ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: ArkivalierOnline  (läst 1453 gånger)

2006-09-29, 16:03
läst 1453 gånger

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
De følgende oplysninger er hentet fra:

http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx

"Workshop d. 12 oktober 2006
I anledning af, at Arkivalieronline med udgangen af september rummer alle kirkebøger fra hele landet frem til 1892 samt en række folketællinger, vil der blive arrangeret en række workshops, hvor der tilbydes en kort introduktion af sitet, bl.a. med vejledning i brugeroprettelse og log-in.

Workshoppen vil tage ½ time. Der oprettes 4 hold à 8 personer. 1.hold starter kl. 9.30, 2. hold kl. 10.15, 3. hold kl. 11.00 og 4. hold kl. 11.45.

Tilmelding foregår til Landsarkivet for Nørrejylland enten pr. e-mail mailbox@lav.sa.dk, pr. telefon 86 62 17 88 eller ved henvendelse i Informationen i landsarkivets vestibule. Deltagelse sker efter først-til-mølle princippet.

Servicedeklaration

Der er udarbejdet en servicedeklaration med informationer om Arkivalieronline.dk. Den kan ses ved klik på menupunktet Servicedeklaration. Deklarationen indeholder bl.a. oplysninger til brugerne om, hvordan de kan blive oprettet som bruger, om indholdet, om opdatering og om systemkrav, billedformat og kvalitet. Deklarationen har desuden et punkt om, at der er en række informationer, som ikke indgår i Arkivalieronline.dk.

Problemer med visning af opslag
Der har været nogle problemer med at få bladningsprogrammet til at starte. Læs mere her.

Lær at slægtsforske på nettet:
Arkivalieronline giver dig adgang til originale kilder. Men hvordan bruger man dem? Lær om kilder, gotisk skriftlæsning og arkiver i den store nethåndbog. Se hvordan andre har grebet opgaven an, og læs om deres resultater. www.paasporetafslaegten.dk

© Statens Arkiver ".

- Ja, nu må vi håbe at man kan leve op til det!

Venlig hilsen
Gudrun

2006-09-30, 02:29
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
En forudsætning for at kunne søge i kirkebøger og folketællinger er, at du ved hjælp af "Opret ny bruger" har tilmeldt dig med navn og postadresse samt e-mail adresse. Du kan gå i gang på søgesiderne, når du pr. e-mail har modtaget en bekræftelse med password. Efter oprettelsen er der mulighed for selv at skifte password. Oprettelsen koster ikke noget, ligesom det er gratis at benytte søgesiderne.

Ett mycket bra danskt initiativ - varför har inte svenska arkiv samma service?

/Kaj A.

2008-10-04, 22:17
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
I de sidste tre-fire måneder har jeg lagt mærke til, at der ikke mere er ret mange spørgsmål om Danmark, under ”Länder”.
 
Kan det skyldes at svenske slægtsforskere har taget ”Arkivalieronline” til sig, og selv søger i danske kirkebøger og folketællinger?  
I så fald synes jeg at det er flot gjort!
 
Selv roder jeg stadig rundt i svenske stednavne, lige meget hvor mange kort og oversigter jeg anskaffer, og lige meget hvad jeg tilmelder mig.
Det er ikke så let som det lyder at finde rundt rent geografisk, og at finde rundt i et andet lands systemer.
 
- Der er i øvrigt områder i Danmark hvor der er mere end almindeligt godt kildemateriale.  
F.eks. er der meget materiale til købstaden Helsingør. Bare ved at bruge kirkebøgerne kan man i visse tilfælde komme tilbage til 1500-tallet.
 
Fra gammel tid havde Helsingør to kirker: den danske kirke Sct.Olai, og den tyske kirke Sct. Maria.
Sct. Maria kirke blev bl.a. benyttet af Helsingørs militær. Her går de første vielsesbøger tilbage til 1637. I en del af vielsesoptegnelserne nævnes også brudeparrets forældre, og hvor de kommer fra.
Der er mange fra bl.a. Sverige og fra Skånelandene.

2011-12-06, 20:12
Svar #3

Utloggad Helene Assarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2023-06-23, 21:59
    • Visa profil
Hej, jag har med glädje tagit del av nyheterna i A.online men det är svårt att förstå vad de olika numren betyder se ex. Arkivalieronline, Andre Arkivalier OJ journaler 1864 opslag 425 Sara Frederiksen, vad betyder 3/165 och 14. Finns det någon förklaring att se på ang. dessa journaler.
Mvh
Helene Assarsson

2012-02-18, 18:07
Svar #4

Utloggad Erik Grönbek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-22, 17:46
    • Visa profil
www.sa.dk kan man läsa kyrkböcker direkt på nätet. Men, om jag vill söka efter en person som dog någon gång mellan 1936 och 1957 i Köpenhamn, Brorsons Sogn, så går inte det. Uppgifter på döda mellan 1925 och 1960 saknas. Någon som vet varför och var jag ska leta istället?
Mvh Erik

2012-02-18, 20:59
Svar #5

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Erik
 
Desværre kan jeg ikke give nogen særlig fornuftig forklaring, jeg kan godt se at der mangler en årrække.
Omkring 1901 blev en mindre del af Helligkors sogn til Brorsons sogn.
Du kan jo prøve at søge efter den afdøde i Helligkors sogn.
Under alle omstændigheder vil du kunne finde den afdøde på Københavns Stadsarkiv, i protokoller over afdøde.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2012-02-19, 16:25
Svar #6

Utloggad Erik Grönbek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-22, 17:46
    • Visa profil
Tack för tipset, Gudrun, men jag hittar inte den jag söker i Heligfors Sogn heller.  
Den jag söker dödsdag på är Anna Marie Knudsen f.Nielsen. Född den 16/4 1891 i Skårup på Fyn. Gift med Rasmus Peder Knudsen.  
De bodde på Henrik Rungsgade 15 el 16 i Köpenhamn.
Mvh Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna