ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fogde  (läst 1795 gånger)

2002-04-10, 00:22
läst 1795 gånger

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Söker upplysningar om min farmor, Sörensen lär ha funnits i släkten.
En bror känner jag till, han hette Martinus. Martinus hade 2 barn, Karin som gifte sig med Bill Rentmaster och flyttade till Kentfield i Kalifornien, deras son heter troligen Lance. Samt Jörgen eller Jörn som han kallades, lär bo i Mölndal nu. Ursprungligen Köpenhamn.

2002-04-25, 06:35
Svar #1

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Namnrättelse till ovanstående.
Maria och Martinus Fogde är det jag söker föräldrarna till och eventuellt fler syskon.
 
Hälsningar
Berith

2002-04-25, 08:43
Svar #2

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Rättelse nummer 2.
Snabb och otålig är mitt kännetecken.
 
Maria Fogde är född i Randers 1872-02-24 död i Haga, Göteborg och Bohus län 1860-09-?
 
Hälsnigar
Berith

2002-04-25, 15:53
Svar #3

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Berith.
 
Jeg kan prøve at slå din farmor op på landsarkivet i København næste gang, at jeg kommer der, enten næste onsdag eller fredag. Hvis hun er født i Randers, bør hendes dåb stå i Randers kirkebog.
 
Med venlig hilsen
Peter Kyhl

2002-04-25, 21:32
Svar #4

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Tack Peter det vore snällt,  
kan du vara snäll och söka på min farfars mor Anna Olivia f.1820 i Köpenhamn också, har nyligen fått veta hennes namn. Det ser ut som om både farfar och farfars far gifte sig med danskor.
 
Hör av dig om det är något du behöver hjälp med.
Hälsningar
Berith

2002-04-25, 22:58
Svar #5

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Berith.
 
Hvis du kigger på Dis-Danmark vil du opdage, at der er en, der har slået hendes dåb op. Jeg vil dog se, om jeg kan finde mere om forældrene, søskende og deres aner. Jeg skal se, hvad jeg kan finde med Anna Olivia, men det bliver svært, når jeg ikke kender hendes efternavn. Ved du om hun dør i København???
 
Mange hilsner
Peter

2002-04-26, 05:54
Svar #6

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej Peter.
 
Nej, jag tror att hon dör i Sverige.
Jag fann henne i Åhus 1890, då var hon änka och boende på samma adress som min farfars brors familj, där var även min farfar boende.
 
Namnet S?rensen har pratats om i släkten, jag har alltid trott att det rört sig om farmors släkt, (har ju inte vetat tidigare att det funnits fler danskar i släkten), men det kan ju lika gott vara farfars mors släkt.
 
Gemensamt för de bägge damerna är att de gifter sig till namnet Dahl, (troligen i Sverige).  
 
Beträffande Maria vet jag att hon är född 1872-02-24 i Randers, jag kan tillägga att hon var en duktig (amatör)kontnär. Jag har hört att hon signerat vissa målningar med Marie Christine Fogde, (är osäker på stavningen).
 
På dopet av min farfars brors barn 1890, finns det en fröken Maria Fogde och Leo Rickard Dahl från Karpalund, med som dopvittne. Skulle tro att det är strax före de gifter sig. Min äldste (vad jag vet) onkel är född 1898 i Göteborg.
 
Min onkel Martinus är boende och dör, (troligen på 70-talet) i Köpenhamn, han var gammal redan när jag träffade honom i början av 60-talet.
Hans syster Karin träffar jag också på 60-talet, när hon och hennes man Bill Rentmaster är på besök, de är då redan boende i Carlifornien.
 
Jag har varit inne på DIS Danmark men inte förstått var jag ska söka, jag har sökt i forumet men inte funnit något.
Finns det något annat ställe man kan söka på?
 
Tacksam för all din hjälp
Hälsningar
Berith

2002-04-26, 08:38
Svar #7

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Berith.

Jeg skal se, hvad jeg kan gøre med dine oplysninger. Det kan jo være, at Anna Olivia og Dahl er gift i København. Vielser i København findes der gode registre til.
Med Dis-Danmark mener jeg, at der er en, som har lagt et svar til dig på Disforum. Han har slået din farmors dåb op.
I korte træk (der er mere på disforum).
Sct. Mortens kirkebog, Randers. Marie Kirstine Sørensen, født 23/2 1872, døbt 28/4 1872. Datter af ølbrygger Christian Sørensen og hustru Ane Marie Kirstine Nielsen, 26 år.
Familien tager efternavnet fogde ved navneforandring 19/12 1885.

Hilsen
Peter

2002-04-26, 12:13
Svar #8

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Tack Peter
 
Jag glömde kolla min egen efterlysning.
Med den hjälpen vet jag nu namnen på min farmors föräldrar.
 
Som sagt tidigare är jag tacksam för den hjälp jag får, nu kvarstår bara Anna Olivia.
 
Hälsningar
Berith

2002-05-01, 20:24
Svar #9

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Berith.
 
Jeg har i dag været på landsarkivet i København, men var der kortere tid, end jeg havde regnet med, så jeg fandt kun lidt.
Jeg kan ændre dine farmors forældres navne til Christen Sørensen og Marie Kirstine Nielsen. De nævnes sådan ved både deres vielse og Marie Kirstine's dåb.
Her følger min afskrift af dåb og vielse fra Sct. Mortens kirkebog, Randers:
 
Viet 2. Mai 1871 i Sct. Mortens Kirke.
Enkemand og Ølbrygger Christen Sørensen, 30 Aar.
Jfr. (Jomfru) Marie Kirstine Nielsen, 26 Aar.
Forlovere: Mads Nielsen og Handskemager Andreasen.
 
Marie Kirstine Sørensen Fogde (Fogde tilføjet senere), født 23. Februar 1872, døbt 28. April 1872.
Forældre: Ølbrygger Christen Sørensen og Hustrue Marie Kirstine Nielsen, 26 Aar.
Faddere: Barnets Forældre, Arbejdsmand N. C. Nielsen, Handskemager Andreasen.
NB: I følge kongelig Bevilling af 19. December 1885 meddelt Tilladelse til at føre Efternavnet Fogde efter Sørensen.
 
Jeg har muligvis også fundet forældrene til hendes mor:
 
Konfirmerede Piger 1. Søndag efter Paaske 1860.
Marie Kirstine Nielsen, Datter af Dagleier Niels Christian Christensen og Maren Poulsen, født 21. Marts 1846. Kundskab: g (god), Opførelse: ug (udemærket god). Vaccineret 26. juli 1846 af Willerup.
 
Ved folketællingen 1845 boede familien Provstestræde Matr. 373 i Randers.
 
Niels Christian Christensen, 34 Aar, gift, født i Almind Sogn, Viborg Amt, Dagleier.
Maria Poulsdatter, 30 Aar, gift, født i Randers, hans Kone.
Edel Kirstine Nielsen, 2 Aar, ugift, født i Randers, hans Datter.
 
Jeg håber på lørdag, at finde yderligere oplysninger om Christen Sørensen og Marie Kirstine Nielsen. Hans første kone, deres børn osv. Jeg håber også, at finde ud af om din Marie Kirstine Nielsen er identisk med Niels C. Christensens datter.
 
Håber at du kan bruge disse oplysninger.
 
Hvad hed Anna Olivia's mand??  
 
Mange hilsner
Peter

2002-05-02, 08:17
Svar #10

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Tack Peter
 
Det enda jag vet om Anna Olivia är  
hon är gift Dahl
hon är född 1820 i Köpenhamn  
hon är 1890 boende i Åhus, Kristianstad län
 
En tanke som slagit mig är att det kanske fanns en by/socken i Sverige som heter Köpenhamn.
 
Inte mycket att gå på.
Hälsningar
Berith

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna