ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-11  (läst 3720 gånger)

2003-03-19, 21:02
läst 3720 gånger

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Hej Susanna och Filip!
Jag har inte någon anknytning till personerna Susanna nämner, men min mamma kommer från Estland.
Det finns några användbara länkar på internet:
www.genealoogia.ee (Estn. släktforskar fören.)
www.okupatsioon.ee  
www. vmg.vil.ee/~mann/genea.htm.
Om ni vill komma längre bak i tiden har Mormonerna microfilmat rätt så många kyrkböcker. Jag har använt mig mycket av dem.
Lycka till.
Mvh Helene
Helene Strömkvist

2003-03-20, 08:38
Svar #1

Susanna Makstin

Hej Filip och Helene!  
Min morfars bror döptes till Roland Uno. Vid namnreformen på 30-talet (ett sabla elände när man släktforskar, ska man använda originalnamnet eller det reformerade namnet?) fick han namnet Ahto. Tack vare ockupationsregistret som
finns tillgängligt via länk på www.eha.ee fann jag både honom och min morfars far. Han arresterades 20/3 1945 och
dömdes till 8 års fängelse och 3 år i Sibirien. Tyvärr dog han i fängelset 13/3 1948. Han var född 1929 i Tallinn.
 
  På söndag sticker jag till Estland för att hälsa på min mans familj (han är estländare) och då ska jag försöka hinna besöka arkivet i Tallinn. I sommar ska jag försöka komma iväg till Tartu och besöka arkivet där.
 
  Varifrån i Estland kommer dina morföräldrar? Hur långt har du kommit i din forskning?
 
  Jag tycker att det är svårt att hitta rätt ställe att börja på. Jag har kontaktat Estonian Biographical Centre (tror att det heter så), deras hemsida finns på www.isik.ee. Tyvärr är dom värsta sölkorvarna och skyller på allt möjligt när man mailar till dom långt efter deadline och efterlyser resultat. Den senaste ursäkten var att dom inte blev insläppta i arkiven och därför hade stämt arkivet i Tartu (sic!). Jag fick mail idag från arkivet i Tartu där de förklarade att det bara var att knalla in och kolla på mikrofilm så mycket man bara orkade. Vad ska man tro? *skaka på huvudet*
 
  Jag antar att själv är bäste dräng, särskilt om man får hjälp av andra vänliga och intresserade människor som de som tycks befolka Anbytarforumet.
 
   
 Tack för länktipsen! Jag ska testa dem!
 
// Sanna

2003-03-20, 15:42
Svar #2

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Varför gå över ån efter vatten.
Det finns en estnisk genealogisk arbetsgrupp
som för ett år sedan hade ett seminarium
om just Ösel.  
Gå in på webbsidorna www.g-gruppen.net
och delta på listan  
G-gruppen@yahoogroups.com
Vi har en bra genealogisk kontakt på Ösel
hälsning Gustaf  www.g-gruppen.net
med en anfader som var borgmästare i Rewal

2003-03-20, 18:17
Svar #3

Susanna Makstin

Man går över ån efter vatten av okunnighet. Antar jag. Är man ny som släktforskare så är man.
Turligt nog så ingår det släktforskning och lite arkivkunskap i lokalhistoriakursen jag läser nu på Komvux. Detta var en parentes.
  Jag får nog lov att ansluta mig till G-gruppen jag också. Min morfars mor hette Wittenberg innan hon gifte sig så jag antar att hon är av tyskt påbrå. Ju mer jag forskar desto mer börjar jag känna mig som en gatukorsning. Och nyfiknare
blir man också.

2003-03-20, 21:22
Svar #4

Filip Höglund

Hej alla!
 
Jag ska gå in på sidan www.okupatsioon.ee som nog kan hjälpa mig, men genealoogia.ee har jag kollat och jag fann ingen hjälp där. Tack Helene!
Kan du berätta lite om din estniska släkt?
 
Jag skulle föredra att du använder alla namnen på personerna i din forskning, men ibland kan det finnas ont om plats i för sig. Jag ska också besöka dina länkar.
Jag ska också till Estland i år (vilket jag åker till varje år) fast i Augusti, men jag ser otroligt mycket fram emot att träffa mina släktingar och att se Estland.
Båda mina morföräldrars släkt kommer ifrån Sydestland, Tartu, Vönnu, Kambja med mera, vilket vi besöker varje år, kyrkogårdar med mera. Under kriget flydde många till Sverige, Canada, USA, Finland och England med mera, men jag har inte besöt någon av dem (förutom de i Sverige då).
På min mormors sida har jag kommit 8 generationer och lika mycket på min morfars sida. Det är nog 1750-1800-tal bara, men det är ju så svårt med att släktforskai estniska anor.  Krigen förstörde ju så mycket. Det är min mormor och hennes bror jag får vända mig till och morfar och hans 2 systrar. Men att få fakta av släktlingar är bäst.  
Lite länge upp på den här sidan har jag skrivit ett inlägg från april 2002 där det står ett ganska stort antal estniska (även utländska)efternamn som finns i min släkt, lite amatörskrivet, men du kanske kunde titta på dem och kolla om du har något namn i din släkt?
Har du ett släktträd på datorn, i så fall så kanske du skulle kunna skicka det till mig, så kan jag ta en till, jag är så intresserad, speciellt när det är estniskt blod. Jag skulle kunna skicka ett träd till dig också i så fall.
 
Hej Gustaf. Jag har ingen släkt på öarna, men däremot i södra Estland som jag skrev, finns det, så att säga, representanter för det också i G-gruppen?
 
 
Ha det bra alla//
 
Filip Höglund

2003-03-21, 16:23
Svar #5

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Hej Filip!
Min släkt kommer från Harjumaa, de flesta är från Kuusalu församling. Jag har också letat mig tillbaka till slutet av 1700-talet, mest med hjälp av microfilmer från Mormonerna. Jag har inte så många äldre släktingar kvar i Estland. Den äldsta är min morbror och han är bara 69 år.
Om du går in på www.genealoogia.ee och tar dig in på länken Liikmed, så får du upp en lång lista på medlemmarna. Väldigt många har e-mail adresser och är väldigt hjälpsamma om man kontaktar dem.
Lycka till!
Mvh Helene
Helene Strömkvist

2003-03-21, 20:20
Svar #6

Filip Höglund

Hej Helene!
 
Okej. Vad är Kuusalu församling? Och var får man tag på sådana microfilmer? Jag har många gamla släktingar kvar i Estland, min mormors bror och morfars systrar. Jag har bett alla att skriva en bok om sitt liv, det är ju så viktigt.
 
Igår var jag inne på någon sida och sökte på efternamnet Suits som är ett stort namn i vår estniska släkt och det kom fram massa sidor och på en sida fann fann jag en släkting långt bak på den leden, jag tror att det var min mormors farmors farfar Kristjan Suits som föddes någon gång på 1700-talet och enligt den sidan föddes han 1768 i V?nnu och även hans föräldrar var nämda. Det skulle ju vara kul om det stämmer, men jag har absolut ingen aning vem som skulle kunna vara källan för jag tror inte vi har någon släkting kvar under namnet Suits vad jag vet. Men jag undrar om det kan stämma, man vet aldrig med Internet, jag litar inte på det.
 
Jag ska kolla sidan. Ha det bra//
 
Filip Höglund.

2003-04-03, 08:44
Svar #7

Susanna Makstin

G-gruppen har en inofficiell E-grupp med folk som forskar på Estland.  
  Jag har inte kommit speciellt långt i min släktforskning, det är ganska tidskrävande och tid har varit en bristvara sedan jag fick barn för 18 månader sedan.
  Tyvärr blev det inget arkivbesök den här gången, det får anstå till sommaren. Då ska vi försöka planera in en tripp till Tartu och snoka igenom arkiven.
  Nu till min fråga. Vet någon här vart man vänder sig när det gäller att forska framåt, dvs försöka finna min morfars syskon och deras ev avkommor?
Jag behöver ju deras hjälp för att underlätta sökandet bakåt och de vill nog också gärna veta hur det gick för min morfar efter flykten.
Någon som har några bra id?er om vart man ska börja?

2003-04-03, 11:10
Svar #8

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Hej Susanna!
Om du vet vad de heter kan du titta i telefonkatalogen www.ee.ee
Det har fungerat rätt så bra för min del
Hälsningar Helene
Helene Strömkvist

2003-04-04, 13:34
Svar #9

Susanna Makstin

Hej Helene!
 
  Tyvärr vet jag inte vad min morfars syskonbarn heter (eller ens om det finns några). Hans systar är födda 1919 och 1915 vilket gör att jag tvivlar på att de ens lever.
  Dessutom är tydligen Tammsaar ett ganska vanligt namn och dessutom lär väl systrarna ha gift sig och därmed också bytt efternamn. Krångligt värre alltså!

2003-04-04, 17:19
Svar #10

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Susanna!
Kolla med mormonerna om de har filmat kyrkböckerna. Det området i Estland som min mamma kommer ifrån finns microfilmat en bit in på 1930-talet. Så kanske du kommer en bit på vägen. Du kan också vända dig till Estniska släktforskar föreningen, www.genealoogia.ee Jag har fått många tips från dem.  
Lycka till!
Helene
Helene Strömkvist

2003-04-05, 16:45
Svar #11

Filip Höglund

fredag den 21 mars  
 
Hej Helene, du svarade inte på detta inlägg då jag skickade det dcen 21 mars. Hoppas att du kan göra det
 
Vad är Kuusalu församling? Och var får man tag på sådana microfilmer? Jag har många gamla släktingar kvar i Estland, min mormors bror och morfars systrar. Jag har bett alla att skriva en bok om sitt liv, det är ju så viktigt.  
 
Igår var jag inne på någon sida och sökte på efternamnet Suits som är ett stort namn i vår estniska släkt och det kom fram massa sidor och på en sida fann fann jag en släkting långt bak på den leden, jag tror att det var min mormors farmors farfar Kristjan Suits som föddes någon gång på 1700-talet och enligt den sidan föddes han 1768 i V?nnu och även hans föräldrar var nämda. Det skulle ju vara kul om det stämmer, men jag har absolut ingen aning vem som skulle kunna vara källan för jag tror inte vi har någon släkting kvar under namnet Suits vad jag vet. Men jag undrar om det kan stämma, man vet aldrig med Internet, jag litar inte på det.  
 
Jag ska kolla sidan. Ha det bra//  
 
Filip Höglund.

2003-04-05, 19:43
Svar #12

Susanna Makstin

Hej Helene!
 
  Familjen bodde ju faktiskt ett tag i Harjumaa, i Viimsi och på Aegna. Morfars bror föddes i Tallinn 1929 och morfar 1925 i Viljandi (som inte ligger i Harjumaa, men det begränsar tidsutrymmet som måste  utforskas). Jag får lov att höra efter med genealoogia.ee också. De kanske vet var man ska leta efter nu levande släktingar.

2003-04-06, 10:06
Svar #13

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Hej Filip!
 
Kuusalu är en liten stad, ca 5 mil öster om Tallinn. Den ligger i landskapet Harjumaa. Församligen är kyrkoförsamlingen för denna stad.
Mormonerna har flera släktforskar centra i Sverige. I Stockholms trakten ligger det i Västerhaninge. De har microfilmat kyrkböcker från större delen av världen. Ring eller besök dem, så kan de tala om hur mycket de filmat från det område du är intresserad av. Sedan kan du hyra film från dem.
Mvh Helene
Helene Strömkvist

2003-04-23, 12:24
Svar #14

philip

Hej Helene!
 
Hur långt tillbaka har mormonerna microfilmat? Jag har fastnat en bit in på 1700-talet. I vilka delar av Estland har de filmat? Mina släktingar kommer från Sydestland.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-04-25, 22:02
Svar #15

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Filip!
Ang mormonernas microfilmer gå in på deras hemsida www.familysearch.org och sök på den församling eller ort du är intresserad av, så ser du hur mycket som är filmat.
Här är några andra sidor som kan vara av intresse, www.aai.ee/~urmas/urm/vast.html och http://home8.swipnet.se/~w-85007/estgen.htm.
Hälsningar
Helene
Helene Strömkvist

2003-04-26, 16:31
Svar #16

Philip Höglund

Hej Helene!
Tack så mycket för all hjälp. Lycka till med din estniska forskning! Hoppas vi kan hålla kontakten
 
Filip

2003-05-05, 03:33
Svar #17

Lenah Hedin

Hoppas någon kan hjälpa mig med följande fråga:
Finns det något sätt att spåre det ursprungliga namnet på en person som enl släkttraditionen flydde från Ösel till Visby i början av 1800-talet och där tog sig ett svenskt namn? Jag har det nya nanet och födelsedatum på Ösel, samt dödsdatum i Visby. Tack på förhand!

2003-05-18, 08:55
Svar #18

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej!
Har efter en sökning i Arkion har jag fått veta att min makes anfader som var bosatt i Tingstäde församling på Gotland, Johan Fredrik Johansson född 1840, kom från Ösel. Hur går man vidare?
Mvh Åsa T

2003-06-07, 20:29
Svar #19

philip

(Philip Höglund)
 
Hej, jag har släkt i Estland och undrar var jag kan finna ett krigsarkiv för soldater som stupat under andra världskriget i Estland.  
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig!

2003-06-08, 16:51
Svar #20

Mikael Frölund

Undrar om någon kan hjälpa till med uppgifter om Adolf Jansson, född 1835, möjligen i S:ta Maria Magdalena församling, Röicks P?hhalep Guvernementet Livland, Runö, och som 1858 kom till Österåker, Sverige.

2003-06-09, 21:40
Svar #21

Filip Höglund

Hej, min mormors farmors farfar Kristjaan Suits föddes i V?nnu, Estland på 1700-talet och dog ganska ung i en olycka enligt mina forskningar. Var kan jag finna information om honom, hans förfäder, barn och syskon med mera, i Estland eller i Sverige?
Tack på förhand!

2003-06-13, 19:16
Svar #22

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Äntligen. Nu finns en estnisk avdelning
www.g-gruppen.net
Rekommenderas
hälsning Gustaf

2003-06-15, 00:45
Svar #23

Utloggad Roolaid Stein

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2008-06-19, 00:18
    • Visa profil
Tack för detta och speciellt ordlistan.
 
Hälsning från Mexiko
 
Roolaid

2003-08-08, 23:20
Svar #24

Chris Almkvist

Estland, efternamn Kato eller Cato, från Keila, vem känner till något om den familjen eller släkten ? Själv har jag alltså rötter därifrån, min mor kommer därifrån, men vill ej vid henes ålder (85 år) prata om detta längre, men när vi var yngre berättade hon mycket därifrån. (Jag har en syster som är 53 år, och det blev någon slags godnattsaga för oss då). Vi var också och hälsade på familjen Kaaman i Stockholm, vet ej adress nu.
Är det någon som känner till något om detta, Keila eller efternamnet på min mor, så svara mig snälla, det är så intressant att veta hur de har det nu och om någon är släkt med oss, jag vet att hon hade en syster och en bror. När jag var liten trodde jag det var Åke Cato som var hennes bror, men det kan nog inte vara så, min mor är så mycket äldre.  
Hoppas någon kan svara som vet något om detta, eller hur gör man för att ta reda på mera om min släkt ? ? ? ?

2003-08-09, 09:25
Svar #25

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Hej Chris!
Det här är kopierat ur Estlands telefonkatalog:
 
Kato Marge Tallinn 056 40 060  
Kato Marge Tallinn, Mustamäe tee 161 (0) 653 5361  
Kato Markko Tallinn, Kalevipoja 5 (0) 632 2532  
Kato Olga Harju maakond 056 914 585  
Kato Olga Harju maakond 056 903 985  
Kato Taimi Tallinn, Sikupilli 14 (0) 621 5234  
Kato Valdur Harku v Vääna-J?esuu Kalamehe maja (0) 609 9422  
 
Mvh
Helene
Helene Strömkvist

2003-08-09, 18:26
Svar #26

Utloggad Werner Otterman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2016-01-14, 18:12
    • Visa profil
Finns det möjligtvis någon som har uppgifter om familjen Reinaus, Pärnau Livland/Estland, som levde i Pärnau i slutet av 1800-talet.
Tacksam för all hjälp.
Werner Otterman

2004-02-11, 08:07
Svar #27

Lilian N Westin

Min morfar August Silver född 1908? på Ösel? (försvann efter 1940 i Estland, Sibirien eller liknande förmodar jag) hade svenska förfäder från ngn av socknarna runt Uppsala. Dessa emigrerade till Estland 2 eller 3 generationer innan August. Hur kommer jag vidare? Jag kan ingen estniska och har ej ngn levande släkting som behärskar detta språk. Alla papper försvann efter flykten till Sverige.

2004-02-11, 12:18
Svar #28

Filip Höglund

Hej Lilian!
 
Är du helt säker på att du inte har några levande släktingar kvar i Estland? De bästa källorna är ju såklart släktingar.

2004-02-11, 13:38
Svar #29

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 10:29
    • Visa profil
Lilian,
 
Dessa personer hittade jag i Estlands telefonkatalog på nätet:
Silver Jaanus Tartu, N?lvaku 17 0 748 9191  
Silver Marta Tabivere Tuuliku 15 0 773 6585  
Silver Silja N?va v Vaisi 0 479 3311  
Silver Silja N?va 0 479 3336  
Silver Tarvo Tallinn, Kodu 18 0 646 2522  
Silver Ursula Harju maakond 0 551 0104
 
De här personerna finns upptagna på Okupationsmuseets listor över de som drabbades under ryska okupationen www.okupatsioon.ee  
 
SILVER, Heldur, Rudolf, s. 07.08.32 Tallinn, 4 kl., lukksepp, arr. 01.07.50 Tallinn, Pärnu mnt. 72-7, ENSV ?K otsus 06.12.50 ?58-10, 79 lg.2, 10+5, vab. 04.09. 54. S??distati n?uk. vastases propagandas ja kiriku r??stamises. [ar 29013]
 
SILVER, Mihkel, Mihkel s. 1891 Läänemaa Oru v., arr. 10.02.41 Tallinn-N?mme, Harku 52-3, trib. 03.04. 43 ?58-10, 10a.; Gorki obl., vab. 09.09.43. [pr 22967]
 
Jag har för mig att filmade kyrkböcker från svensk öarna ska finnas på Riksarkivet här i Sverige.
På G-gruppens hemsida www.g-gruppen.net hittar du flera råd om forskning i Estland samt en bra ordlista.
 
Mvh
Helene
Helene Strömkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna