ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litteratur om dansk adel  (läst 946 gånger)

2001-02-21, 03:34
läst 946 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Finns det några standardverk om danska adelsättter att tillgå? Hur omfattande och pålitliga är de? Jag är särskilt intresserad av medeltida ätter.

2001-02-21, 11:30
Svar #1

Johan R:son Sjöberg

Det verk som torde vara mest känt är Danmarks Adels Aarbog (DAA). Liksom Sveriges ridderskap och adels kalender (SRAK) så innehåller DAA huvudsakligen information om adelns nu levande medlemmar, men till skillnad från SRAK så innehåller även varje årgång av DAA ett antal stamtavlor, olika för varje årgång.
 
Om verkets tillförlitlighet kan man nog säga, att de nyare årgångarna är bättre än de äldre.
 
Vilken/vilka ätter handlar det förresten om?

2001-02-26, 20:51
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Johan,  
Jag är intresserad av ätten Rud. I Elgenstierna står det att Peder Knutsson (Soop) (död före 1562) var gift med Kristina Jakobsdotter, dotter till Jakob Persson Rud, av en dansk adelssläkt, och Cecilia Spak.

2001-02-27, 09:23
Svar #3

Johan R:son Sjöberg

Andreas,
 
Jag får nog råda dig att kontrollera om det står något i någon årgång av DAA. I DAA brukar det finnas hänvisningar till den årgång, där ättens genealogi senast blivit utredd. Om DAA har något att säga om ätten Rud vet jag just nu inte, då jag inte har DAA tillgänglig.
 
Annars kanske Danmarks släktforskarförbund (har glömt vad de heter...) kan hjälpa till...

2001-02-27, 09:29
Svar #4

Johan R:son Sjöberg

Andreas!
 
Jag föreslår nedanstående adress, välj ämnet Adel og Kongehus:
http://www.anetavlen.dk/discus/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna