ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ulfsby  (läst 1320 gånger)

2001-11-12, 20:59
läst 1320 gånger

Johan Lumme

Jag söker information om mina förfäder med namnet Limnell i Ulfsby, äldsta påträffade är ff ff ff Henrik Limnell som troligen föddes här på 1780-talet, troligen på Holkeri (Holgeri) gård i byn Svartsmark. Vad är Svartsmark på finska?

2001-11-30, 18:19
Svar #1

Utloggad Leif Hernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 14:50
    • Visa profil
Hej Johan,
På HiSki (Genealogiska Samfundet i Finland) finns mängder av släkten Limnell. Företrädesvis tycks släkten komma från trakterna kring Björneborg/ Ulfsby.Svartsmark heter Suosmeri på finska. Smeden Henric Limnell föddes 1789 och dog i april 1834. Han gifte sig den 8 december 1812 med Fredrica Adamsdotter, född 1797, och de hade fem barn mellan åren 1813-1832. (En son och fyra döttrar).I listorna förekommer också en smed vid namn Johan Henric Limnell, född på Holgeri gård. Han var gift med Carolina Carlsdotter och de hade också fem barn. Jag vet inte om det är fråga om samma Henric eller två olika. Båda är emellertid från Svartsmark.
Bästa hälsningar
Leif Hernberg (gammal Björneborgsbo)

2001-12-02, 18:19
Svar #2

Johan Lumme

Tack, Leif, för upplysningarna, bynamnet Suosmeri har jag inte kunnat koppla till Svartsmark.
 
Johan

2005-09-28, 08:57
Svar #3

Utloggad Kaisa Kyläkoski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2018-08-12, 14:18
    • Visa profil
Hej,
 
I fall någon Limnell sökande hamnar på den här sidan det kan vara bra att veta att det finns en fullständig släktutreding med namnet Satakuntalainen Limnell-suku av Toivo Väinölä.
 
Kaisa

2008-09-30, 22:53
Svar #4

Utloggad Pirkko Bright

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-09-30, 22:53
    • Visa profil
Innan året 1861 var Ulfsby större så att Nakkila var ett av dess byar. Min farfarsfar hette Johannes Uotila,bonde    som det var många Uotila där i Ulfsby. Min farfar föddes i Nakkila Tattara och var en av mellersta barnen. Han föddes 14.1.1862 i Nakkila Tattara och var ca 4 år när fadern johannes dog. Han hade äldre och yngre syskon. Han själv tog efternamnet Uoti, men det tog ingen annan av Johannes   Uotilas barn.Jag kan ha där  en stor släkt men det känner jag inte  då  Johannes´ familj  splittrades  efter Johannes´ död efter  i smb  svältåren.  Juho H. Uoti   blev pastor och levde till 4.10 1920.Han fick 7 söner, 12 barnbarn( 9 egna  och 3 adoptivbarnbarn),  16 barnbarnsbarn och  10 barnbarnsbarn genom adoptionbarnsbarn.Även finns nu några barnbarnbarns barn till honom i Finland, I England, i Sverige.  
Men släkt som  kommer genom hans syskonskaror  känner vi inte. Om någon är Uotila och har också  farfarsfar Johannes Uotila ?

2008-10-01, 11:14
Svar #5

Utloggad Gunnel Marus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2022-10-16, 10:59
    • Visa profil
Hej!
 
Vill du alltså veta mer om din farfarsfars syskon eller om din farfars syskon?
 
mvh
Gunnel

2019-11-27, 23:55
Svar #6

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
Hej,Är det någon som vet var Gröneberg i Ulvsby ligger? Uppgiften kommer från 1670-talet och finns med i en källa i Hälsingland i Sverige, så möjligen är namnet förvanskat.
Tack på förhandMaud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna