ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dansk adel under medeltiden  (läst 4679 gånger)

2009-07-13, 13:48
läst 4679 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Detta forum är säkert inte rätt plats eftersom kunskapen och källforskning om dansk medeltidsfrälse lyser med sin frånvaro, men i brist på annat ställer jag ändå en fråga här i hopp om tips.
 
I Ringsted klosterkyrka, S:t Benedikts, vari flera danska medeltidskungar ligger begravda (Valdemarsätten) finns även en mängd målade vapensköldar i valvet. Över dessa sköldar står namnet på frälsemannen/kvinnan. Troligen rör det sig om donatorer till kyrkans utsmyckning, ovisst när de är målade. Bland dessa medeltida vapensköldar återfinns denna:


 
Skriften antyder att vapenskölden tillhör Ienß Cúße.
Fråga 1: vem är denna Jens Kuse - går han att identifiera i dokument eller omnämns han i någon tryckt litteratur?
 
Vapnet är likadant, förutom tinkturen, som den introducerade svenska adelssläkten Kåses vapen:


 
Den svenska ätten Kåse härstammar ifrån en frälseman, väpnaren, Arvid Kåse [Kåse,äldre ätten] som är belagd 1475, och vars dotter Märta Arvidsdotter [Kåse,äldre ätten] blev gift med en Peder, troligen bonde i Öjhult, Pjätteryd socken (Sunnerbo hd, Småland), och vars söner upptog morfaderns tillnamn (och vapen?) och pretenderade frälserätt. Ätten introducerades så småningom som gammal adel, trots att adelskapet ifrågasattes redan under kung Johan III:s tid.  
 
Fråga 2: Finns det möjligen några samband mellan ovannämnde Jens Kuße och väpnaren Arvid Kåse med tanke på vapen- och namnlikheten?
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2009-07-13 16:28)

2009-08-03, 22:20
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Niclas
Der kan være oplysninger om Jens Kuse i Danmarks Kirker, et større værk i mange bind. Ringsted klosterkirke bør ligge under Sorø amt.
Der kan også være oplysninger om kirken og Jens Kuse i Trap Danmark, et topografisk værk der dækker hele Danmark.
Jeg kan godt se efter oplysninger i disse værker, er netop nu kommet hjem fra ferie.
 
- Rubrikken Danmark  under Länder ville nok vinde meget ved at blive opdelt lidt mere.
Man kunne følge opdelingen fra Dansk demografisk database, hvad angår amter og sogne, og desuden tilføje rubrikker med slægtsnavne.  
En lignende opdeling af indlæg er allerede sket under Norge og Finland.
Mvh Gudrun

2009-08-07, 07:40
Svar #2

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
En skjoldfrise hvor det omtalte skjold er med, er afbildet på s 144-145 i Danmarks kirker, Sorø amt, 1,1.
Der står at en større del af de nævnte navne er ubekendte, og at våbenmærkerne ikke kan henføres til nogen kendt slægt. Størstedelen af de der kan identificeres tilhører omegnens herremandsfolk fra 1300 og 1400 tallet. Herefter nævnes en lang række navne.
 
Det følgende klip er fra Danmarks gamle personnavne. II Tilnavne.
Stevns og Tune herreder ligger på Sydsjælland, Holbo herred i Nordsjælland.
 

2010-10-27, 19:26
Svar #3

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
hej alla forskarvänner
hur mycket kan man lita på alla forskarsidor som finns på nätet
när gäller dansk adel på medeltiden,jag har märkt att många har
försvenskat danska namn och andra har olika resultat angående
olika släktlinjer.
jag är själv intresserad av vinranke munkarna och deras härstamning
om man får tro internet så leder dessa vidare till hvide ätten
sant eller falskt.

2010-11-02, 18:22
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej vinrake munkarna? Menar ätten Munk? Jag har dem som förfäder och ska titta efter tills imorgon om jag kan finna deras släktband med den gamla Hvide ätten. Annars finns det ett flertal släktband från Gyldenstierne och Rosenkrantz m.fl av mina anfäder till Hviderne
Saken är väl den att en del av dessa danska adliga ätter blev försvenskade i olika omgångar (t.ex. Gyllenstierna och Rosencrantz) och fanns på båda sidor gränsen, därför skriver nog en del blandat svens eller dansk stavning. jag försöker själv hålla mig så gott det går till enten, eller (för att citera Kirkegaard)...
 
Jag tittar efter till imorgon alltså!
 
mvh Steve

2010-11-03, 11:10
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det föll visst bort ett DU!!!! Nåväl, jag har varit inne på min www.geni.com family tree på vilken jag samarbetar med en del andra släktforskare. Det är inte helt lätt att urskilja de olika ätterna för de har gift in sig i varandra igen och igen. Som sagt runt den förste Munken som har en sköld med vinranker finns som jag nämnde tidigare släktingar Gyldenstierne, Rosenkrantz, men också Saltensee, Lykke och flera andra, alltså ingiften i varandras släkter. Ja jag är också släkt med denne föste vinranke Munk. Till själva mannen så (som jag då antar är den förste vinrankan). Hans far hette Johannes Munk (Biaelke) hade alltså en Bjaelke (danskt ä och det ser ut som det stavades med j inte i men det kan ju ha varierat stavningen var ju inte fastlagd tidigare). Denne Johannes hade flera barn, räknar till 10 på detta träd. varav fem söner varav 2 hade samma sköld alltså Munk Bjaelke. Det var Torben Munk (Bjaelke) och Palne Marsk Munk (Bjaelke).
själv hade då Niels Munk vinranke i skölden han dog ca 1360. Så ser jag tillbaka på hans anfäder munkarna. hans mor hette inte Hvide (jag har inte detta med mig här nu!) men kan naturligtvis ha Hvide anor ändå, och de tidigare generationerna tillbaka till 1200-talet vet man inte vem som var mödrar, männen känner man till genom olika dokument.
MEN jag finner i alla fall att Niels Munk (vinranke) hade en syster Maren Johannesdatter Munk (Bjaelke) gift med Offe Andersen Hvide til Torup (Frisenvold).  
Men gå gärna in och sök på just Niels Munk (vinranke) han har ju en del ättlingar som också kan vara ingifta i Hvide ätten. Om Du själv startar ett geni family tree (det är gratis!) kan Du lättare söka där, man behöver inte egentligen göra mer än skapa en mindre familj krets dvs dig själv familj, far och mor, barn etc. för att få större tillgång till hela nätverket på ca 90.000.000.  
naturligtvis ska man vara kritisk till det som kan finnas men det rättas till ofta i de interna nätverk vi har av kritik och sammankopplade familjesidor.
 
Med venlig hilsen: Steve

2010-11-23, 02:08
Svar #6

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
hej steve
jo jag finns på geni,däremot har jag märkt att det är många som vill att jag ska hoppa deras släktgren,men det finns ju inga garantier att detta är rätt
särskilt när står olika om förfäderna !!
i vilket som helst skulle jag härstamma från ingeborg nielsdatter munk
där hennes ff mm inger andersdatter björn har dom finaste förfäderna
bl a ätterna moltke,hvide,krognos,saltensee,muus,bild,glob,rosenkrantz,
limbek,hvitkop, m.m
där sedan kungligheter,hertigar,grevar m.m finns bland hennes förfäder
det låter lite för bra för att vara sant
så jag bara undrar hur tillförlitliga uppgifterna på nätet kan vara.
jag har börjat lite smått att föra in uppgifter på geni så vi får se
vad det leder till
ursäkta att jag hade glömt bort detta inlägg !!
hälsningar
robert

2010-11-23, 09:11
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej:
 
Ja man ska  inte acceptera OM det står olika om förfäderna som Du skriver, för det kan ju vara en annan med samma eller liknande namn, MEN man kan samarbeta för att reda ut skillnaderna. Visa årtal är ju tämligen osäkra under t.ex. medeltiden. Då man t.ex. bara vet att en person fortfarande levde ett visst årtal genom dokument som källor, men det innebär ju inte att denne är död det året och liknande data. Men det kommer ju fram nya fakta och data hela tiden så detta är ju en process. Dessutom ska man vara mycket skeptisk för att inte säga avvisande när vissa som söker efter t.ex. mytiska rötter.
 
Å andra sidan är det inte så konstigt att även uradeln (eller stormannasläkterna) i Danmark också hade furstliga förfäder i Europa, men det ska ju kollas noga.
 
Mvh Steve

2010-11-23, 14:07
Svar #8

Utloggad Robert Telin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 21:43
    • Visa profil
hej steve
jo men det är svårt att tro ibland,jag såg nån släktlinje via armeniska
kungahus ner till julius caesar,hur trovärdigt är detta !!!
och i så fall skulle jag härstamma från större delen av europas länder
och mellanöstern !!!
och nån medeltidsforskare är jag inte,jag sysslar mest med ättlingaforskning
numera,det är nämligen roligare att se vem jag är släkt med nu levande personer,bl a ska jag vara 10-männing med finlands president tarja halonen
du får gärna få ihop det med mig på geni om du vill
hälsningar
robert

2010-12-11, 17:36
Svar #9

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej alla,
 
Jag undrar om sajten www,roskildehistorie.dk. Där finns alla danska adelssläkter med mycket uppgifter. Frågan är bara hur tillförlitligt det är. Har någon någon generell bild av detta? T.ex. Kjaerrulf som jag härstmmar från har här en fru till den förste Anders Kjaerrulf som inte finns i släkten Kjaerrulfs anor.Där finns ingen känd fru. Från henne kan man komma vidare till assa kungar och ner mot forntiden. Uppenbart tappas trovärdigheen någon stans. Frågan är bara var? Tacksam för alla råd.
 
Jon

2011-10-26, 12:26
Svar #10

Utloggad Henrik Andresen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-11-19, 21:52
    • Visa profil
    • www.k-h-andresen.dk
Hej Jon.
 
Jeg læser først dette nu, men vil gerne give dig et tip, som du kanske allerede kender til.
Efter min mening er den mest troværdige og lettest tilgængelige side hvad angår dansk adel m.m. Finn Holbeks: http://finnholbek.dk/genealogy/index.php
 
Den har jeg selv gjort udtrakt brug af, og den indeholder kildehenvisninger.
 
Med venlig hilsen
Henrik Andresen

2011-10-26, 18:50
Svar #11

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej,
 
jo jag har snakket med Finn. Nu är jag klokare! En del har jag med på www.kahn.in men inte allt...
 
Jon

2017-07-05, 16:12
Svar #12

Utloggad Heikki Rauhala

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 02:06
    • Visa profil
Hejsan Robert och andra.  Uttrycket "slott och koja" stämmer på många släktforskares resultat när man hållit på ett tag.

En peson som levde i mitten av 1200-talet kan ha flera miljoner direkta ättlingar idag. Även personer långt senare, t ex mitten på 1500-talet i min egen släkt, har ofta drygt 250 000 ättlingar, så det är inte alls ovanligt med adel och kungar i släkten. I min egen släkt är det uteslutande småbönder bland anfädrena ca 1800-1940, vissa med smedjor, snickerier, tjära och     pottaska (lut), kvarn, kronojägare, etc  (statlig skogvaktare) som bisyssla. Många hade kommunala förtroendeuppdrag (sexman, nämndeman, även riksdagsman. Någon enstaka soldat. Sedan börjar det bli variation längre tillbaka. Borgmästare, Landsfiskal (länsman före 1917), köpmän, ca 50 präster, någon enstaka jurist och läkare. En svensk kung, Karl Knutsson Bonde (född i Åbo 1408, kung 1448-1470). En dotter gifte sig adligt i Danmark. 2 ättllngar flytade till Ljungby resp Jömköping senare. en ättling till vardera flyttade till Finland , ena nyodlad stor gård, den andra landshövding. 6 generationer senatre gifte sig 2 ättlingar till dessa och fick min farfars anmoder. Ungefär liknande historia upptäcker ytterligare några 100 000 svenskar om de forskar så långt bakåt och kommer till Karl Knutsson Bonde.

Jag är släkt med Grubbe, Saltensee, Krognos, Limbek, Fleming, Tokesen, Bang och andra gamla danska ätter på liknande sätt i minst 3 huvudsakliga grenar (farfars mamma, farmors båda föräldrar och mormor.) Farmors mamma och mormor har släktträd som korsar varandra  minst ett dussin gånger 1520-1850, så jag räknar dem som en gren. När det gäller tidig dansk adel så varirerar år och plats för födelse/död i olika källor. Om jag försöker sammanställa detta så blir minst 4 av mina anfäder födaa efter förälders död, några har mycket unga föräldrar (mor 14 år), eller mycket gamla föräldrar. Många släktforkare (och historiker) verkar ha varit mer intresserade av namn och vapensköldar samt boplats, än att få kalender att stämma logiskt. Även utomäktenskapliga barn "frillobarn" verkar ha blivit omhändertagna och försörjda i dessa "finare" familjerna. Ett sådant frillobarn, anmoder till mig, hade inte så mycket omsorg från pappan, men däremot hans yngre bröder. långt upp i vuxen ålder efter ett ha bildat familj med en storbonde,  bistod de henne med bl a jordegendomar, boskap, hästar, m m och andra gåvor, trots att hon redan var förmögen.
 
Med liknande upptäckter är det inte alls otroligt att du hittar grevar, baroner, kungar , prinsessor (kungadöttrar), o d i din släkt. Då dessa är lite mer domimenterade så underlättqr det för dig också att hitta nya släktingar, då andra släktforskar har undersökt samma släktgrenar och kanske hittat förklaringar till luckor eller "orimligheter".  Jag har anfäder som var utkommendrade som ambulerande skeppstimmermän eller fästningsbyggare i flera år. Frun födde barn under tiden, Var de hemma på permission eller var frun och hälsade på, eller var det helt enkelt så att äktenskap innebar automatiskt faderskap?
I en medicinsk studie om ärftliga sjukdomar i Sverige  visade DNA att ca 20 av deltagarna inte hade den far de uppgav. Studien fick läggas ned och materialet förstördes. Det var nog likadant förr, men  dokumenterat bara i enstaka fall.  Vi släktforskare går bara på den "officiella" släktskapen om inget annat är "bevisat", så ibland är det kanske inte den riktiga anfadern vi beskriver i historiska händelser.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna