ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-02  (läst 3963 gånger)

1999-01-11, 02:44
läst 3963 gånger

Utloggad Roolaid Stein

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2008-06-19, 00:18
    • Visa profil
Paa min mormors sida saa har slaekten funnits maanga generationer i Estland. Det aer en Svensk slaekt i Reval daer jag kommit tillbaka till 1780 talet baserat paa registerutdrag. Hur kan jag komma fram till hur slaekten (Adamsson) kom till Estland?
Roolaid Stein, Mexico

1999-04-21, 22:04
Svar #1

Margareta Hasselgren

Söker uppgifter om den Tysk-Baltiska adelssläkten Krause von Kelles och framför allt om en Elehard Krause von Kelles, död 1578 c:a 60 år gammal.
Familjenamnet hänför sig till en plats i Livland, nuvarande Estland, som på tyska heter Celle nära en sjö med samma namn. Idag heter platsen något helt annat, Krause kan förekomma som Krüze.
Elehard Krause von Kelles far lär ha varit andra eller tredje sonen till Saxiske fursten von Welfe,
modern Maria Yxkull.
Hans hustru hette Katrina Tiesenhausen. Vigda i Nordtyskland. Hon kallade sig Katrina Tiesenhausen de Kruze.
Elehard K von Kelles var baron och general. Då Livland tillföll Sverige delades folket efter religionstillhörighet. Von Kelles var katolik och kom att stå på den Litauisk/polska sidan mot Sverige.

1999-04-29, 20:40
Svar #2

karl johan von Wiesen

Söker uppgifter om det tysk-baltiska släktnamnet von Wiesen, enligt uppgift en livländsk adelssläkt, och sedermera en rysk sådan (Fonvizin).

1999-05-15, 21:27
Svar #3

Johan Löfstedt

Margareta: Jag kan inte hitta Celle/Kelle i  
Feldmann:Baltisches Historisches Ortslexikon vol 1(motsvarighet till Rosenbergs Handlexikon öfver Sverige). Det betyder troligen att orten nu befinner sig i lettiska delen av Livland (i vol 2 av ovanstående vilken jag inte har)?
 
http://home8.swipnet.se/~w-85007/ee-grupp.htm

1999-05-22, 08:52
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Kära Margareta
skriv till g.f@mbox200.swipnet.se och fråga om något av dina namn finns i deras samlingar.
Eller om de får träffar på någon av de CD som finns där. Jag vet inte vad de tar betalt för en sådan tjänst men du kan ju försöka.
Eller skriv på tyska till Herder-Institut
mailer@.uni-marburg.de men börja med hemsidan
http://www.uni-marburg.de/herder-institut/
De har stora genealogiska och historiska samlingar på ostmitteleuropa, dvs gamla östtyskland och alla tyska bosättningar öster därom. Balttyskarna finns således väl dokumenterade och de brukar svara snällt. Läs på deras utbud vad de gör och vad de tar betalt.  
Följ också http://home8.swipnet.se/~w-85007/ee-grupp.htm
Och berätta här på Anbytarforum och till SSGFs E-grupp hur det gått.  
 
hälsning Gustaf, SSGFs E-grupp

1999-05-30, 17:22
Svar #5

maggan

Hej Gustaf
Uppgifterna beträffande släkten Krause von Kelles gäller inte mig personligen utan en vän från Litauen, Irina Novokrescionova.
Jag har hämtat uppgifter från SSGFs E-grupp. Tyvärr hann jag inte ge henne de uppgifter du så vänligt har lämnat, hon befinner sig just nu i Litauen.
Irina kommer hem någon gång i sommar och då skall vi berätta hur det har gått.
Hälsningar Margareta

1999-09-15, 17:05
Svar #6

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Margareta/Maggan
jag väntar att få höra mer om hur det går med ditt
pusselkring Krause von Kelles.
Hör av dig just här är du bussig.
hälsning Gsutaf, SSGFs E-grupp

1999-09-15, 17:07
Svar #7

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Om das Siechenhauses St. Johannis um 1620.
Vem vet någonting om denna sociala inrättning som
rådet i Reval fixade till sina fattiga och sjuka?
Var låg det? Fanns det någon form av jordbruk
kopplat till das Siechenhaus?
 
hälsning Gustaf

1999-10-07, 23:02
Svar #8

Sofia Seffers Persson

Hej!
Jag vill gärna komma i kontakt med andra som forskar i Estlands svenskbygder. Själv forskar jag om mina förfäder i Nuckö s:n.

1999-10-10, 21:26
Svar #9

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Sofia
du är välkommen i SSGFs E-grupp. Och särskilt välkomnad av Göte Brunberg som nog kan det mesta om Nuckö
 
I höst ska vi ha hit två eller tre ester från Tartu till ett seminarium. Betala in 100:-  
till SSGF för medlemskap på postgiro 35 82 69-9
så kan du anmäla dig till träffen med esterna.
Gå in på http://genealogi.se - medl.org-Stockholm
SSGF - SSGFs E-grupp.
hälsning Gustaf

2000-01-08, 00:56
Svar #10

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Frågor rörande Reval
 
Borgarna i Umeå stad synes ha haft en hel del kontakter med Reval. Jag har några domboksuppgifter från Umeå från senare delen av 1600-talet som jag gärna vill få kompletterande upplysningar till.
 
a/ 1687 omnämns köpmannen från Räfle (Reval) Eric Westling och dennes broder därstädes Hans Westling. Dessa båda är sannolikt söner till borgaren i Umeå Mårten Hansson Wänman. Finns det någon som kan lämna upplysningar om dessa bröders vidare öden?  
 
b/ 1692 nämns att avlidne borgaren i Umeå Johan Pålssons dotter Cecilia Johansdotter Ångerman har sin hemvist i Reval. Kan hon ha varit gift med någon av Westlingarna ovan? Finns det överhuvudtaget några upplysningar om henne?
 
c/ 1698 omnämns i Umeå stads dombok borgaren ifrån Refle Jacob Lambert. Släkten Lambert finns också i Umeå varför det vore intressant att få veta vilka uppgifter som kan finnas om denne Jacob och hans eventuella släktförhållanden.

2000-01-14, 09:53
Svar #11

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Staffan
Eesti Genealogia Selts firar 10-årsjubileum i år.
Estniskt arkivmaterial är välbevarat men i praktiken än så länge svårt att komma åt.
Östersjön var på 1600-talet ett svenskt innanhav
liksom det var för Hansan. Och Revals betydelse
var stor för svensk politik och handel under hela 1600-talet.
Men det här visste du säkert.  
Det kan dröja innan du får svar men SSGFs E-grupp träffas i varje fall den 18 januari och då ska
vi titta på dina frågor.
hälsning Gustaf SSGFs E-grupp

2000-02-08, 05:54
Svar #12

Bernard von Schulmann

Entschuldigung aber ich spreche kein Schwedisch, ich wolte nur sagen das ich hab eine email Liste angefangen fuer genealogie ins Baltikum - hauptsachlich die Deutschen, aber auch viele Swedische Familien.
 
die address fuer suscription is  
  mit das Wort 'subscribe' in den Text.
 
I have started an email istserv for Baltic Genealogu, mainly German, but with many Swedish Families.   Please email the above address to subscribe.
 
If you have any questions please email me.

2000-02-08, 08:55
Svar #13

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hallo Bernhard
den 18. März feiern Eesti Genealogia Selts in Tallin seine
10 -Jährigen Geburtstag. Ich bin dabei und auch
Räpresentanten aus Deutsch Baltische Genealogische
Gesellschaft.
 
Aber bitte schreibe mehr Konkrete Sachen z B
Namen und Orten.
 
Gruss  Gustaf

2000-02-25, 14:05
Svar #14

Utloggad Juhani Pesu

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2013-01-10, 07:38
    • Visa profil
Soker uppgifter om de Tysk-Baltiska adelslakten
Reijer (Reiher) som fanns intagen pa kurlandska
riddarhuset under nr 72 och pa det livlandska
under nr 141. Framfor allt om en Magdalena Reijer
vilken levde som anka i Pyhajarvi (Kexholm) 1727.
Hon var gift med kaptenlojtnant Adam Cariander,
dod 24.5.1718.

2000-02-25, 22:49
Svar #15

Christer Påhlsson

Kanske något att börja med:
 
En Magdalena Christina Reijer döps 24/5 1691 i Kexholm. Föräldrar: chergiant Johan Reijer & Anna Maria Stuart. MCR dör emellertid 26/5 s.å. här i staden.
Som dopvittne förekommer bl.a. andra medlemmar i släkten Reijer.
-- Chergiant Mons:r Johan Rojer från Kexholm Siikaniemi gifter sig den 6/2 1691 med Wälb: J: Anna Maria Stuart från Kexholm Siikaniemi.
 
Nämnas kan även att Capitein Johan Reijer, des fru Anna Maria Stuart & hela compagniet bevistar nattvarden i Kexholms Slott den 15/6 1702.
 
Mvh/Christer

2000-02-26, 06:49
Svar #16

Utloggad Juhani Pesu

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2013-01-10, 07:38
    • Visa profil
Thanks Christer for your information.
Sorry to reply in English but my Swedish is not
good enough to carry conversation.
 
I found the same info when going through the
parish records of Kexholm Garnison Parish in
the Finnish site of genealogia.fi.
 
Magdalena however remains elusive. I presume she
was a sister of Carl Magnus, Johan & Aron (Arendt) Reijer (Reiher), all stationed in Kexholm
and sons of Arendt Reiher. No concrete evidence
though found yet.
 
The Reijer-Reyher clan comes from Baltia as mentioned earlier.  
Magdalena and Adam are parents of Zachris
Cariander born in Ingermanland 1692.
 
Greetings from Riyadh!
 
Juhani

2000-03-06, 13:56
Svar #17

Paavo Niini

hej,
 
Söker uppgifter om det baltiska släktnamnet Wittzell eller Witzel.
Gotthard Wittzell född ca 1694 i Livland, var underofficerare på Ösrebottniska regemente (1716-28) och senare giftad på Alavieska socken, (Österbotten, Finnland).
Han kanske hade bror Ernest, född ca 1699.  
 
hälsning. Paavo Niini

2000-03-10, 20:09
Svar #18

Ingrid Tann

Harald Tann f.7/8 1922 i Pernu, Estland - d 25/9 1984 i Klippan, Sverige. Föräldrar: Alexander Tann f 28/4 1903 på Ösel,och Liina Saks f 13/2 i Pajuse, Estland - d 9/2 1963 i Tallin. Hur kan jag finna fler uppgifter om familjen? Enligt obekräftade uppgifter härstammade släkten från Tyskland.

2000-03-11, 14:50
Svar #19

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Ingrid
jag utgår ifrån att du varit inne på webbsidorna för StorStockholms Genealogiska Förening. Gå via Rötter så hittar du såväl till SSGFs E-grupp som
G-grupp.
Jag känner en Öselforskare som du ska få e-postadressen till. Och den 18 mars träffar jag sekreteraren i Balt-Deutsche Genealogische Gesellschaft (Darmstadt) i Tallin.  
Men redan på våra webbsidor hittar du länkar som
kan användas för sökning.
Först önskar jag mig dock att du tittar till vänster och ser ordet Användarkonto understruket.
Klicka på det och skaffa dig ett blått namn. Som jag har. Det underlättar kontakten
hälsning Gustaf SSGFs E- och G-grupper.

2000-03-13, 12:29
Svar #20

Katy Hedman Brännland

Har hört att det skulle ha funnits riddarhus på Ösel, i Kurland och i Livland. Stämmer detta, om det gör det, var kan man få tag på en förteckning på vilka familjer som var inskrivna? Forskar i fam. von Kraemer, von Treyden, Toll, von Weymarn m.fl.

2000-03-13, 16:53
Svar #21

Katy Hedman Brännland

Till Margareta Hasselgren. Har en anfader som heter Peter Bertilsson Ruuth i Finland, EÄ tab.7. som var gift(före 1622)med Margareta Holtenborg, dotter till svenska fogden på Dagö Truls Jönsson Holtenborg och Ingeborg Christoffersdotter Kruse.
Har en obekräftad uppgift att Ingeborgs farfar skulle vara en Elert Kruse som var katolik och flyttade till polskt område i Estland. Vet du mer om detta eller kanske någon annan gör det? Elert Kruse har ju onekligen en viss likhet med Elehard Krause. Tacksam för alla tips.

2000-03-14, 08:18
Svar #22

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Katy
gå till Libris och ta reda på var litteraturen finns över baltisk adel. På KB och de stora arkiven finns den men säkert på många fler ställen.
 
hälsning Gustaf

2000-03-14, 09:50
Svar #23

Katy Hedman Brännland

Hej Gustaf. Tack för tipset, tyvärr har jag använt mig av dessa källor men utan resultat. Vet du på vilka grunder man skrev in släkter på riddarhuset i Arensburg? Man hade ju med flera släkter som inte var adlade i Sverige. Katy

2000-03-15, 09:29
Svar #24

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Katy
jag reser till Tallin och jubileeet för Eesti Genealogia Selts. Ska ha med mig frågan om jag nu kommer ihåg den. Och jag träffar en Öselforskare.
 
hälsning Gustaf

2000-03-15, 15:30
Svar #25

Katy Hedman Brännland

Gustaf! Jag är mycket tacksam om du kan ställa min fråga (se ovan) till någon Ösel-kännare. Jag skulle också vilja veta NÄR riddarhuset på Ösel inrättades - om du nu kommer ihåg att fråga. Önskar en trevlig resa till Tallinn och hoppas få höra av dig sedan! MVH Katy.

2000-03-15, 22:38
Svar #26

Ingrid Tann

Hej Gustaf!  
Tack för tipset om webbsidorna. Jag har nu varit inne och tittat på dem. Jag är medlem i SSf och skall nu även gå med i Rötters Vänner och skaffa mej ett blått namn. Jag ser fram emot att få ta del av dina kontakter med Estland och tar tacksamt emot all hjälp med forskningen där. Vänliga hälsningar, Ingrid.

2000-06-01, 00:28
Svar #27

Sören Pilman

Söker uppgifter om namnet Pilman, Pihlman.
Min far, Hjalmar Pilman var född 1921 i Estland av Svenska föräldrar, Anders och Agneta Pilman.
Dom bodde i Dyby, på Vormsö (kallades förut Ormsö).
 
Min far kom till Sverige 1938, gjorde lumpen på Gotland, sen bosatte sig i Stockholms området. Jag tror Spånga.
 
Jag bor nu i USA.
 
Tacksam för svar. Sören Pilman

2000-06-01, 00:48
Svar #28

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
En estlandssvenk, f d kollega till mig, nämnde en gång att de estlandssvenska kyrkböckerna lär finnas bevarade på universitetet i Tartu (Dorpat). Huruvida detta stämmer, och om det omfattar samtliga kyrkböcker, vet jag ej.

2000-06-02, 10:59
Svar #29

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Sören
börja med http://www.eha.ee så kommer du till
historiska arkivet i Tartu. Språk: Tyska eller
estniska.
Sen ska du här på sidan på svar av Ormsö-forskare
ur SSGFs ee-grupp.
Du kan lugnt avvakta svar men det kan ev. dröja
Hela SSGFs ee-grupp håller i månadsskiftet på med
arkivstudier i Tallin och Tartu.  
Avrapportering den 12 maj i Eesti Maja i Stockholm
och på webbsidorna för SSGFs ee-grupp
hälsning
Gustaf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna