ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskning i Danmark  (läst 4581 gånger)

1999-01-07, 02:18
läst 4581 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I Nättidningen RÖTTER finns en introduktion till hur man släktforskar i Danmark. Den kan läsas här.

1999-02-03, 14:24
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Danmark är en historia för sig för den som släktforskar. Man kan nämligen inte låna hem mikrofilmer/kort, som från t.ex. Norge och Finland, utan är hänvisad till att forska direkt på plats, eller via Mormonerna.
Att ordna ett utbyte, lik den med Norge och Finland, borde ligga i fr.a. SVAR:s intresse, då många svenskar har rötter i Danmark, och många danskar har rötter i Sverige. Ett ordnat utbyte av film, via biblioteken eller direkt via SVAR borde gå att få till stånd med lite god vilja och duktiga förhandlare.  
Danmark har annars bra reurser för släktforskare. Alla orter har egna arkiv med filmer och andra samlingar och register, lätt tillgängliga i kommunala lokaler. Men, som sagt, man måste vara på plats för att kunna utnyttja dem...
För min egen del har jag en del av mina rötter på Bornholm. Men det känns som om det vore lika långt dit som till månen ibland!

1999-02-20, 17:44
Svar #2

Gitte Höstbo

Hej jojje Linstrup
måske kan jeg hjælpe dig jeg kommer jævnligt på arkiverne på sjælland, og her har de dem fra Bornholm også, send mig nogle navne og jeg vil se hvad jeg kan gøre (ingen betaling), vi kan måske hjælpe hinanden da jeg har rødder i sverige.
e-amil: janhb@mail.danbbs.dk
hör av dig.

1999-04-09, 21:05
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Christina Weiler frågade i Ordet är fritt om hur man börjar släktforska i Danmark. Då jag vill hålla ihop diskussionen svarar jag här:
 
Som du ser av ovanstående inlägg så är det inte lika lätt att släktforska på Danmark, som i övriga nordiska länder. Man är antingen hänvisad till vänliga danskar som erbjuder sig att hjälpa till, eller så får man välja mellan att anlita mormonkyrkans resurser (rätt så krångligt) eller att resa dit (till Danmark) och offra en semester eller flera.
Rent tekniskt forskar man lite annorlunda än i Sverige, och det finns beskrivet i Släkthistoriskt Forum nr.3/88 och i Rötter.

2001-03-11, 12:00
Svar #4

Utloggad Ulla Erikson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-12-01, 15:46
    • Visa profil
Har någon bra tips på hur man hittar släkt i Danmark. Jag är glad om jag kan hitta data om mina morföräldrar, födda ca 1870 och åtminstone en generation före.

2001-03-11, 19:24
Svar #5

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
hej Ulla !
 
Har du nogen navne, fødselsår/dato og steder på dine morforældre. I så fald kan jeg enten hjælpe med steder og arkivalier du kan bruge, hvis du kommer til Danmark, eller slå dine aner op for dig, hvis du ikke har mulighed for at komme her.
 
MVH Peter Kyhl

2001-03-12, 17:34
Svar #6

Johan R:son Sjöberg

Det finns en dansk motsvarighet till Anbytarforum, nämligen:
 
www.anetavlen.dk
 
Kanske kan ett besök där ge något.

2001-03-13, 10:51
Svar #7

Utloggad Ulla Erikson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-12-01, 15:46
    • Visa profil
Hej Peter  Kyhl
Jag har en del data. Det gäller Jylland: Djursland och Aarhus. Kan du ge mig din Email-adress?  
 
Tack till J. Sjöberg!

2001-03-13, 23:55
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ulla,
 
Om du lägger muspekaren på Peters namn i inlägget härovan, syns epostadressen i remsan längst ner på skärmkanten. Din epost, t.ex. är 'keeson@telia.com'. Om du sedan klickar på namnet, får du upp ett tomt epost-formulär med ifylld adress till Peter.
Sen är det förstås som så att vitsen med detta forum är att efterlysa på själva forumet...

2002-05-09, 12:14
Svar #9

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Ulla
Dansk demografisk databas
http://ddd.sa.dk/kiplink1.htm
är en mycket bra söksida att leta rötter på.
Hälsningar
Berith

2002-05-09, 17:23
Svar #10

Birgitta Boris

Hej Ulla!
 
Det framgår inte var i Sverige du bor men om du bor i närheten av Stockholm kan jag rekommendera att du tar dig till Mormonernas (Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga)släktforskningscenter i Västerhaninge. Den är öppen för alla och där har jag beställt Mikrofilmer från Danmark där jag har min fars släkt. Torsdagar är generellt för icke medlemar av kyrkan men de som arbetar där brukar vara generösa och ibland tillåta icke medelmmar att komma även andra dagar. Tyvärr måste man sitta i centret och titta på filmen men det kan det ju vara värt för att kunna lokalisera släkt i ett annat land än Sverige
 
Soliga hälsningar
 
Birgitta Boris

2003-04-04, 03:27
Svar #11

Towa Lidman

Hej !
Min make är dansk, född i Köpenhavn. Nu har min släktforskning smittat av sig på honom, så han vill släktforska på sin sida - den danska sidan.
Jag har fått en hel del frågor från honom, och jag vet inget om dansk släktforskning. Kan Ni hjälpa mig ??
Vad han vill veta är i stort sett hur man forskar i danmark, registren, www.adresser,  olika data-program som kan vara bra och ha ...... osv .... osv .....  
 
Här hemma har vi ju div kyrkoböcker, emigrant CD-rom, SVAR, samt div andra olika data program.
Har Ni några bra råd om dansk släktforskning så ös dem på mig - snälla !!!! Jag vidarebefodrar varenda ett till honom !!!
 
Själv vet jag som sagt INGENTING om detta ämne. Jag är själv bara nybörjar-amatör på sen svenska sidan !
 
Varma hälsningar
Towa

2003-04-04, 05:54
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det finns en utmärkt guide in till dansk forskning genom webbplatsen Över Öresund på adressen www.over-oresund.dk .
 
Det finns också tips och länkar på Nättidningen Rötter (röda knappen uppe till vänster) om du i menyn över namnet bland de redaktionella avdelningarna väljer Länkar - Länder - Danmark.
 
Hälsningar,
Eva

2013-02-05, 18:24
Svar #13

Utloggad Christer Rahmqvist

  • UCR43
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 17:09
    • Visa profil
    • Välkommen till Christers hembygds och släktsida
Hej  
 
Har varit inne på Dis-Danmark, Arkiv online och www.sa.dk och försökt, min danska lämnar mycket övrig att önska, men hur jag än läser danska+engelska så kan jag inte hitta några tidsuppgifter. Dvs hur långt tillbaka, 18-17-16:hundra talet kan man normalt ta sig. Vore tacksam för generell information så man kan bedömma om man ska skaffa ett abonnemang eller skicka frågor och att dessa i så fall är något sånär relevanta.
 
// Christer
UCR43

2013-02-05, 20:50
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kyrkböcker är gratis. Pröva med Genealogisk forum på Facebook, mycket aktiv och kompetent grupp som svarar på frågor

2013-02-05, 21:31
Svar #15

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Christer
 
Måske skulle du starte med at gå ind på Länder - Danmark, her øverst i rubrikken.
Her er der henvisninger til Dansk Demografisk Database og til Arkivalieronline.
 
I den første ligger der transskriberede folketællinger for hele Danmark - den første danske folketælling er fra 1787, den sidste der er med er fra 1930, men meget er endnu ikke skrevet rent. Der er også andet kildemateriale her, bl.a. oplysninger om ind-og udvandrede til og fra Danmark.
 
I arkivalieronline ligger samtlige landets kirkebøger, fra start til o. midten af 1900-tallet.
Der ligger også samtlige landets folketællinger, i håndskreven udgave.
Det er gratis at benytte dette materiale.
De tidligste danske kirkebøger er fra første halvdel af 1600-tallet.
 
På Stadsarkivet for København finder du bl.a. Politiets Registerblade og som noget helt nyt også Fattigvæsenets Hovedregistrant.
Du finder dem her:
http://www.ksa.kk.dk/om-arkivet
 
I Danmark har man ikke Husforhörslängder, man må bruge folketællingerne i stedet for.
I købstæder og landsogne er der dog i en periode Tilgangs- og Afgangslister, det svarer til de svenske Tilflytnings- og Fraflytningslister.
Man kan ofte bruge Konfirmationslister som en slags kontrol af, at en person befinder sig i et bestemt sogn i 14-16 års-alderen.
 
Når du går ind på www.sa.dk kommer du til Rigsarkivet i København, det er nu slået sammen Landsarkivet for Sjælland. Her kan du bl.a. bestille materiale tilbage fra middelalderen, men det skal naturligvis benyttes på stedet.
Du kan også bestille alt muligt andet, f.eks. bouppteckninger = skifter.
- Det er måske ikke det mest oplagte sted at starte her.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2013-02-06, 18:16
Svar #16

Utloggad Christer Rahmqvist

  • UCR43
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 350
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 17:09
    • Visa profil
    • Välkommen till Christers hembygds och släktsida
Tack för informationen Chris och Gudrun
 
Mvh Christer
UCR43

2014-03-16, 00:00
Svar #17

Utloggad Moderator Danmark

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2014-06-29, 19:59
Svar #18

Utloggad Moderator Danmark

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2014-07-05, 15:03
Svar #19

Utloggad Moderator Danmark

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2014-09-09, 19:17
Svar #20

Utloggad Moderator Danmark

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2015-11-28, 19:02
Svar #21

Utloggad Moderator Danmark

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna