ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniform  (läst 958 gånger)

2005-09-13, 23:18
läst 958 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
   
 
Den här soldaten påstås vara Vilhelm Christian Andersen, som ingick i den preussiska arm?n vid tiden för fotograferingen hos fotograf F. Brandt i Flensburg i Sönderjylland/Sydslesvig. Jag undrar om det går att identifiera vilket (preussiskt) regemente han ingått i genom uniformsdetaljerna - eller om det rent av kan vara en dansk uniform?
På baksidan på kortet framgår att soldaten är far till Guillermo Andersen och Jorge Andersen, samt något om den ort han ska ha varit ifrån. Dock finns ingen ort i området som kan gälla för det som skrivits av någon som förmodligen led av mycket trötta ögon.
Enligt fotots nuvarande ägare - barbarns barbarn till soldaten på fotot och boende i Paran?, Argentina, dit soldatens ena son Guillermo (Vilhelm) Andersen emigrerat - var Vilhelm Christian Andersen gift med Johanne Davidsen. Han ska ha dött i december 1866.
Någon som kan bidra med att något kan klarläggas?

2005-09-13, 23:31
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det verkar dödfött att ladda upp bilder här...
Jag försöker igen!
 

2005-09-14, 18:40
Svar #2

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Jorge!
 
Umiddelbart tror jeg ikke, at der er en dansk uniform, men jeg er ikke ekspert.
Måske skulle du prøve at skrive på AneEfterlysning på www.dis-danmark.dk eller www.anetavlen.dk - der findes måske folk fra Sønderjylland (eller andre steder i DK), der kender mere til den slags.
 
VH Jacob

2005-09-14, 19:52
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Du har nog rätt i att det inte är en dansk uniform. Jag ser nu att pickelhuvan har ett emblem i form av en örn med utbredda vingar. Typiskt tyskt!
F.ö. vill jag rätta mig själv. Det står att soldaten är farfar till Guillermo och Jorge Andersen, inget annat!

2005-09-14, 21:27
Svar #4

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Hej Jorge, det är nog en preussisk uniform med tanke på örnen och pickeln. Flensburg tillföll Preussen 1868.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna