ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marteville, de  (läst 621 gånger)

2011-12-09, 07:38
läst 621 gånger

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Jag söker fakta om Renaud Jean Aguste/Christian Reinhard Hans August/Johan August de Marteville, född 1742 i Berlin, Tyskland. Tog värvning 1761 i danska kavelleriet. Ev död 1785. Han omnämns i sin mors testamente ca år 1785.  
 
Vad gjorde han fram till sin död? Gift? Barn? Dog var?
 
Han var son till Louis/Lodewijk de Marteville, nederländsk ambassadör i Stockholm (född 23 augusti 1706 i Gut, Tyskland, död 26 april 1760) och Marie Louyse Francoise d'Ammon (von Ammon)(född 13 okt 1715 i Berlin, död 1786 i Gl?ckstedt, Schleswig-Holstein, Danmark/Tyskland. Modern ingick en äktenskapspakt med General Major des König von Denmark; Friedrik Christian von Eyden 1762, (född 1720, död 1799).
 
Varför ingick modern en äktenskapspakt och inte bara ett äktenskap? Hade det något med sonen att göra?
 
Tack på förhand någon!
 
Hälsningar
Kristina

2013-08-10, 15:45
Svar #1

Utloggad Kristina Wiberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2016-06-08, 18:57
    • Visa profil
Hej,
Jag försöker få fram hur dessa 3 herrar var släkt med varandra? Det skulle också vara intressant att få information om deras familjeförhållanden, gifta, med vem, ytterligare barn etc. Följande information har jag:
 
Christian Reinhard Hans August de Marteville, född 23 februari 1742 i Berlin, flyttade med sina föräldrar (far holländske ambassadören Anton Christian Ludewig Louis Chretien de Pierre de Marteville och mor Marie Louyse Francoise d'Ammon ) och tvillingsystrar till Stockholm ca 1750, De bodde i van der Nootska Palatset och han var bl a vän med CM Bellman. deM jr var tydligen den förste som började översätta CMB till holländska. Pga  ekonomiska skulder tvingades han lämna Sverige 1760 (fadern dog i augusti detta år) och gå i tjänst i Danmark.
.  
Han blev ”appointed premier lieutenant of the Danish cavalry” fr o m 30 sept 1760-1 feb 1764. Han var också “supernumerary premier lieutenant in the cavalry of the Royal Guard (Livregimentet til hest)” stationerad I Flensburg”. Troligtvis avled han 28 aug 1782 i Schoonderloo, Rotterdam, the Netherlands, på en båt på väg till Ostindien under namnet Johannes Stein van Marteville.
 
Han kan ha fått en son Johan de Marteville som var ”appointed titular captain in the Oldenburg Infantry Regiment” från 8 oktober 1810-1 feb 1816.
 
Han hade en son Frederik Henrik de Marteville, som var född i Belvedere, nära Hamburg. Han gick i Danska Arméns officersskola  (Landkadetakademiet) 1 jan 1812-28 dec 1815. Han blev “second lieutenant in the annexed batallion of the Schleswig Infantry Regiment” (Slesvigske Fodregiments annekterede bataillon).
 
Kan någon hjälpa mig att få klarhet i släktskapen? Och herrarnas kommande öden (och äventyr.)men också deras fruar och ev efterkommande ättlingar?
 
Jag är nämligen ättling till en av tvillingsystrarna.
 
Tack på förhand
Kristina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna