ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Collin  (läst 2111 gånger)

2004-04-18, 10:32
läst 2111 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hoppas på att någon vill hjälpa mig,jag vet inte så mycket om släktforskning i Danmark.
 
På Ellisisland hittade jag följande person:
NJALMAR(Hjalmar antar jag)Collin ifrån Danmark anländer på Ellis Island 1 Nov 1916
25 år,male,single
Ship: Oscar II
Står att han är dansk.
Utresehamn:Copenhagen City,Copenhagen,Denmark.
Ska till en broder Jonas Collin i Woolsworth Bld,New York.
Anhöriga i Danmark: fader: Aug. Collin, moder: Petra ---- i Södra Borilevard(?)9-Copenhagen.
Kan någon hjälpa mig att tyda moderns efternamn och deras adress?
 
Min ana August Collin hittar jag som utvisad från Danmark 1904!
PEnummer:  1904/051 Dato:  4/30/04  
Efternavn:  Collin Fornavne:  August  
Fødselsdato:  1858 Fødselsår:  1858  
Fødelokalitet:  Elmeboda Føderegion:  Kronobergs Län  
Fødeland:  Sverige  
Jursidiktion:  Københavns Politikammer Destination:  Malmö  
Lovhenvisning:  FR hj  
VET EJ VARFÖR MAN BLEV UTVISAD FRÅN DANMARK???
Min August Collin var född 29 Sep 1858 i Älmeboda(G)
 
Sen bor han alltså åter igen i Danmark(Köpenhamn) år 1916 då sonen emigrerar OM det är samma August Collin!
Jag hittar ej någon August Collin med fru på http://ddd.dda.dk/
 
Hur kan jag ta reda på om dessa bröderna Hjalmar och Jonas Collins fader är min August Collin och hur hittar jag information om hustrun och alla barnen?
 
Tacksam för hjälp!
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-04-18, 13:38
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Anne-Lee Wilson.
 
Här i Danmark är man inskriven i Folkeregistret. Jag vet inte när man började men det. Du kan ju försöka att kontakta:
 
Københavns Skatte-  
og Registerforvaltning
Folkeregistret
Dahlerupsgade 6
1640 København V
tlf. 0045 70 80 70 10
fax 0045 33 66 71 86
E-mail post@skat.kk.dk
 
Så vill jag gärna försöka hjälpa dig med förtolkningen av  
Anhöriga i Danmark: fader: Aug. Collin, moder: Petra ---- i Södra Borilevard(?)9-Copenhagen.  
Kan någon hjälpa mig att tyda moderns efternamn och deras adress?  
Jag tror det måste handla om  
Sønder Boulevard nr 9 dvs. det som är en förlägning av det s.k. Halmtorvet på Vesterbro i Köpenhamn. (Sønder är en sammandragning av Sødre/Södra) Jag sitter ca. 100 meter därifrån när jag skriver detta...Nu är säker de husen
rivna eller starkt renoverade. Jag vill inte tolka eller antyda något...men jag kan nämna för dig att stadsdelen Vesterbro och speciellt Halmtorvet, Søndre Boulevard och Istedgade, var indtil för några år sedan (när moderniseringen och renoveringen fick fart) centrum för Köpenshamns undre värld . Det finns fortfarande en del glädjehus kvar...Både narkotika, prostitution och kriminalitet frodades i detta område samt den berycktade Köpenhamnska värdshus kulturen med slagsmål och andra våldsamheter. Jag nämner det bara som 1 (en) möjlig tråd att nysta vidare på, omkring denna familj Collins vidare öden. Modern Petras efternamn har Du inte skrivit, men försök att finna det på Folkeregistret i København, annars finns det nog på  
Landsarkivet for Sjælland,  
Lolland-Falster og Bornholm
de har fax 0045 35 24 82 01 eller  
tlf 0045 35 24 82 00
 
Med venlig hilsen:  
Steve Palmquist
København

2004-04-18, 14:02
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anne-Lee!
 
Moderns namn står inte med i Ellis Island-dokumentet. Det är frun till den som står på raden under Hjalmar. Brodern Jonas finns dessutom med två rader under Hjalmar och har tydligen varit hemma och hämtat honom, då det står att han tidigare bott i USA.
 
Mvh//
Lotta

2004-04-18, 14:26
Svar #3

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Davs Steve og Lotta,mange takk!
 
Steve- är det inte området bakom järnvägsstationen(den vid Tivoli)?
 
Kan det vara så att många oregistrerade bodde i dessa skumma kvarter och det är därför jag ej kan finna dem på http://ddd.dda.dk/ ???
Om August Collin blev utvisad från Danmark så kan jag förstå att han inte var registrerad någonstans när han återvände,undrar bara VARFÖR han blev utvisad?
 
På brodern Jonas första resa till Amerika 1914 står det att han är svensk medborgare men född i Köpenhamn,Danmark.
När han reser 1916 är han dansk medborgare.
Han borde vara född ca. 1893 och Hjalmar borde vara född ca. 1891(även han född i Köpenhamn).
Kanske blev hela familjen utvisad 1904 och då blev de svenska medborgare.  
Hjalmar var dansk medborgare 1916 precis som Jonas så någon gång mellan 1914 och 1916 blir de danska medborgare...Krångligt!
 
Finns det inga andra sökbara databaser med tex. födslar/vigslar/dödslar för Danmark online?
Alla tips på användbara sajter är välkomna!
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-04-18, 15:14
Svar #4

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Hej Anne-Lee!
En anledning till utvisningen kan vara att din ana, August Collin, inte kunde försörja sig och/eller sin familj på ett hederligt sätt. Om man inte kunde visa detta hos polismyndigheten, blev man utvisad till man kunde visa på arbete.
 
hälsningar
Sven-Åke Sjövall

2004-04-18, 15:52
Svar #5

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tack Sven-Åke!
 
Han var iallafall skräddare i Sverige och flyttade runt mycket.
När han flyttade till Stockholm 1885 tappade jag spåret på honom och sen helt plötsligt dök han upp igen i Köpenhamn!
 
Steve - Jag skickade ett mail till  post@skat.kk.dk,får hoppas på att de svarar!
 
Mvh, Anne-Lee Wilson

2004-04-18, 16:34
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Anne-Lee:
 
Held og lykke (lycka till) med att få ett svar från folkebogf?ringen, det tar nog lite tid kanske. Jo området ligger bakom Centralstationen (Hovedbanegården) alltså också bakom Tivoli. Det passar säkert som Sven-Åke Sjövall skriver att utan fast arbetekunde man bli utvisad (man behövde inte ha gjort något kriminellt) den öppna arbetsmarkanden i Norden kom efter 2 a världskriget. men många svenskar sökte sig ju till Danmark som trotts allt var något rikare på den tiden (jämför boken och filemn Pelle Erövraren där Skånska lantarbetare tog till Bornholm). Din fråga om databaser har jag inte undersökt i Danmark ännu, eftersom jag inte har dansk släkt eller  snarare jag har precis funnit att jag har dansk släkt men helt tillbaka på 1600-talet. Men det är ju värt att undersöka.
 
Med venlig hilsen: Steve

2004-04-18, 20:48
Svar #7

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej igen och tack alla!
 
Jag tycker bara att det är konstigt att August Collin inte finns i folkbokföringen i Köpenhamn då barnen föds (åren ska vara Hjalmar 1892 och Jonas 6 Jun 1894) eller under 1916-1917 då han också bodde i Köpenhamn.
 
Mvh, Anne-lee Wilson.

2004-04-18, 20:50
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anne-Lee!
 
Hur vet du att han inte finns i folkbokföringen i Köpenhamn?  
 
Mvh//
Lotta

2004-04-18, 21:50
Svar #9

Ulrich Normann Pedersen

Hej Anna- Lee
 
Det er jo ikke alt som endnu er indtastet på http://ddd.dda.dk/  
 
Her kan du se hvor meget der er indtastet for de enkelte år http://ddd.dda.dk/kipoversigt.htm
 
Her kan du se hvilke byer og sogne som er indtastet og for hvilke år http://ddd.dda.dk/asp/oversigtform.asp.
 
Mvh
Ulrich Normann Pedersen

2004-04-19, 00:04
Svar #10

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Jag sökte på Köpenhamn på sidan som Ulrich just skrev i sitt inlägg(tack Ulrich!) http://ddd.dda.dk/ ,alla år som fanns,på både förnamn och efternamn+lite andra amt också.
Hittade ingen som ens var i närheten av August eller sönerna.
 
Mvh, Anne-Lee Wilson

2004-04-19, 00:33
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Anne-Lee:
 
Ge inte upp! jag söker själv min farmors mors släkt i Tyskland i mitten av artonhundratalet och både bakåt och framåt sedan 1 1/2 år.du måste också söka utom om registrena (även om de också är viktiga. Jag skrev om en av min farmors släkt anor i Mecklenburg till en journalist vid en lokaltidning som kände området, hon fann ett fantastisk dokument om min farmors mormors släkt, nu var de kända och rika personer,men i ett land som utsatts för total utslätning och diktatur för ca. 60 år sedan (1945)! Om arkiven i tidigare Pommern (norra Polen idag) och en hel del av arkiven i Mecklenburg (DDR) har skingrats, kan man ändå kanske finna dem. Det gäller ju i varje fall också våra välordnade stater i Skandinavien. jag förmodar att Landsarkivene i Danmark har microfilm etc. rigsarkivet ligger längre tillbaka med generella historiska uppgifter. Men hoppas Du får svar från Folkeregistret!
Med venlig hilsen: Steve

2004-04-19, 12:29
Svar #12

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Anne-Lee!
 
Som Ulrich skriver så är inte allt inskrivet än. Långt ifrån allt, närmare bestämt, som du kan se på dom länkar han gav dig.
 
Är du säker på att din August Collin är far till Hjalmar och Jonas? Det är ju lite onödigt att leta överallt efter dom om det visar sig att det inte är rätt. Det bästa du kan göra är att försöka spåra vart August tar vägen när han blir utvisad 1904. Kontakta arkivet i Danmark och fråga om det finns mer uppgifter om August där, lite mer specificerade om vart han tog vägen till exempel, om han uppgav en adress i Malmö. Där bör väl finnas någon uppgift om han var gift eller inte  också. Du kan också vända dig till församlingarna i Malmö och fråga om han inflyttat 1904 i någon av dom.  
 
På den uppgift du hittat angående utvisningen står det Lovhenvisning: FR hj. Det förklaras på sidan före söksidan med De fleste udvisninger er sket efter Fremmedloven enten Uden Tilhold (i K?benhavn noteret som Hjemsendt). Det vill säga att han blev utvisad utan att bli förbjuden att återvända, om jag förstått det hela rätt. Men det verkar ju märkligt om han blir utvisad och får lämna familjen kvar i Danmark, så han kanske inte hade familj där.
 
Ett annat tips är att skriva en efterlysning på Anetavlen, den danska motsvarigheten till Anbytarforum.
http://www.anetavlen.dk/discus/
 
Mvh//
Lotta

2004-04-19, 18:01
Svar #13

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Nu vet jag med säkerhet att min August Collin bodde i Sjöbo 1, Kvillinge,Östergötland där han gifte sig 26 Dec 1886 med:
Carolina Johansson
F.5 Mar 1844,Allhelgona, Tidigare Nyköping Östra(D)
 
På AI:33, 212923, kort 2/10, sid 443  finns under särsk. ant. att annons är införd i Post- och Inrikes tidningar –85 om äktenskapsjäv. Detta återkommer flera gånger senare.
Hur kan man finna denna annons?
Vad menas med äktenskapsjäv?
 
Carolina hade två oäkta barn:
Elin Sofia Johansson  
F.1866-05-07 i Rystad(E)
(Hon hade redan flyttat hemifrån då Aug. och Car. gifte sig)
Ture Carl Fritiof (Johansson eller Collin?)  
F.1879-08-13 i Kvillinge
 
Efter endast 4 månaders äktenskap(28 Apr 1887)begär August utflyttningsbetyg för att sen emigrera 3 jun 1887 med destination New York.
 
Carolina står sen som Collin f. Johansson och att maken befinner sig i Amerika sen 1887.
Sista spår är att hon 1889 flyttar från Kvillinge till Ö.Eneby, Norrk. och 1890 åter till Kvillinge(kan ej finna henne där).
 
30 Apr 1904 dyker då August Collin upp igen då han blir utvisad från Danmark till Malmö.
Jag har kollat alla tillgängliga inflyttningsböcker i församlingarna i Malmö på Genline utan att finna honom.
 
Kan man vara säker på att han blev utvisad eller är det bara ett beslut från Københavns Politi?
För min del tror jag att utvisningsorten oftast var Malmö och att de danska myndigheterna sen inte brydde sig om VAR i Sverige de utvisade bosatte sig.
 
Släktingar till August KAN ha bott(om de ej flyttat/emigrerat efter 1895)i:
Älmeboda(G)
Nöbbeled(G)
Linneryd(G)
Södra Sansjö(G)
Uråsa(G)
Östra Broby(L)
 
Kanske han flyttade dit efter utvisningen eller kanske åkte han till Amerika eller Danmark igen?
Ja,jag har många frågor...August verkar ha levt ett hektiskt liv!
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-04-23, 20:06
Svar #14

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Hej Anne-Lee!
Har Du fått svar om äktenskapsjäv?
Jag har inte funnit på just det ordet, men det kanske kan tänkas att det är 'släktskapsjäv' som avses. Släktskapsjäv är när en handläggare är släkt eller närstående till en part i ärendet.
 
Sök på äktenskapsjäv på Internet med Google och Du får ETT svar, en präst som anmäler äktenskapsjäv.
 
Kanske en ledtråd.
 
Trevlig helg
Sven-Åke Sjövall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna