ganska stort antal svenskatalande i . Hvittisbofjärd äro laestadianer”, skriver Isak Smeds, som besökte socken 1888. Han bodde hos ”gubben Ingberg” under sitt besök i Vittisbofjärd. Denne sjöng svenska visor för gästen, som var en ung magister från Åbo. Under denna tid var det bara de gamla som talade svenska. Ungdomarna var helt förfinskade.  
 
Källmaterial:
”Finlandia 2 - Varsinais-Suomi, Satakunta ja Ahvenanmaa.” (Keuruu 1984), sid. 251.
”Gränsmark. Släkt- och bygdekrönika från Sydösterbotten 2”, av Gunnar Nybond (Vasa 1984), sid. 16.
”Kom Blankus, kom Skarpus. Fiskare och skeppsbyggare i Sideby.”, av Erik Appel (Vasa 1994), sid. 17.
”Turistbroschyr. Strandvägen - stressfritt alternativ. Kristinestad - Sastmola - Björneborg.” (Björneborg 1988).

2010-03-17, 00:09
Svar #1

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:20
    • Visa profil
Hejsan Leif R Blom, detta med , Fredriksfors är ett bruk.  Tänkte här , har du kollat opp i Digiarkisto.  
 
Jag har också haft mitt folk Fredriksfors. Enligt Hiski är ham 55 år 11 mån.20 dagar i fall vid är i samma person
  död 18.1. 1835
Om ni tittar in I Ahlainen finns där information.
 
MVH
 
Paul W. sivakka

2010-03-17, 11:37
Svar #2

Leif R. Blom

Paul, jag överlämnar frågan, med varm hand till Britt. Men som jag ser, så finns inte Ahlainen ännu i Digiarkisto, så där får man väl vänta på upplysningar.
Mvh Leif R.

2010-03-17, 12:38
Svar #3

Britt Svensson

Hej Leif och Paul
Ja jag väntar ivrigt på Ahlainen, men det tycks inte ligga högt på priolistan. Tack ändå att ni bryr er.
MvH Britt

2010-03-17, 19:16
Svar #4

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:20
    • Visa profil
Hejsan Britt och tack för posten. Vad jag menar, har du kollat Ahlainen i Hiski. I Digiarkisto finns det ännu inte.
 
Jag ska  ta opp din info här ock kolla upp det i korten eller rullorna i Biblioteket i B:borg. Hoppas ja lyckas att hitta.
 
MVH
Paul W. Sivakka

2010-03-24, 12:13
Svar #5

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Diskussionen om släkten Rydberg är flyttad  
 
Moderator Finland

2010-03-24, 12:31
Svar #6

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Diskussionen om personer födda i Nakkila är flyttade
 
Moderator Finland

2010-03-24, 12:43
Svar #7

Utloggad Moderator Finland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Diskussionen om släkten Öberg är flyttad    
 
Moderator Finland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna