ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fæstensøl  (läst 726 gånger)

2014-11-07, 23:28
läst 726 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag försöker tyda ett danskt domboksprotokoll från 1625 på uselt mikrokort. Ett ord är särskilt otydligt men sammanhanget leder tanken i en viss riktning.  
 
Fadern till en ung kvinna har stämt en annan man för att ha bjudit för mycket folk till fæstenumöl/fæstemandsöl/.... Jag försökte med fæstemålsöl  (modern danska för trolovningsfirande) eller fæstningsöl  (förekommer i dansksvenska trakter), men det sitter inte bra.  
 
Har någon sett alternativa ord, som kan stämma med min läsning ?
LOE

2014-11-08, 14:08
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Lars-Olov
 
Tror du at der bare kan stå Fæstensøl ?
Måske stavet på en lidt snørklet måde?
Det ord forekommer helt fra middelalderen, f. eks. i folkevisen om Ebbe
Skammelsøn. Det er nogle vers inde i teksten:
http://www.ugle.dk/ebbe_skammelsoen.html
 
Troels Lund skriver om fæstensøl i Dagligt Liv i Norden i det sekstende århundrede:
http://runeberg.org/dagligt/9/0188.html
 
Der er regler for hvor mange personer man må indbyde, og for hvor mange potter øl der må drikkes.
Christian IV havde lavet nogle strenge regler, hvad angik antallet af potter øl.
Det kom man udenom ved først at fejre trolovelsen, og derefter nogle dage senere at byde på fæstenssøl - det blev så bare kaldt noget andet.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2014-11-08, 21:59
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Absolut ! Jag fotograferade bilden och bearbetade den med Photoshop och då ser man att det står så.
 
Artikeln är ju mycket lärorik. Med dennas hjälp förstår jag sammanhanget också. Det här var ju i början av 1625 och lagen hade skärpts 1624. Det förekommer två stämningar - en av den tilltänkte svärfadern och en av byfogden. Det senare berodde kanske på att brottet föll under allmänt åtal, var inte en privat tvist.
 
Jag bifogar ett bildklipp. Hette svärfadern Dampe Ienßen ?  
 
Stort tack.
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna