ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leiksa  (läst 757 gånger)

2004-06-05, 20:14
läst 757 gånger

Nina Martins

Hej!
 
Jag hoppas att jag söker på rätt plats nu!
Jag söker info om Anna Lena Ikonen, född 25/1-1906 i Leiksa. Finns det någon som vet något?
 
Tack på förhand!
 
Mvh, Nina

2004-06-08, 10:48
Svar #1

Utloggad Hans Vappula

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-05-15, 15:09
    • Visa profil
Lieksa ligger mycket riktigt i Karelen, och stavas just så: med ie. Anbytarvärden kanske kan ändra rubriken?
Lieksa har under större delen av sin existens tillhört Pielisjärvi församling. Jag citerar ur HisKi (översättningen från finska är min):  
1639 grundades Pielisjärvi lutherska kyrksocken, i vilken utöver Pielisjärvi också ingick Nurmes, Juuka och Rautavaara. Församlingscentrum placerades i det av lutheraner dominerade området, i Nurmes. 1651 flyttades huvudkyrkan till Lieksa. Nurmes utbröts då som egen kapellförsamling.  Juuka kapellförsamling grundades 1771. Den utbröts ur Pielisjärvi moderförsamling 1873. Nurmes bröts ut som självständig församling 1810. Viekijärvi blev egen församling 1948. 1999 införlivades Viekijärvi med Pielisjärvi ja församlingens namn blev Lieksa.
 
Ryssarna plundrade kyrkan 1712 och tog bytet till Kajana, där det åter stals. Kyrkan brann ner efter åsknedslag 14/8 1828. En eldsvåda inträffade 13/5 1911, men man lyckades släcka den.
 
Lieksa har alltså aldrig legat i Lieksa församling före 1999, utan det har tillhört Pielisjärvi församling, vars storlek har varierat med tiden.
 
I HisKi finns för Pielisjärvi:
Döpta 1847, 1849-1900
Vigda 1851-1896
 
(Har dessvärre själv ingen släkt i trakten.)
m v h
///Hans

2004-06-09, 20:35
Svar #2

Nina Martins

Tack för ditt svar! Ledsen att jag stavade fel! I mina papper stog det rätt!
 
Mvh, Nina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna