ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krigsfångar och -flyktingar  (läst 775 gånger)

2002-01-23, 14:35
läst 775 gånger

Sten Kumlin

Besättningen på Hammershus gick i fångenskap efter befolkningens uppror med Jens Kofoed i spetsen och fångarna spreds ut bland bönderna på ön. Vet man vilka de var och deras vidare öden?

2003-04-14, 09:22
Svar #1

Leif Olofsson

Följande danska krigsfångar, kommenderade till arbete vid Säters bruk finns noterade i vigsel- och dödboken för Säter åren efter 1710:
Vigde:
1710-10-27: Böber Busk-pigan Karin Andersdotter, Säters stad
1711-12-03: Johan Prath-pigan Anna Eriksdotter, Heden
1712-01-07: Frans Larsson-pigan Sara Andersdotter, Uggelbo
1712-03-02: Röber Busk-pigan Britta Matsdotter vid Nisshyttan
1712-05-29: Lars Mickelsson-pigan Margareta Carlsdotter, Marken
1713-07-08: Jöns Christiernsson-pigan Anna Olofsdotter, Heden
1714-08-08: Per Persson-pigan Kerstin Matsdotter, Gruvriset.
Döde 1710:
- En dansk fånge, ca 30 år
- En dansk fånge, vid namn Sijkman, 36 år
- En dansk fånge, säges heta Jochum Johan, 28 år.

2004-02-16, 23:20
Svar #2

Emma-Sofie Andersson

Det skulle jag också tycka var mycket intressant att vet mer om. Min mammas farmor far var nämligen svensk och kom till Bronholm just under den tiden. Och enligt släktsagan så desaterade han från slodatlivet i Sverige och kom på något konstigt sätt till Bornholm. Kan det vara samtidigt. Han hette Jönsson mer vet vi inte, men har gifte sig  med Johanne Kofoed och fick runt 1872 en Otilie. Tyvärr hittar jag inte dem i regisert.  
 
Så precis som Sten vill jag också veta mer.

2004-02-16, 23:22
Svar #3

Emma-Sofie Andersson

nä va nu var jag allt trött. Som läste 1858 istället för 1658. Man läser vad man vill ibland.  
Sorry alla..!!

2006-12-05, 20:52
Svar #4

Utloggad Åke Dahlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2013-11-12, 17:05
    • Visa profil
Som en del av kartläggningen av Brevikshalvöns historia söker vi information och ev. bilder från den flyktingföräggning som fanns vid Bergshyddans pensionat i Tyresö-Brevik under andra världskriget. Flertalet av dessa flyktingar kom från Danmark och blev mycket populära bland lokalbefolkningen genom sina kunskaper inom olika områden.Tyresö-Brevik är beläget ca 20 kilometer söder om Stockholm.
All information är av intresse.
Breviksgruppen gm Åke Dahlström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna