ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Melchert  (läst 964 gånger)

2001-10-25, 17:51
läst 964 gånger

astrid karhu melchert

Jeg leder efter min fars släkt navn han var födt i nakskov  og hade sin familje der.

2001-10-25, 20:49
Svar #1

Bjarne Bender Mortensen

Hej Astrid
 
Då jag så namnet MELCHERT och att personen kom från Nakskov på Lolland slog det mig att han kanske var av judisk börd. Nakskov var under 17-1800 talet en av de största judiska städer i Danmark. 
 
Der finns en webbsida som handlar om judarna i Danmark, den har bl.a. en massa statistik over antalet judar i Danska städer. Denna statistik bygger på folketællingerne 1787, 1801, 1834. http://www.jewishgen.org/denmark/
 
Det er muligt at søge i folketællingerne on-line: http://ddd.sa.dk/ 
 
Jag gjorde en sökning på Melchert i Maribo Amt och hittade två; Marie Sophie Frederikke Melchert född ca 1829 och Diderik Melchert född ca 1820 plus ytterligare fyra som stavas Melcher. Jag hittade också fyra Melchert i Köpenhamn.
 
En sökning på www.krak.dk visar att der finns minst 20 Melchert i Danmark i dag (ingen i Nakskov!). Om du ta kontakt med dessa kanske du kommer en bit på vägen.

2001-10-25, 20:56
Svar #2

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Astrid.

Jeg skal på landsarkivet i København næste lørdag d. 3/11 og vil gerne prøve at slå din far op i kirkebogen for Nakskov og se om, jeg kan komme et par generationer tilbage. Der findes også flere bøger på arkivet om jøder i Danmark.
Mine egne aner stammer fra Nakskov (dog tilbage i 1700-tallet), så jeg kender en del til familierne i Nakskov, men har dog ikke forsket i de jødiske familier.

Med venlig hilsen

Peter Kyhl, Danmark

2001-10-25, 21:09
Svar #3

Bjarne Bender Mortensen

Hej Astrid
 
Här kan du läsa om judarnas historia i Danmark bl.a. i Nakskov.  
 
http://www.israel.dk/artikler/lutherskelig.htm
 
Hälsningar Bjarne

2004-09-13, 10:39
Svar #4

Seija Köykkä

Hejsan Astrid!
Varifrån har du fått namnet Karhu? Det är ju ett
finskt namn. Jag har försökt hitta min mammas kusiner in Rusland, men har inte hittat. Dom heter Astrid och Andrei Wahlfors och deras mamma var Roosa Karhu.  
 
Jag vill gärna höra nånting om din släkt 'Karhu'. Varifrån kommer dom?
 
Hälsningar från Finland!
 
Seija
seija.koykka@jippii.fi

2012-07-05, 21:48
Svar #5

Utloggad Fredrika Engqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-07-10, 16:29
    • Visa profil
Jag söker en man med efternamnet Melchert. Han ska ha varit spårvagnsförare, bosatt i Köpenhamn år 1931 då han gifte sig med Naemi Maria Björnstedt, född i Sverige år 1893.
Är det någon som vet mer om mannen Melchert eller om Naemi Maria efter att hon lämnade Helsingborg år 1924.  
Jag tar tacksamt emot all information!
 
Med vänlig hälsning
Fredrika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna