ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Viborg/Muolaa  (läst 1456 gånger)

2005-08-12, 17:27
läst 1456 gånger

Laura Neill

Hej!
 
Jag söker information om min morfars föräldrar, Karl Viktor Helander och Wilhelmina Aalto.  
 
Jag har väldigt lite information om min morfars far;jag vet vad han hette och att han förmodligen kom från Viborg.
 
Min morfars mor flyttade från Muolaa till S:t Andreae i december 1893. HisKi vägrar berätta var hon är döpt. Hon måste ju inte vara döpt i Muolaa, men det är som sagt den enda information jag har.
 
Om någon sitter på information om hur jag ska gå vidare tar jag tacksamt emot den, det känns nämligen som om jag söker fel...
 
Laura Neill, förvirrad

2005-08-12, 20:33
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Laura,
 
har du noterat, att enligt HisKi flyttade pigan Wilhelmina Aalto 26.2.1898 från S:t Andreae till Helsingfors? Möjligen har hon också gift sig i Helsingfors. Jag skulle föreslå ett du skickade en förfrågan om henne och hennes vidare öden till Helsingfors kyrkliga samfällighet, Tredje linjen 22 B, 00530 Helsingfors. Så skulle du med stor sannolikhet få veta hennes födelsedatum och -ort, och förhoppningsvis också samma uppgifter om Karl Viktor Helander. Väntan kan bli lång; det brukar ta månader att få svar på släktforskningsfrågor från Helsingfors församlingar.
 
Några iakttagelser:
Enligt HisKi  flyttar en piga Wilhelmina Juhontytär från Prunkkala 23.3.1892 till Muolaa, Perkjärvi station, d.v.s. till samma ort varifrån pigan Wilhelmina Aalto sedan 1893 flyttar till S:t Andreae. - Att en person bara har en patronym vid slutet av 1800-talet torde peka till västra Finland; i östra Finland och Karelen hade också allmogen alltid haft efternamn. Aalto är inte alls ett östfinskt eller karelskt namn, snarare låter det som ett  typiskt taget namn.  - En socken med namnet Prunkkala finns inte; det kan vara frågan om ett bynamn. Åtminstone finns det en by vid det namnet i Aura sn., nordost från Åbo. Men, allt det här är idel spekulation. . .
 
Lycka till,
KE

2005-08-12, 21:09
Svar #2

Laura Neill

Kirsti,
 
Tack så hemskt mycket för informationen! Jag ska absolut skicka en förfrågan till Helsingfors.
 
/Laura

2006-03-10, 14:20
Svar #3

Timo Rosengren

Hej Laura och Kirsti
Prunkkala är det gamla namnet på Aura socken och församling. Min morfar var född i Prunkkala. Där
ha du alldeles rätt Kirsti att Aalto är typiskt
taget namn från Västra Finland. Farmors bror
ifrån grannförsamlingen Lieto (Lundo) tog också
namnet Aalto i slutet av 1800-talet.
Timo (född i Åbo)

2006-03-10, 20:10
Svar #4

Kirsti Ervola

Timo, tack för upplysningen! Att bynamnet förr hade varit ett sockennanm, det kom jag verkligen inte att tänka på. Ja, man borde kolla allt. . . Mvh KE

2006-05-13, 19:49
Svar #5

Laura Neill

Jag började släktforska på min fars sida i Estland, vilket resulterade i att jag aldrig skickade någon förfrågan till Helsingfors.  
 
Jag upptäckte dock att Wilhelmina Aalto och Karl Viktor Helander gifte sig i Viborg i januari 1898, så det hade antagligen inte gett något ändå. Jag vet nu att min morfar föddes i Viborg 1908, så de återvände antagligen dit från Helsingfors. Jag har ingen aning om var jag ska leta nu - det hade varit så mycket enklare om de hade kunnat stanna på ett ställe. Gah.

2006-05-13, 22:59
Svar #6

Kirsti Ervola

Hej Laura,
kanske reste hon inte alls till Helsingfors, utan stannade i Viborg. Hur som helst, kykböcker av församlingar som fanns i det från Finland avträdda området förvaras i St.Michels landsarkiv. Du kan skriva dit och beställa en utredning av familjen. Adressen är: St.Michels landsarkiv, PB 2, 50101 Mikkeli.
Mvh KE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna