ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmkvist / Malmquist  (läst 1026 gånger)

2003-08-18, 22:31
läst 1026 gånger

flemming

Hey...
Jeg håber det er ok, at jeg skriver på dansk.
 
Jeg leder efter min slægt i Sverige.
Imellem 1840-1880 fødes Johan Oskar Cavolin Malmkvist (eller Malmquist).
Han får en søn som hedder Karl Johan Malmkvist som bliver gift med Ingrid. De flytter til Bornholm / Danmark og min slægt opstår der.
 
Johan Oskar Cavolin Malmkvist leder jeg efter nu. Han skulle efter sigende være officer i en Svenske hær, da han levede.
 
Er der nogen som ligger inde med information, er jeg at træffe på flemming@malmkvist.dk - på www.malmkvist.dk kan man se vores slægt fra Danmark.
 
På forhånd mange tak for hjælpen og undskyld jeg skriver på dansk.

2003-08-19, 22:55
Svar #1

flemming

Hej...
 
Jeg har taget fejl i mine informationer...
Johan Oskar Kanallus Malmquist, født i 1860 Stiby.
Udvandret til Danmark i 1887 til Bornholm / Danmark.
 
Jeg søger han far (papa) og mor. Er der nogen som kender noget til ham og hvorfor han forlod Sverige.
 
Flemming Malmkvist / Danmark

2003-08-20, 09:01
Svar #2

Karin Björkholm (Karin)

Vilket Stiby i SVERIGE.'
 
 Är det Stiby i Skåne eller Stiby i Blekinge där jag kom till världen.
 
MVH karin

2003-08-20, 23:24
Svar #3

flemming

Det ved jeg desværre ikke. Jeg har fundet ham i det danske invandre arkiv og der står kun Stiby, Sverige.
Hans navn skulle dog være rigtigt og hans stilling skulle være smedemester.
Han var ikke gift, da han forlod Sverige.
 
Flemming Malmkvist / Danmark

2007-06-03, 18:21
Svar #4

Utloggad Thomas Retsloff

  • Skovfoged
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 18:05
  • Har anor i båda Sverige, Danmark, Tyskland och USA
    • Visa profil
    • retsloff.dk/
Carl Fredrik Malmqvist, f. Retzlaff 1835 i Stettin i Pröjsen. Han var snickare och hans familj bor i Rebbelberga 1877 och Reslöf 1871.  
Kan nogen give meg informationer om hans familj? Fru och barn? Jag vet han boede tilsammans med sin familj och sin mor Fredrika Retzlaff tills han utvandrar 19 oktober 1880 från S. Strandlyckorna 1 i Hälsingborg.  
Hälsningar fron  
Thomas Retsloff

2007-06-03, 19:48
Svar #5

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hj Thomas!
 
Enligt DDSS.nu dör änkan Fredrika Retzloff 13 Mar 1893, hennes ålder står som 86 år,10 månader och 1 dag.
Hon var då boendes på S. Strandlyckorna 1 i Helsingborgs Stadsförsamling.
Dödsorsak:ålderdomsaftyning
Under övrigt står det hfl s 2801.
 
Vem var hustru till Carl Fredrik Malmqvist, f. Retzlaff 1835 Stettin,Preussen.?
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson
Florida,USA

2007-06-04, 01:04
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Carl Fredrik var gift med Johanna Persson f 4/5 1828 i Gråmanstorp (nuvarande Klippan), vid emigrationen hade de två barn: Frans Oscar Carlsson Malmqvist f 29/8 1866 i Munka Ljungby och Hilda Maria Carlsdotter Malmqvist f 24/3 1861 i Munka Ljungby. Hilda Maria var i Köpenhamn och arbetade från 28 aug 1879. Föräldrarna gifte sig 20/10 1859. Uppgifterna är från husförhör, Helsingborg AI:75 s 387.
 
Det är troligen Carl Fredrik Malmquist som år 1900 bor i Brannan, Price, Wisconsin med hustru Ellen från Sverige, de har varit gifta i 7 år så Johanna har tydligen dött. Carl är farmer. Med dem bor styvsonen Charles Nelson.

2007-06-04, 17:32
Svar #7

Utloggad Thomas Retsloff

  • Skovfoged
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 18:05
  • Har anor i båda Sverige, Danmark, Tyskland och USA
    • Visa profil
    • retsloff.dk/
Hej Anne og Chris
Tak for hjælpen ( - endnu engang til Chris, som har hjulpet mig utroligt meget tidligere!)
Jeg købte i går 24 timers adgang til de svenske kirkebøger på Genline, hvilket betød at jeg fik en meget - meget lang nat :-) Jeg fandt dog ud af stort set samme oplysninger som Chris angiver - Carl Fredrik og Johanna fik endnu et barn: Justina Lovisa f. 25 juni 1858. Hun var også en tur i Helsingør før hun vendte tilbage og blev gift i Helsingborg. Jeg kan dog ikke finde ud af hvor Carl Fredrik boede med sine tyske forældre før de kom til Torfgårda i Munka Ljungby - jeg ved de kom fra Hälsingborg men kan ikke finde dem i nogle husfohør...
 
De amerikanske oplysninger er meget spændende og nye for mig! Har ikke selv kunnet finde frem til hvad der blev af dem efter de udrejste. Har I nogle forslag til hvordan jeg kommer videre i USA?
Venlig hilsen
Thomas

2007-06-04, 17:45
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Thomas
 
Jag tror att han dog mellan folkräkningen 1900 och 1910, jag har inte hittat dem 1910. Wisconsin har inte så bra register så det blir svårt att finna ut när. Dessutom finns ingen folkräkning 1890, den brann upp. Jag har inte hittat sonen i USA. Jag använder Ancestry, en betaldatabas.

2007-06-04, 19:42
Svar #9

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej igen Thomas!
 
Jag undrar varför din fråga är postad under Danmark.
Bodde Carl Fredrik Malmqvist, f. Retzlaff och/eller hans föräldrar någonsin i Danmark?
Jag har tittat lite i folkräkningen i Danmark utan att finna berörda personer.
 
Carl Fredrik och Johanna Perssons giftemål finner jag ej på DDSS.nu.
Inte heller barnens födelse och dop.
Kanske Chris eller du själv kan finna dopvittnena vid barnens dop i kyrkböckerna,ibland står orter på dem.
Där finns kanske Carl Fredriks föräldrar eller eventuella syskon till honom med.
Thomas,du fann ju ännu ett barn till dem,Justina Lovisa f. 25 juni 1858,det var ju innan giftemålet!
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna