ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmberg  (läst 1544 gånger)

2005-08-29, 22:32
läst 1544 gånger

Lars

Hej! Söker efter härkomst och föräldrar till Ane Elvira Lorentia Holmberg,född 24 maj 1873.Hennes mor lär enligt traditionen kommit gravid till Danmark från Småland i Sverige efter att ha blivit med barn med drängen,fött flickan och farit därefter tillbaka till Sverige igen.  Dottern,Ane Elvira Lorentia Holmberg,adopterades av några Jörgensen-Berg och gift sig sedan med en Anders Christian Berg. De var bosatta i Horsens på Jylland då deras dotter Gerd Jörgine Helene Jörgensen-Berg föddes 8 juli 1902. Makarna bodde sedan i Thyregod,Vonga. Ane Elvira Lorentia dog den 25 januari 1961 i Västerlund kommun. Söker alltså efter hennes ursprung. Jag efterforskar detta för en ingift morbror.  Vänligen Lars

2005-09-02, 16:32
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Lars!  Försök med att kontakta landsarkivet i Viborg för mer hjälp. Förhoppningsvis står namnen på hennes biologiska föräldrar i födelseboken.   Adress och telefonnummer. Jag har haft e-mailadressen men hittar tyvärr inte den nu i en hast.   Landsarkivet i Viborg för Norra Jylland Lille Sct Hans gade 5 8800 Viborg, Danmark  Telefon: 0045-86 62 17 88.   Du kommer säkerligen att bli ombedd att skicka in din fråga och utefter det så får du hem ett formulär att fylla i och skicka in.  Mvh Hanne

2005-09-02, 20:19
Svar #2

Lars

Hej Hanne! Tack för din rekomendation.Jag har nu precis hittat och mejlat till dem på landsarkivet på norra Jylland. Hoppas att de har något,det skulle vara roligt. Vänligen Lars

2005-09-03, 09:37
Svar #3

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Lars!  Du kan också söka på www.ddd.dda.dk  Har du adoptivföräldrarnas fullständiga namn och var dom bodde så kanske du hittar mer nformation där.   Mvh Hanne

2005-09-04, 18:27
Svar #4

Lars

Hej Hanne! Jag har prövat där tidigare utan framgång,men tack ändå! Troligt är en av anledningarna det att jag ju inte har något danskt ö att skriva i,vilket nog gör sökningen felaktig. Sen så har jag ej mer om adoptivföräldrarna,men dottern borde ju ha fått deras efternamn,som ju också visar sig i Hennes dotter Gerds efternamn,där hon har fått med sig Jörgensen,vilket ju måste vara från moder Ane Elvira Lorentia,som ju själv i egen person borde visa sig med adpotivnämnet(?).Nu är väl efternamnen Jörgensen-Berg ett utav de vanligare namnen,men med Anes namnsammansättning borde man ju kunna hitta något...  (Jörgensen ska ju vara med danskt ö...)  Mvh Lars

2005-09-06, 00:54
Svar #5

Lars

Har nu skrivit till Landsarkivet på norra Jylland,de kunde inte hjälpa mig med detta. Lars

2005-09-06, 07:16
Svar #6

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Lars! Det tycker jag var märkligt. Fick du inte erbjudande om att din fråga kunde överlämnas till en släktforskare i Danmark?! Jag har mina rötter i DK och när jag kontaktade Landsarkivet förra året om hur jag skulle gå tillväga så fick jag till svar att jag skulle skicka in mina frågor så lämnade dom över det till dom en rekommenderad släktforskare. Utefter det fick jag via e-mail kontakt med en kvinna.   När man får hjälp av en privat släktforskare så tar dom 120 dkr per timma och man bestämmer själv taket på priset som man vill betala.  Hoppas det lyckas för dig!  Lycka till!  Mvh Hanne

2010-05-06, 20:25
Svar #7

Utloggad Arne Möller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-04, 19:02
    • Visa profil
Hej på er söker efter mina farföräldrar, min far Kai Möller var född i Kolding 2 oktober 1914 vad jag vet så dog hans far i första värdskriget samma år. Min far kom som liten till Brönderslev till ett fosterhem vet ej om han tog efternamnet med sig eller hur han blev registerad? av eller släkt??. Vill även ha reda på var jag kan få tag på fosterföräldrarnas namn. Fick arbete som bagarlärling i Nörresundby tror att gatan hete(Sankt)Petersgade 39 av bagarmästare TL Pedersen någongång på 1931. Har ett foto från år 1930-35 där min far står med en dam och en liten flicka, vet ej vem detta är eller var det är tagit men det är framkallat i Brönderslev av M.S. Madsen.

2010-05-07, 07:18
Svar #8

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Arne
 
Jeg synes du skal forsøge at kontakte et af de lokalhistoriske arkiver for Brønderslev, evt. også slægtshistorisk forening for Brønderslev.
 
Brønderslev Lokalhistoriske Arkiv
Adresse:
Mejerigade 9
9700 Brønderslev
 
Åbningstider:
tirsdag 14 - 17 og 19 - 21
eller efter aftale
 
Fmd. Povl Erik Nielsen
tlf. 40 92 31 11
 
e-mail: bronderslevarkiv@ofir.dk
 
Lokalhistorisk Arkiv for Øster Brønderslev og Hallund sogne
Adresse:
Elmehøj  
Elmevej 89, Øster Brønderslev  
9700 Brønderslev  
Tlf: leder: 98 81 14 53  
 
1. mandag i måneden 19-21  
 
E-mail: drustrups@mail.dk
 
Slægtshistorisk Forening for Brønderslev-Egnen
Adresse:
Mejerigade 9
9700 Brønderslev
 
fmd.: Anders Sørensen
tlf.: 98 81 14 89
 
Held og lykke med søgningen!
Gudrun

2010-05-07, 15:18
Svar #9

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Du har jo heller ikke forældrene til din far, ser jeg nu.
 
Kaj Møller er opført i kirkebog for Kolding St. Nikolaj.
Moderen er ugift Bothilde Mari Møller, 38 år gl. Udlagt barnefader sadelmager William Wissing.
Barnet er hjemmedøbt 20. okt. af ... Moderen bor Kolding Gl. Landevej 17.
Der er en notits, der står noget i retning af:
Har efter sit fyldte 18. år ikke fødehjem ... i Kolding på fattig.... 4/3-15.
Måske betyder det, at Kolding kommune ikke vil forsørge ham længere end til hans fyldte 18. år?
Det er opslag 29 i relevant kirkebog for Kolding St. Nikolaj, Vejle amt.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2010-05-07, 22:32
Svar #10

Utloggad Arne Möller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-04, 19:02
    • Visa profil
Hej Gudrun.
 
Tack för dessa uppgifter.
 
Detta verkar intressant men jag förstår inte riktigt det sista.
 
Kan det vara så att modern Bothilde Maria har lämnat ifrån sig Kai 4/3 1915 p.g.a.
att hon var fattig??? till Brönderslev..Vad Far har berättat för mig att han alla redan som 16 åring?? fick arbete som bagarlärling på bageriet???? Nörresundby där nan fick ett lämlighetsintyg innan han var klar bagare, jag har hans svendebrev som han tog 24 April 1936
 
Har efter sit fyldte 18. år ikke fødehjem ... i Kolding på fattig.... 4/3-15.  
Måske betyder det, at Kolding kommune ikke vil forsørge ham længere end til hans fyldte 18. år?  
Det er opslag 29 i relevant kirkebog for Kolding St. Nikolaj,Vejle amt.

2010-05-08, 11:01
Svar #11

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Det kan godt være sådan, at din far er kommet i pleje allerede som helt lille, jeg tør ikke sige det med sikkerhed.
 
Men jeg har fundet din far ved folketællingen 1921 i Brønderslev, gennem arkivalieronline.
Der er tale om et landsogn i Hjørring amt, Børglum herred, Vester Brønderslev (nu Brønderslev).
 
Bryggerivej 16
Husfader tømrer Jacob Frederik Hansen, f. i Holbæk amt 5/6 1874
Husmoder Anna Marie Kristine Hansen, f.i Serritslev 23/5-1882
Rikard Martin Hansen, f. 7/2 1906 i Ø. Brønderslev, barn, lærling
Kaj Møller, f. 2/10 1914 i Kolding, plejebarn
Åge Peter Jensen, f. 13/5 1902 i Ø. Brønderslev, pensionær, lærling
 
Det oplyses, at hele familien er flyttet fra Kolding i 1918.
 
Det er opslag 274 i folketællingen for Brønderslev.
 
Der er en folketælling i 1916.  
Da bor din far antagelig i Kolding, enten hos sin mor eller også hos denne familie.  
Kolding er en købstad, hvis du vil lede efter ham i folketællingerne i arkivalieronline.
 
Man kunne forestille sig, at damen på billedet var din fars plejemor, og den lille pige enten hendes egen datter eller endnu et plejebarn?

2010-05-08, 23:50
Svar #12

Utloggad Arne Möller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-04, 19:02
    • Visa profil
Hej Gudrun Du får ha ett stort tack sålänge för den tid du har hjälpt mig.
 
Jag åker till Brönderslev den 20 maj - 23 maj har varit där en gång på sjutiotalet men då körde vi bara igenom, visste då inte att det skulle bli ett intresse att släktforska har fått ihop min mors sida så det skall bli spännande och nu vet jag lite om min far.
 
Förreste far berättade att de hade ett sommarställe i Lökken? att de var där och badade på sommaren.
 
Mycket tack så länge.
 
MVH
 
Arne Möller

2010-05-09, 21:42
Svar #13

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Arne, Løkken er et skønt sted ved Vesterhavet.
 
Lidt tilfældigt fandt jeg denne William Wissing, sadelmager, i et slags husregister for Kolding:
http://www.kolding.dk/pdf/20091027111543.pdf
Han er opført på side 47, han bor på Østergade.
Der er ikke noget årstal på husregisteret.
Måske kan man finde ham i folketællingerne.
Foreløbig rigtig god tur til Jylland.
Mvh
Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna