ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Innsen - patronymikon  (läst 669 gånger)

2008-07-21, 19:15
läst 669 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
1730 Døbt Niels Innsen? og Kirsten Pedersdatter i Tislum - Peder
 
1771 d. 27 jan. Jordrup. Enkemand Niels Jacobsen og enkekone Mette Thomasdatter begge af Jordrup trolovede. Forlovere Stephan Christensen og Mads Innsen. Gift d. 1 dec.
 
Vilket personnamn är patronymikonet Innsen bildat av? Det lär väl knappast finnas ett förnamn Inn. Kan det vara Inge?

2008-08-02, 09:04
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Navnet er ikke optaget i Danmarks gamle personnavne og det forekommer ikke i Danmarks breve fra middelalderen.
I en gennemgang af nogle østjyske navne nævnes pigenavnene Inne og Ina, fra 1858. Samme sted forekommer Imer, det skulle være et nordisk mandsnavn. Patronymikonet Imersen er også brugt.
Alt dette giver jo ikke særlig megen mening.  
Men jeg har sendt spørgsmålet videre til Institut for navneforskning på Kbh's Universitet, måske har de en forklaring.
Venlig hilsen
Gudrun

2008-08-04, 21:58
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
- Dette kommer nok til at tage lidt tid, foreløbig har jeg fået følgende svar:
 
SV: Navnet Innsen jnr. 08/198
Jeg har videresendt din forespørgsel til Susanne Vogt, personnavneforsker. Hun er på ferie i ugerne 31-33, så du får først svar efter d. 18/8-2008.
Venlig hilsen
Annette Warnez, Institutsekretær

2008-08-24, 06:06
Svar #3

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Jeg har fået følgende svar fra Institut for navneforskning:
 
Tak for dit brev med spørgsmål angående et efternavn Innsen.  
Jeg har efterset kirkebøgerne og kan oplyse, at der i begge tilfælde står Iensen, altså navnet Jensen stavet med stort -i- i begyndelsen.
Der er altså intet mystisk ved navnet, men blot tale om en forståelig fejllæsning.
Med venlig hilsen
Susanne Vogt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna