ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hirsch  (läst 759 gånger)

2009-11-07, 17:50
läst 759 gånger

Utloggad Anna Träskman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2017-08-20, 17:53
    • Visa profil
Flyttar från Gyllenfors Glasbruk;Anderstorp till Danmark med äldsta barnen 1882.Vad hände sen och vad finns det för anor i  mitt kära Grannland

2009-11-08, 15:32
Svar #1

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Anna!
I Fogelberg og Holls bok om tyske glassblåsere i Sverige står det at Mikael Ludwig Hirsch flyttet fra Gyllenfors til Danmark i 1882. Familien oppholdt seg i Danmark fra april til november. I 1897 arbeidet Mikael Ludwig Hirsch ved gummifabrikken i Gislaved og flyttet derfra til Algutsboda. Jeg antar at dette er samme person som din Theodor Michael Ludwig Hirsch.
 
Øvrige opplysninger fra Fogelberg og Holl er at han var født i Westfalen i 1816. Han arbeidet ved Gyllenfors fra 1851-1860, deretter ved glassverket i Hovmantorp 1860-1869, Bonnorp 1874, Fåglavik -1876, Kosta 1876-1878 og så på Gyllenfors igjen 1878-1882. 
 
Fogelberg og Holl omtaler også fire andre tyske glassnlåsere ved navn Hirsch. Franz Hirsch som du også har etterlyst, var født i Tyskland i 1824. Han arbeidet ved Gyllenfors fra 1851 og døde der i 1853. Han kan vel kanskje være en bror av din Theodor. 
 
Carl Hirsch kom fra Marienglashütte i Bremerwörde og arbeidet muligens på Sandö. Wilhelm Hirsch f. 1824 skal ha arbeidet på Skönviks glasbruk i 1840-årene og på Gyllenfors fra 1850. 
 
Jacob Hirsch f. i Böhmen 1785 arbeidet først i Norgeog deretter på Sölje glasbruk. Jeg tror ikke at Jacob Hirsch har noen forbindelse til din slekt. Hirsch er jo et ganske vanlig tysk etternavn. 
 
I Glasmacher Sippenbuch av Klaus Kunze (2000) er det omtalt en Theodor Hirsch født i Amelith 17.2.1816. Han var sønn av Josef Hirsch og Melosina Förster (gift i Amelith 2.4.1815). Josef Hirsch var hyttemester i Marschallshagen i Paderborn. Han var født i Schönwald bei Tachau 3.8.1790 og var sønn av Johann Georg Michael Hisch og Justina Werner. Josef Hirsch døde i Marschallshagen i 1861. 
 
Jeg tror nok det er ganske sannsynlig at Theodor Hirsch som er omtalt i Kunzes bok, er identisk med din ane. Fødselsdatoen er den samme. En av Theodors døtre har også det relativt uvanlige fornavnet Melosina (Melusina). Men vær oppmerksom på at det nok er en del feil i Kunzes bok. 
 
 
Mvh
Anne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna