ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salmis / Salmi  (läst 1620 gånger)

2001-03-08, 14:51
läst 1620 gånger

Johan R:son Sjöberg

Jag vill bidraga en inledande fråga: En person, vars antavla jag tänkt utreda, är en enligt svenska skattemyndighetens folkbokföringsregister född i Salmi. Hon sägs komma från Karelen. Enligt www.genealogi.fi finns det 21 församlingar med detta namn i nuvarande Finland, samt ytterligare 27 med sammma namn i det av Ryssland sedan andra världskriget ockuperade området.
 
Hur skall jag göra för att gå vidare? Probanden är född på 30-talet, och heter som ogift Rekiranta. Kan det vara en ledtråd?

2001-03-08, 22:19
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Johan, nu har du väl misstagit dig på något sätt... Det har funnits bara EN församling i Finland med namnet Salmi. Den befann sig i Karelen, på nordöstra standen av sjön Ladoga. På olika håll i Finland finns det dock flera byar med samma namn.
 
De från Finland avträdda områdenas kykoarkiv förvaras i landsarkivet i StMichel. Du kan sända en förfrågan dit; postadressen är:
 
St Michels landsarkiv
PB 2
50101 StMichel
 
M.v.h. KE

2001-03-08, 23:15
Svar #2

Kirsti Ervola

Och en rättelse: vad jag menade var, att det har funnits en socken med namnet Salmi. I Salmi socken fanns det naturligtvis två församlingar, den evangelisk-lutherska och den ortodoxa.
 
M.v.h. KE

2001-03-09, 09:36
Svar #3

Johan R:son Sjöberg

OK,
 
Jag skall taga kontakt med S:t Michels landsarkiv.
 
KIITOS PALJON!
Johan

2012-01-25, 15:50
Svar #4

Utloggad Matti Dahlbom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-01-25, 15:50
    • Visa profil
Hej. Skulle vilja ha hjälp angående en släkt Jenu från Salmi. Min mor kommer därifrån och det jag hittat är sidan http://www.kolumbus.fi/leo.mirala/Sukukaaviot/Jenu.htm med en del information men sedan är det stopp. Är det någon som har något tips. Har varit i kontakt med S:t Michels landsarkiv men det gav inte mycket. Tacksam för hjälp
 
Matti Dahlbom matti.dahlbom@comhem.se

2012-01-26, 07:25
Svar #5

Utloggad Ritva Winter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 355
  • Senast inloggad: 2017-10-09, 10:16
    • Visa profil
I en databas som kallas Katiha finns mer än 100 personer om man söker 'jenu'. Databasen är finskspråkig, men kyrkböckerna fördes länge på svenska. Mailar dig direkt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna