ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lassen  (läst 563 gånger)

2004-05-07, 08:56
läst 563 gånger

Utloggad Anders Beckman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2008-07-11, 21:14
    • Visa profil
Nyfiken på släkten Lassen - det låter i första anblicken som om det vore ett icke släktburet efternamn, men ...
när jag talade med en god vän vid namn Lassen ville han bestämt påstå att det är ett släktnamn i Danmark.
Jag såg vid mitt besök på Tomelilla Bibliotek namnet Lassen på sidan 142 i Svenska Släktkalendern, utgåvan 2000.
Jag vill minnas ett namn på en känd affärsjurist i Köpenhamn vid namn Julius. Min gode vän ville bestämt påstå att det var hans släkting.

2004-05-07, 21:22
Svar #1

Britta Ulandr

Beträffande släkten Lassen i Danmark har jag på min antavla Slottsskrivaren i Aalborg Thöger Lassen 1623 - 1689, hans son prosten i Karby Laurits Thögersen Lassen 1664 - 1718 och den senares dotter Elisabeth Lauritsdatter Lassen 1707 i Ikast och död 1786 i Gylling. Se S.V. Wiberg: En almindelig Dansk praesthistorie, där  finns uppgift om flera präster Lassen.
Mvh
Britta Ulander

2004-05-08, 07:03
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Der er antagelig flere slægter Lassen.
 
En af dem stammer fra gården Skophus i Sunds sogn, Ringkøbing amt, Jylland.
Dele af slægten kalder sig Skophus ell. Schophuus efter gården, andre holder ret tidligt fast ved slægtsnavnet Lassen.
Gården blev i begyndelsen af 1600-tallet oprettet til fårehold, heraf formodentlig navnet, tysk Schafhaus.
 
Der er udgivet en slægtsbog:
A. M. Bisgaard: Stamtavle for slægten Lassen. Afkommet af Las Christensen af Skophus - Sunds sogn. Silkeborg 1906.
Der er supplerende oplysninger om slægten i nogle nyere artikler i Slægt & Staun, tidsskrift for slægtshistorisk forening for Kbh.
 
Mvh Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna