ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkt från Rautjärvi  (läst 984 gånger)

2005-06-28, 20:30
läst 984 gånger

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej!
Jag har börjat släktforska på min farmors sida av släkten. Farmor, Lempi Lahia Pulkkinen, är född i Rautjärvi 27/3 1924. Hennes mamma, Maria Pulkkinen, född 22/10 1898 i Rautjärvi.
Jag hittar ingenting på HisKi pågrund av att årtalen från Rautjärvi kyrkoböcker är från 1700.
Hur ska jag kunna få reda någonting om Marias föräldrar eller min farmors pappa? Min farmor var en oäkting.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
// Nybörjaren Tina

2005-06-28, 21:01
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Tina,
Du kan skriva till Rautjärvi församling och fråga efter uppgiter om Maria Pulkkinen, f. 22.10.1898. Adressen är:
 
Rautjärven seurakunta
Kirkkoherranvirasto
Pankkikatu 3
56800 Simpele
 
eller: rautjarvi.kirkkoherranvirasto@evl.fi
 
Mvh KE

2005-06-28, 21:08
Svar #2

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Tack Kirsti!
Jag har fått tips här på Rötter att försöka få tag i dig, för att du är duktig på forsking om Finland. Jag har skickat ett email till Rautjärvi församling och frågat om Maria och alla hennes tre barn. Hoppas på svar därifrån snart!
 
En fråga bara... Vet du om man kan få uppgifter om barnens pappa, trots att de är sk oäkta? Står det skrivet i kyrkoböckerna? Och tror du Marias föräldrars namn finns med där?
Tack!
Mvh Tina

2005-06-29, 22:30
Svar #3

Kirsti Ervola

Hej Tina,
då Maria Pulkkinen var född i Rautjärvi, finns uppgiften om hans föräldrar säkert i Rautjärvis kyrkböcker. Ifall hon har meddelat prästen namnet av fadern till sina oä barn, är namnet nedskrivet i längden av döpta.
Mvh KE

2005-06-30, 18:45
Svar #4

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej Kirsti!
Jag är nu hemma i min farmors gammla hem. Har hittat massa biblar med gammla dödsannonser i. Ska bli roligt att se vart det leder. Jag har skickat mail till Rautjärvi församling. Vet du om Rautjärvi och Rautjärven har samma församling?
Tack för hjälpen!
Tina

2005-06-30, 19:04
Svar #5

Kirsti Ervola

Tina, Rautjärven är genetivform av Rautjärvi. Mvh KE

2005-07-04, 21:23
Svar #6

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Tack igen Kirsti!
Kanske du kan hjälpa mig igen?
Jag har tittat på gammla kort och i gammla dödsannonser som min farmorsmor sparat.
Hittat några karlat som möjligtvis kan vara hennes bröder, men att söka på Hiski går inte eftersom de kyrkböcker som ligger ute är från 1700 talet, och de alla är födda på senare delen av 1800. Hur kan man då gå till väga?
// Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna