ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dansk ordbok  (läst 677 gånger)

2005-01-03, 17:33
läst 677 gånger

Kjell Öhman (Kjell)

Är det någon som vet om det på nätet finns någon dansk motsvarighet till SAOB?  
Det för mig nu aktuella ordet är   laugwerge. Kan det ha samma betydelse som det svenka uttrycket lagvärja (som finns i SAOB)?
Tolkningsproblemet för mig är att det svenska ordet är ett verb, men i min text är ordet ett attribut (nästan som en titel)

2005-01-03, 19:13
Svar #1

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Det er for meget sagt at kalde mig selv for en pendant til SAOB, men i det konkrete tilfølde tror jeg godt, at jeg kan hjælpe dig!
 
Laugwerge = lavværge (og andre stavemåder) er som du er inde på en titel. Man støder ofte på den i danske skifter (bouppteckningar), og det er betegnelsen for den mand, der skulle varetage enken interesser under bodelingen. Dengang havde hun ikke myndighed til at være ansvarlig for det selv. Der kunne ofte være tale om f.eks. hendes bror, men det behøver ikke at være et familiemedlem.
 
VH Jacob

2005-01-03, 19:37
Svar #2

Kjell Öhman (Kjell)

Tack för denna förklaring. Jag har av sammanhanget gjort just den ungefärliga tolkningen. Bra att kunna få det bekräftat på detta sätt.
Emellertid återstår ett problem för mig. Vet Du Jacob (eller någon annan) vad det svenska ordet för detta möjligen skulle kunna vara?

2005-01-03, 23:13
Svar #3

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Lavværge = Förmyndare eller god man. Nordstedts Dansk-Svenska ordbok, 3:e upplagan 1992,
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna