ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frigivna koncentrationslägerfångar  (läst 1194 gånger)

2007-01-16, 16:28
läst 1194 gånger

Ingrid Larsson (Elsetorsten)

En kusin till min mor (bosatt på Jylland) tvingades sitta i koncentrationsläger mellan 1943 och 1945 (cirka). Troligen var koncentrationslägret i fråga Sachsenhausen. År 1945 kom kusinen med Folke Bernadottes Vita Bussar hem igen till Jylland. Nu undrar jag- finns det någonstans någon typ av lista eller dyl. där man kan se namn och ev adress på frigivna koncentrationslägerfångar.
 
Vore mycket tacksam för hjälp.
 
Ingrid

2007-01-16, 20:40
Svar #1

Grethe Aastradsen

Hej Ingrid
 
Her er to muligheder for at komme videre og evt. få svar.
 
1. sæt en efterlysning på den danske side hvorhenne, 
2. prøv Dis-Danmark
du finder link til begge på følgende webpage. http://www.onlineslaegtsforskning.dk gå til genealogy pages
 
http://www.solutionpower.dk/178
Hilsen Grethe

2007-01-17, 18:55
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ingrid,
 
Ingrid Lomfors är en svensk historiker som för ett par år sedan kom med en bok om just de vita bussarna. Kanske kan Du kontakta henne, eftersom hon säkert känner till exakt vilket material som finns om de vita bussarna, och var det förvaras.
Lomfors är numera chef för Göteborgs Stadsmuseum, och har email: ingrid.lomfors@stadsmuseum.goteborg.se
 
Man kan säkert också ta kontakt med danska resp. svenska Röda Korset. Särskilt svenska Röda Korset har mycket material, som de tydligen lämnat till Riksarkivet i Arninge. Läs mer på:
http://www1.redcross.dk/sw34351.asp
http://www.redcross.se/rksf%5Csfdesign.nsf/main?OpenAgent&Layout=ReadSimpleDoc&docid=0D6E1F53300FBE2FC1256DD30059D4AF
 
Ingela

2007-01-18, 14:00
Svar #3

Ingrid Larsson (Elsetorsten)

Av hjärtat tack! Jag ska maila till Ingrid Lomfors. Röda Korset är ett mycket bra tips!
 
Jag hoppas kunna finna spår av mors kusin någonstans i arkiven.  
 
 
Än en gång tack-
 
Ingrid Larsson

2007-03-19, 22:33
Svar #4

Pia Westphal

Hej Ingrid
Om din kusins mor kom hem igen till Jylland med De Vita bussarna, sannolikt ifrån Ravensbrück, eftersom hon var kvinna (danska kvinnliga -som oftast politiska - fångar hamnade i Ravensbrück, dock inte de judiska - de hamnade i Theresienstadt/Teresin strax utanför Prag), så kom hon först til Sverige, förmodligen till Ramlösa Brunn.
I så fall finns uppgifter om henne i Statens Utlänningskommisions (SUK) arkiv på Riksarkivet, Marieberg, för alla nyanlända fick formellt ansöka om uppehållstillstånd, även KZ-fångar.
Dessutom har Landsarkivet i Lund en samling (Röda Kors-arkivet).

Har själv funnit många personuppgifter i Marieberg til forskarvänner i Danmark.

Kan förresten varmt rekommendera denna bok:
Lars Hallberg: Källor till invandringes historia i statliga myndigheters arkiv 1840-1990; Skrifter utgivna av Riksarkivet 17; 2001.

Mvh
Pia Westphal, danska i Stockholm

2007-03-19, 22:51
Svar #5

Pia Westphal

Jag bör tillägga att alla arkivalier angående den danska flyktingadministrationen i Sverige för länge sedan har överlämnats til Rigsarkivet i Köpenhavn.
Detta gäller dock inte för SUK-arkivet, eftersom detta omhandlar formella ansökningar om vistelse i riket.
De som kom med De Vita Bussarna i april/maj 1945 vistades nästan alla under en mycket kort tid i Sverige (vissa stannade dock kvar; men de var sällan danskar).
I DIS-Danmarks diskussionsforum kan man inte få hjälp med detta, eftersom endast ytterst få känner til SUK-arkivet - det vet jag av erfarenhet, eftersom jag tidigare har erbjudit hjälp med uppslag i Marieberg - och endast två-tre personer har nappatpå mitt erbjudande.  
Styrelsen för DIS-DK har aldrig visat intresse, fast jag har försökt att påverka dem.
 
Eventuellt kan det finnas sporadiska personuppgifter på Frihedsmuseet, som du hittar under denna länk:
www.natmus.dk
 
Du är välkommen att skriva till mig privat ifall du vill ha ytterligare information - den är självklart gratis.
 
Mvh
Pia Westphal
 
Hoppas

2007-03-19, 22:53
Svar #6

Pia Westphal

Kusin - kan ju vara en man.
Sachsenhausen kan i så fall vara rätt.
Var kusinen polis?
Mvh
Pia Westphal

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna