ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitis / Hiittinen  (läst 2058 gånger)

2011-08-14, 09:08
läst 2058 gånger

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Min morfar Albin Keituri arbetade som stenhuggare på Bergön utanför Dalsbruk. Han var gift med Sohvi Rautiainen och de fick sju barn, varav fem levde till vuxen ålder. Jag har besökt Bergön och det finns inget kvar av varken stenhuggeri eller stenhuggarnas bostäder.  
Min mor, som föddes 1914, har skrivit många berättelser om sin barndom m.m. därifrån. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som känner till mer om Bergön och stenhuggeriet.
Letar också efter morfars och mormors anor.  
Hälsningar
Maini Langpohl

2011-08-14, 14:32
Svar #1

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Detta hittades på nätet: ( Obs! Doc-fil)
http://www.kemi.fi/romppanen/pokki/Tekstit/granit1986.doc
Samt en bild! (Vykort)
 
GRANIT
 
 
Granitblocket
Hangö svenska arbetarförening rf.
ISBN 951-95455-3-0
HELSINKI 1986
Yliopistopaino
BOLAGET GRANITS ARBETSSTYRKA
 
Under perioden 1886-1899 översteg bolagets arbetsstyrka sällan 120 man, därefter ökade antalet arbetare. T.ex. år 1903 hade man ca 250 man vid fabriken i Hangö och ca 80 man på Bergö. Ar 1904 hade man tidvis 450 man i Hangö, 100 man på Bergö och ett 40-tal i Moskva. Ar 1912 hade bolaget en totalstyrka om 800 man, vid krigsutbrottet 1914 ca 550 man. Under 1915 var hela styrkan omkring 1300 man, av dessa 200 vid fabriken i Hangö, resten på olika arbetsplatser, mest på Russarö. Ar 1919 var arbetsstyrkan i Hangö endast 35 man och på Bergö ca 15 man. 1930 fanns ca 140 man i Hangö, 40 på Bergö och ca 50 i Wehmo, för att därefter konstant hålla sig kring 250-300 man på alla arbetsplatser sammanlagt ända fram till åren 1937-38.  
Vid fredsslutet i mars 1940 överflyttades verksamheten tilI Salo. Efter krigsslutet 1945 återupptogs verksamheten i Hangö, dock i mycket blygsam skala. 1949 lades verksamheten helt och hållet ner i Hangö.
 
LITET OM BERGÖ I DALSBRUK
 
Stor Bergö, en holme invid Dalsbruk, blev en av bolaget Granits större arbetsplatser utanför Hangö. Genom att efterfrågan på ljusgrå granit växte och just denna stenart fanns att tillgå på Bergö inköpte bolaget den 33 hektar stora ön år 1890.
 
Stenen användes tilI många olika ändamål, bl.a. som fasadbeklädnad tilI hus i vår huvudstad men även utomlands. Därtill bröts och skeppades stora mängder gatsten främst tilI Frankrike, Holland, Belgien och Estland. Innan tillräck1igt djup lastningsplats fanns att tillgå på Bergö, transporterades gatstenen med pråm till fartyg som låg ute på fjärden och väntade. På Bergö fanns förutom flera gråstensbrott även ett med röd granit. En linbana för transport av sten samt en för verksamheten behövlig smedja fanns också på ön. Flera angöringsplatser för fartyg anlades också.
 
När verksamheten där var som livligast var över 100 man, främst huggare sysse1satta. Det fanns t.ex. 1903 80 huggare, år 1904 100 huggare, år 1919 15 huggare, år 1926 40 huggare och år 1930 40 huggare. Det långa avståndet tilI fastlandet gjorde att en stor del av arbetsstammen bosatte sig på ön, där ett flertal bostadshus uppfördes för dem. Där fanns också ett bageri och en butik.
Bolaget underhöll en tvåspråkig småbarnsskola med en av bolaget anställd lärarinna ända tilI år 1919 då undervisningen övertogs av Hitis kommun.
Stenhuggarna uppförde också ett Folkets hus, som invigdes år 1914.
Arbetarskyddet som på den tiden var så gott som obefintligt ledde till ett flertal olyckor, tom. med dödlig utgång. Åtminstone en strejk av större omfattning förekom under den tid driften var igång på Bergö. Om öns senare öden kan vi läsa bl.a. följande i ÅU (Åbo Underrättelser) den 22.7.1982:
 
Ar 1965 fick Åke Forsman, barnfödd på Bergö, tillsammans med fyra släktingar köpa de obebodda delarna av Bergö av stenhuggarbolaget Granit, som redan på slutet av 1800-talet hade inlett stenbrytning på ön. År 1984 företog studiecirkeln Granitblockets medlemmar en studieresa till Bergö för att på ort och ställe studera lämningarna efter Granits verksamhet där. Åke och Birger Forsman berättade med sakkunskap om livet på Bergö från den tiden stenhanteringen där var i full gång, men även om de öden som holmen genomgått efter det att driften nedlades. Med på studieresan var Magi Lindholm från tidningen ÅBO UNDERRÄTTELSER ur vilken vi citerar följande stycke:
 
Hemma hos Åke som hos Birger är trappor, bryggor och annat gjort av sten. Birger påstår att sten är mycket lättare att hantera än trä. När jag var sex år gjorde jag mina första kilhål, två på förmiddagen och ett på eftermiddagen, berättar Birger och tillägger att så småningom blev det flera per dag. Förutom de gamla brotten bekantade man sig med de gamla arbetarbostäderna som ännu finns kvar. I husen bodde fyra till sex familjer och dessutom hade varje familj minst en kvarterskarl.
 

 
bh
 
Kim

2011-08-14, 17:20
Svar #2

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Tack Kim för uppgifterna om Bergö. Jag var där för ca 8 år sedan och då var allt så igenvuxet.  
Mvh
Maini

2011-08-14, 18:40
Svar #3

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Intressant att i Hitis kommunionbok för 1855 - 1861 (nyaste jag hittade) finns i Bergö (sid oklar kanske 2) endast en familj boende. Johan Andersson Engblom med hustru och son, ingen av dem födda på Bergö.
Länk: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=12219&pnum=4

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna