ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kruse  (läst 1150 gånger)

2001-11-18, 19:02
läst 1150 gånger

Cissi Nyblom

Har nu äntligen fått lite hjälp från Danmark med min farfars farmor. I hennes antavla finns några namn som jag undrar om fler stött på, det verkar oftast röra sig om östra Själland:
 
Johan Gottfred Kruse, f1735, är han släkt med Kruse i Sverige? Jag vet inget om hans föräldrar. Han var bosatt i Köpenhamn. Gift med:
 
Inger Marie Svane, f1735. Vet någon något om henne?
 
Johan Henrich Frautz, f1741 i Helsingör. Fader Johan Frautz, moder Anna Marie Lind. Namnet låter tyskt, ev judiskt? Vet någon något om hans föräldrar? Gift med:
 
Marie Kreil, f1755, bosatt i Köpenhamn. Namnet är ju ovanligt, har någon stött på några danskar med detta namn?
 
Stort tack på förhand!
 
Mvh
 
Cissi

2001-11-18, 23:04
Svar #1

Nina M.Nordby

Hej! Her kommer litt innspill til navnenen Frautz,Kreil og Kruse:
 
FRAUTZ
Johann Henrich FRAUTZ, döpt 13.Mar 1702 in  
Evangelisch, Herren-Sulzbach, Rheinland, Preussen.
Parents:Father:  Weigand FRAUTZ,Mother:  Anna Ursula. Kanskje dette kan være onkelen til din Johann Henrich??
 
Mer kan du finne i mormonernes database
 
Friederich Christian FRAUTZ, döpt 3.Jan 1700 in  
Evangelisch, Herren-Sulzbach, Rheinland,Preussen  
Parents:Father:  Weigand FRAUTZ, Mother:  Anna Ursula.
 
Johann Eberhard FRAUTZ, döpt 22.Dec 1709 in  
Evangelisch, Eisenberg, Pfalz, Bayern.  
Father:  Hanss Valentin FRAUTZ  
 
Johann Philips FRAUTZ, döpt 28 Sep 1714 in  
Evangelisch, Eisenberg, Pfalz, Bayern.  
Father:  Hanss Valentin FRAUTZ  
 
Johannes FRAUTZ,döpt 5 Feb 1716 in Evangelisch, Eisenberg, Pfalz, Bayern  
Father:  Hanss Valentin FRAUTZ  
 
KREIL er nok et tyskt navn og finnes i områdene:
Saxony, Germany  
Bavaria, Germany  
Roemisch-Katholische, Hoerdt, Pfalz, Bayern  
Evangelisch, Lachen-Speyerdorf, Pfalz, Bayern  
Evangelisch, Meckenheim, Pfalz, Bayern  
Kuhren, Leipzig, Sachsen  
Brambach, Zwickau, Sachsen  
Geroda, Unterfranken, Bayern  
Wolkenburg, Rochlitz>, Saxony, Germany  
Altenburg, Sachsen-Altenburg, Thuringen  
Schwarzenberg, Zwickau, Sachsen  
 
KRUSE:
Litt värre å si noe konkret om, men det er födt en navnebror i Tyskland noe tidligere,KAnskje et spor å følge videre:
Johann Gottfried CRUSE, födt 10 Mar 1572 in  
Greifenhagen, Pommern, Preussen.Far Daniel CRUSE  
 
Dette skulle være litt å begynne med!

2001-11-19, 16:17
Svar #2

Cissi Nyblom

Tack snälla Nina för din hjälp! Jodå, jag har använt mormonernas databas en del.  
 
Marie Kreil står ibland som Maria Creil, jag har också sett i mormonernas databas att stavningen kan skifta mellan Kreil och Krell.
 
Det finns ett antal Frautz i databasen men också en del Kratz. Det kan röra sig om samma namn gissningsvis? Framförallt gammaltysk stavning kan vara svår att skilja F från K.
 
Vad det gäller Johan Henrich Frautz så undrar jag om han har tyska anor - namnen är vanliga i Tyskland, likaså finns det många Anne Marie Lind i Tyskland.
 
Bara lite funderingar!
 
Mvh
 
Cissi

2001-11-19, 16:19
Svar #3

Cissi Nyblom

Angående Inger Marie Svane - jag hittade att hon ibland nämns som Inger Marie Larsdatter (Svane).
 
Mvh
 
Cissi

2001-11-19, 16:41
Svar #4

Cissi Nyblom

Nu hittade jag Johan Henric Frautz på Familysearch, hans första äktenskap fanns med. Han anges där som Froust...  
 
Mvh
 
Cissi

2002-04-12, 21:38
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Nina M. Nordby!
Min ana Maria Kruse f. 1631 i Filipstad hade en bror vid namn Daniel. Frågan är om det kan finnas ngn släktskap mellan min släkt Kruse och den Du nämner här i Rötter. Marias far var masmästare i Finnhyttan, Filipstad. Mig veterligt har ingen lyckats finna ut var denne man, vars namn var Jon Jonsson, över huvud taget kom ifrån. Att tro att han kom ifrån Finland låter lite väl enkelt, även om det ligger nära till hands. Hoppas Du har något att dela med Dig av som kan lösa gåtan.
Anna-Lisa

2002-04-12, 21:49
Svar #6

Anna-Lisa Göransson

Nina M Nordby!
Förlåt ett litet misstag. Maria ,född 1631 hette inte Kruse utan Petreus och var gift med Jon Jonsson. Dottern som var min ana hette Anna och var född 1655. Nu blev det rätt. Jon Jonsson var f. ca.1606 och alltså mycket äldre än sin hustru. Annas bror Daniel var f. ca 1650 och son i J. Jonssons första gifte.
Anna-Lisa

2002-04-12, 21:52
Svar #7

Anna-Lisa Göransson

Nina M Nordby!
En sak till. Daniel och Anna hette Kruse i efternamn.
Anna-Lisa

2005-03-14, 15:02
Svar #8

Anna-Lisa Göransson

Nina M. Nordby
Tittade i går kväll på allt vad jag kunde hitta om Kruse. Idag hittar jag inte tillbaka till sidorna. Det var särskilt två anteckningar som intresserade mig, varav jag bara minns den ena. På 1600-talet skall en person vid namn Hans Kruse varit verksam som präst på en plats inte så långt från Helsingör. Han hade en dtr som hette Elin. Hade tänkt svara på detta idag, men som sagt, jag hittar inte sidorna om Kruse. De var många. Har du något om ngn Hans Kruse, med en dtr Elin?
 
Med vänlig Hälsning
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna