ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leijel / Leyell / Lyall / Lyle  (läst 2169 gånger)

2011-12-03, 18:32
läst 2169 gånger

Utloggad Rune Eriksson

  • Rune32
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-04-16, 10:04
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-162443711/kull
Hej! Jag forskar på släkten Leijel i Danmark. Släkten kom från Skottland någon gång under första hälften av 1500-talet. Den förste Leijel hette då Alexander Lyle och härstammar från klanen Lyle (Lord Lyle). Alexander bytte sitt namn till Sander Leijel. Jag letar efter hans anor i Skottland och saknar den felande länken mellan den skottska och danska grenen. Invandrare hade på den tiden med sig ett flyttningsbetyg utfärdat av, som regel, den stads, som invandraren kom från, borgmästare. (Jag har hittat en annan Leijel från Skottland, som invandrade till Sverige kring skiftet mellan 1500 och 1600-talen och hans flyttningsbetyg fann jag på kungliga bibliotekets handskriftarkiv i Stockholm). Finns det något liknande arkiv med handlingar från 1500-talet i Danmark eller kan det vara så att någon annan på anbytarforum forskar på släkten Lyle(Leijel) och funnit kopplingen mellan Sander Leijel och den skottska lord Lyle klanen?
Med hälsningar
Rune Eriksson

2011-12-04, 09:50
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I boken Helsingørs bomærker av Allan Tønnesen København, 1968 nämns om släkten Lyles Leyell,~Leijel bomärke som är ett andreaskors:
 
s 33:

s 100:

 
Har du undersökt om släkten Lyle Leyell, Leijell nämns i den skottska staden Dundee under sennmedeltid och 1500-talet ? Den skottska släkten Wedderburn kom ifrån denna stad och slog sig också ned i Helsingör, där namnet ändrades till Wederborn och sedan då de flyttade till Sverige till Wederborg. Min tanke är att det kan ha varit en och samma flyttningskedja av borgarnätverk som kommit till Helsingör. Behovet av timmer och trävaror till Skottland var enormt under 1500-talet efter hundratals år av avverkning som förrött skogarna. Via Helsingör importerades trävaror ifrån Sverige släkten Wederborg aka Wedderburn kom via denna trähandel att så småningom etablera sig i staden Växjö Småland i början av 1600-talet.

2011-12-05, 08:49
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Rune
 
Der er en del bøger om Helsingørs borgere:
 
V. Hostrup Schultz: Helsingørs Embeds- og Bestillingsmænd. København 1906.
Allan Tønnesen: Helsingørs udenlandske borgere og indbyggere ca. 1550-1600. Ringe 1985.
Thomas Riis: Should Auld Acquaintance Be Forgot... Scottish-Danish relations ca. 1450-1707, I - II.  
Odense 1988.
 
Hos Thomas Riis, bind II, står der i et kapitel om skotter i Helsingør følgende om den ældste Sander Leyell:
 


 
Det er ikke nyt at Alexander Leyell var rådmand fra 1530, heller ikke at han var gift med Elline Davidsdatter. Men jeg undrer mig lidt over tilføjelsen efter hans navn Alexander Anderson.
Kapitlet om Helsingørs skotter indledes med nogle fælles kildehenvisninger for alle de nævnte personer.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2011-12-05, 17:37
Svar #3

Utloggad Rune Eriksson

  • Rune32
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-04-16, 10:04
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-162443711/kull
Hej Niclas och Gudun;
 
Tack för era mail. De är mycket intressanta för mig. Jag har ju kartlagt min gren bland Sander Leijels ättlingar i Danmark och Sverige. Jag har också kartlagt den skottska klanen Lyle´s släktträd, men vet således inte vilken Lyle som utvandrade till Danmark. När jag hittar denna person kan jag ju koppa samman de båda forskningarn.
 
Jag skall nu jämföra era uppgifter och tips med mina och se om jag hittar den felandelänken. När det gäller staden Dundee så tror jag inte att min Lyle kom därifrån. Han var av adlig släkt, som är hemmahörande bl a i Duchal (castel), Stirlingshare, alltså längre väster och söder ut.
 
Gudruns boktips skall jag också undersöka, men dessa böcker kan man väl bara finna i Helsingör, möjligen i Helsingborg. Namnet Alexander Andersson verkar mystiskt, men kan ha sin förklaring. Jag har en osäker uppgift om att hans fader skulle heta Andrew, ett namn som kanske fördansk/svenskat till Andersson.
 
Jag tar gärna emot fler tips!
Hälsningar
Rune

2011-12-06, 06:27
Svar #4

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Rune
 
Du må kunne fjernlåne bøgerne gennem et svensk bibliotek, f.eks. fra Københavns Hovedbibliotek, jeg tror de findes der.
Thomas Riis nævner ikke bare skotter fra det nuværende Danmark, men også fra Holsten, og fra Skåne, Halland og Blekinge. Her er der skotter i de fleste større byer, og også i enkelte landdistrikter.  
Han har et langt afsnit om skotske krigsfolk der deltager på dansk side i diverse krige. Endelig er der et afsnit om danskere i Skotland. Alt i alt er bøgerne på små 700 sider.
 
Der er borgerskabsprotokoller for Helsingør tilbage fra 1617. Men der er meget andet kildemateriale som er langt ældre, der er bevaret utrolig meget materiale netop til Helsingør! Du finder det på Landsarkivet for Sjælland og Øerne, i København.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2013-05-27, 19:04
Svar #5

Utloggad Eva Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 22:02
    • Visa profil
Har för mig att namnet kommer från ön Isle of Wight, från franskans ön le ile. Den förste, Alexander Lyle deltog i slaget vid Hastings 1066. Fick då
Land i Skottland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna