ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotograf August Fritiof Wahlström i Falun  (läst 504 gånger)

1999-09-14, 00:04
läst 504 gånger

Britt-Marie Kraft-Strand

Jag söker uppgifter om fotograf August Fritiof Wahlström som runt 1900 bodde i Lallarvet kvarteret nr 4.
Någon gång före 1903 fotograferade han Maria Kristina Eriksson från Aspeboda. Med på ett av fotona finns en hund som ser ut som dåtidens boxerhundar. Rasen var då fortfarande mycket ovanlig i Sverige. Eftersom en boxer kostade mycket tror vi inte att det var Maria Kristinas hund.
Jag är boxeruppfödare och fotona från Falun finns i en väns hem.
Jag undrar om någon annan har foton med hunden på.
Kanske finns det barnbarn eller andra släktingar till fotografen som vet något.
Bilden är med säkerhet en av de tidigaste med boxer, kanske den tidigaste .
Hunden ser inte ut som dagens boxer, mer som ett mellanting av bulldog och boxer, den är vit med svarta, eller kanske tigrerade fält.
Om någon är tveksam och vill se den kan jag sända denmed e-mail om ni kontaktar mig.

2003-01-12, 21:55
Svar #1

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Min farfar blev tidigt föräldralös och växte upp med sina 3 syskon hos fotograf Wahlström som var moderns bror. Har familjebild, men ingen hund!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna