ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hallin  (läst 644 gånger)

2013-01-09, 00:00
läst 644 gånger

Joakim wendin

Hej
 
Jag har en släkting vid namn: Christoffer Hallin f. 185-03-17 i Hallaröd (M) Sverige och som skulle bli urmakare. Antagligen skulle han över till Köpenhamn och avlägga ett gesällprov. Han hade varit lärling hos Urmakare Olof Olenius i Höör nr:9. Men jag har hittat en notering om att han Omkom i folkträngsel i Köpenhamn.
 
Jag har försökt googla om vad som skulle kunnat ha hänt 1871 i Köpenhamn. Om det var en tid med mycket demonstrationer eller upplopp, men hittar inget. Så nu undrar jag om någon vet vad som kan ha hänt i Köpenhamn den tiden eller att han bara rent av dött där det varit mycket folk.

2013-01-15, 20:56
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Joacim
 
Der er mange, mange uroligheder i Danmark og i København, i årene omkring 1871.
De første fagforeninger bliver stiftet o. 1870.  
Dansk kvindesambund  bliver stiftet i 1871.
Louis Pio stifter en afdeling af Den internationale arbejderforening i Danmark.
I efteråret 1871 strejker arbejderne på Burmeister&Wain skibsværft [i København].
I maj 1872 Slaget på Fælleden, et opgør mellem arbejdere og politi, m.m.
- Jeg vil prøve at finde lidt mere præcist om København, hvis du kan vente på det.
 
Venlig hilsen
Gudrun
 
(Meddelandet ändrat av Gudrunwallengren 2013-01-15 21:50)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna