ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lange  (läst 3601 gånger)

2006-09-04, 22:10
läst 3601 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I den s.k. Dufvska Necrologen, en handskriven släkthistoria av Lovisa Margareta Dufva (1774-1855) berättar denne om att Dufvasläkten på mödernet härstammade från den Oldenburgska släkten och konung Christian IV. Hon anger häri följande:
 
Konung Christian IV (1577-1648) var gift till venster med grefvinnan Monch och hade med henne 8 barn. Två döttrar var gifta med grefvar Ullfellt. Eleonora Christina gifte sig med Corfitz Ullfellt ägare till Araslöf, Örslöholm, Anetorp, Råbelöf och Skeinge.  
Efter kung Christians död blev de förföljda av Enke Drottningen och hennes son, den då regerande konungen i Danmark. Corfitz blev förklarad som landsförrädare och drevs i landsflykt. Drottning Christina i Sverige tog under någon tid Stina Ullfellt i beskydd. I syfte att försonas med sin halvbror kung Fredrik III återvände Stina till Danmark, där hon emellertid fick sitta i fängelse i 20 år.
 
Necrologen berättar vidare:
 
Grefvinna Monch hade en husprest adelsman hette Lange var vitter blev stor genom sina bedrifter och sin nit att försvara Catholska Läran mot Gustaf Adolf. Han var gift med Stina Ullfellts dotter. Dennas dotter gift med en intendent Lars Kollberg. Denna min mors mormor hette Engela Lange. Så hade Engela en dotter gift med Löjtnant Winberg. Hon hette Christina. Hennes dotter igen Louise gift med Dufva, som äfven var uppfostrad i Ullfelltska familjen - hos ett Hofråd som hette Böhn. Mor åt Louise Dufva. Det vill säga mor åt necrologens författarinna.  
 
Släktberättelsen är verifierad i samtida källor och korrekt åtminstone ned till frälsefogden Lars Kollberg och hans hustru Engela Lange som gifte sig i Färlöv kyrka 1696 25/8. Engela Lange anges vid vigseln vara kammarpiga och jungfru hos Christina Ulfeldt på Araslöv. Det finns alltså en sanning så långt och kanske stämmer även släktskapet med konung Christian IV. Men bevisningen har sina brister. Lovisa Margareta Dufva nämner inte vilken av Leonora Christina Ulfeldts (1621-1698) döttrar, som gifte sig med huspresten Lange. Är det någon sanning i denna historia eller är den uppdiktad ? Har nämnde Lange existerat och vilka döttrar hade Corfitz Ulfeldt och hans fru Eleonora/Leonora Christina (Stina Ulfeldt)?
 
Lange anges i referatet ha varit stor genom sina bedrifter och sin nit att försvara Catholska Läran mot Gustaf Adolf - skulle detta tyda på att han levde samtida med kung Gustaf II Adolf som stupade 1632? I så fall bör denne Lange varit äldre än både sin förmenta hustru såväl som sin svärmor, kungadottern Leonora Christina (Stina Ulfeldt). En nitisk katolik i Danmark i första hälften av 1600-talet vid namn Lange borde inte ha gått källorna förbi om han nu existerat.
 
Då husprästen Lange även anges vara adelsman undrar jag om han går att återfinna exempelvis i Dansk adels aarbog ?  
Vad jag sett så finns det i Danmark två adelssläkter Lange som omskrivs i DAA:
Lange (Munk), 1901, 236; 1906, 501; 1911, 573; 1915, 606; 1923, 552; 1932, 193; 1938, 135; 1944, 108; 1955, 115.
Lange (en Rose), 1902, 220; 1906, 503; 1911, 574; 1915, 606; 1937, 174.

2006-09-05, 14:06
Svar #1

Göran Johansson

Niclas, bifogar utdrag som jag råkade ha liggande hämtat ur Sophia Brahes slegtsbog. Corfitz Ulfeldt tycks ha varit gift mer än en gång?  
 

Vänlig hälsning
Göran

2006-09-05, 18:01
Svar #2

Göran Johansson

Ytterligare ett par texter som kanske har intresse:
 



 
Göran

2006-09-05, 22:32
Svar #3

Göran Johansson

Ytterligare några texter som jag hade. Om de har relevans kan jag inte svara på. Namnen Munck och Lange förekommer. Står det inte att Ludwig Munck var en Lange?
 


2006-09-06, 09:56
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Göran!
 
Så här tyder jag texterna:
 
den 4 hede Fru Rigitze Pasbierg, hindess hos-
bond hede Cårfidtz Wlfeld, thil [tomrum]    som
war Jacob Wlfeld thil WlfeldhHolm, och Fru
Maren flemmingss Sön,
 
den 5. hed Christopher Parssbierg
til Södan(e?), hans hustru hed fru
dorithe Munch her Oluff Munchs
och Fru drude Rantzous datter
 
her Christopher Parssbiergs och Fru
dorrette Munchs ene Sön
Oluff Parssbierg til hägersholm
 
och Jernet, hans hustru heder Fru
karen Krusse, hindes fader heder
Enwold Krusse, och modren fru Elsse
Marssuin.
 
 
den thridie Jörgen Marsuins dather hede fru
Ellen Marssuin, hun war thuende gange gifft
den Förste hindes husbonde hede Loduig Munch
aff NärLunde, hand war en Lange, och hans
waben war 3 Röde Rossen wdj et huit feld,
paa hielmen 13(?) fanner, Men hand kaldtes
Munch Epter hans  [tomrum lämnat]
thi der war daa ingen flere paa Skioldsiden
aff dj Muncher Slegt, och förde dj dog
deres Retha federne waben som er Langer Vaben
Loduig Munch och fru Ellen Marssuin haffde
tilsamman en dather heder fru Kiersten Munch
 
 
Mvh
Niclas

2006-09-08, 18:41
Svar #5

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
I Dansk Adels Årbog 1923 er der en fortegnelse over slægten Ulfeldt.
Desværre ser det ikke ud til at nogle af Leonora Christinas og Corfitz Ulfeldts døtre giftede sig med en præst af navnet Lange - lidt ærgeligt, for det er en spændende historie.
Endnu har jeg ikke nået at lede ret meget Kirstine Muncks huspræst af navnet Lange, men jeg vil gøre det. Jeg tror ikke at han er ikke meget kendt, hvis han findes.
Der var iøvrigt i Danmark, helt fra begyndelsen af 1600-tallet, ret strenge regler overfor personer som ikke vedkendte sig den lutherske lære. Det kulminerede i 1629 med kirketugtsforordningen. Her blev det bl.a. bestemt, at præsten i ethvert sogn, sammen med to kirkeværger, skulle holde nøje øje med sognebørnenes daglige opførsel.
 
Leonora Christinas børn med Corfitz Ulfeldt:
 




 
Søsteren Hedvigs børn med Ebbe Ulfeldt:
 

 
Venlig hilsen
Gudrun

2007-03-17, 20:22
Svar #6

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej Niclas Rosenbalck - onsdag den 06 sept 2006 kl. 09.56:
 
Svar på den förfrågan ang Corfitz Jacobsen Ulfeld
Corfitz Jacobsen Ulfeld till Bavelse född ? död 1614-03-23 var farbror till den mer kände Corfitz Jacobsen Ulfeld född 1606-06-10 död ca 1664-02-26
 
Corfitz Jacobsen Ulfeld d.ä. var gift 2 ggr 1:a giftet var han gift med Else Lauridsdatter Brockenhuus med vilken han fick en son Jacob Corfitzsen Ulfeld till Bavelse som var kanike född ? död 1631 som så småningom fick en son Corfitz Jacobsen Ulfeld till Bavelse sedan Mattrup.  
Corfitz Jacobsen Ulfeld d.ä. 2:a gifte var med Regitze Nielsdatter Parsberg född 1581-02-25 död ?.
 
Hälsningar
 
 
Jan Österberg

2010-05-01, 00:55
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
I den av Niclas Rosenbalck ovan citerade Dufvska necrologen nämns ju att Langeska familjen var stor - Stamfadren Gunnar Lange Adelsman och Sträng Riddare, står det i hans Liktal som Biskopp Winslöf hållit öfver hela Ullfelltska familjen - Han hade Döttrar gifta med Thottar Rosenhansar Langar.
 
I Richardts & Ljunggrens verk Skånska herregårdar Lund, 1852-1863 nämns en Gunde Lange som ägare till Sövdeborg och Stora Markie på sidorna I:96 och II:300:
 

 


 
Det står ju om Gunde Lange att Efter honom har Söfdeborg, förmodligen genom köp, öfvergått till Thottarna. Enligt Dufvska necrologen var ju Gunnar Langes döttrar gifta med Thottar, kanske övergick Söfdeborg till släkten Thott genom en svärson till Lange? Man bör väl kunna konstatera att den Gunnar Lange som nämns i Dufvska necrologen bör vara identisk med Gunde Lange till Sövdeborg.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-05-01, 14:46
Svar #8

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil
Hej Markus!
Ja, jag har oxå haft tankarna åt denne Gunde Lange och olika medlemmar har verkligen varit engagerade i den katolska religionen t.ex någon biskop Lange i Ribe i Danmark. Men några riktigt handfasta bevis   på en koppling med någon av Christian IV döttrar har man inte lyckats hitta.  jag har t.o.m. läst Jammers minde av Eleonora Christina så det är verkligen ett stort mysterium.
MVH Brittmarie K

2010-05-01, 16:39
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Kunde inte låta bli att ställa lite frågor under denna rubrik. Bland mina anor har jag en Mette Lange som jag undrar om hon kan ha tillhört den Langesläkt som diskuteras? Vad jag vet skall denne Mette Lange varit gift med en Thomas Jacobsen och Paret bodde i Flensburg, Tyskland. En dotter Mette/Metta var gift med Jacob von der Wettering som jag har följande uppgifter om ” Köpman, Rådman, 1595-12-01 och Borgmästare 1627-06-25 - 1629 i Flensburg.
Lämnade Flensburg under kejsarkrigen (1625-1629)
Dog 1629 antingen 25/9 eller 25/6 i exil i Slagelse.
Jacob flydde i augusti 1627 från Flensburg, som så många andra borgare på grund av att kejserliga trupper närmade sig.”
 
Mvh
Birgitta

2010-05-01, 17:51
Svar #10

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hittade precis nedanstående inlägg skrivet av Birte Boström den 14/1-04 under introducerad adel -> Wettering, von der:
 
I Lunds Domkapitel, Äktenskapsmål år 1725 så behandlas den äktenskapshandel som Mönsterskrivaren Ericus Uhr vid Överste Posses reg. och Major Rexendorfs komp., har inlett med den f.d. Kaptenlöjtnantskan Hindrik Nissens änkefru Catharina Maria Munk.  
 
Av diverse bifogade attester framgår följande.  
 
Catharina Maria Munk blev vigd i S:t. Nicolai kyrka d.24 maj. 1710 med sjölöjtnanten Hindrik Nissen, enligt attest daterad Hafnia d.2 sept. 1716.  
 
När Hindrik Nissen avlidit framgår inte, men han dog i Fredrickshald efter att ha blivit sårad i armen då han förde Skibgalein.  
Catharina Maria Munk bodde då på sin herrgård vid  Sannesund och hade två gånger blivit ruinerad av fienden, varför hon nödgats söka hjälp hos honette folk.  
År 1725 d. 20 jan. och 24 febr. begick hon nattvarden i Helsingborg och d. 24 febr. 1725 fick hon och hennes dotter Anna Dorothea passersedel till Malmö, där de nu bor i Sören Jönssons hus.

2010-05-03, 11:01
Svar #11

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Lange släkten jag letar i är väldigt utbredd och ,tycker jag svår att få grepp om. Eftersom Du nämner att Mette Langes familj kom från Flensburg är sannolikheten väl ganska stor att hon någonstans tillhör den släkten Lange som nämn ovan. Den fanns i Tyskland och upp i Danmark / Sverige(Skåne) och även i Norge.
Om Du googlar på t.ex Gunde Lange får Du en mängd uppgifter om just den Langesläkten och kanske hittar Du Mette Lange.
Dessutom finns en Lange släkt på Gotland som ,tror jag oxå kom från Tyskland men troligen inte har någon förankring i den gamla adelssläkten Lange. Men om detta är skottsäkert vet jag inte.
Jag kan tyvärr inte bidra med något exakt.
MVH Brittmarie K

2010-05-03, 13:15
Svar #12

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Brittmarie
Tack för svaret. Jag skall sätta mig ner och Googla lite så får jag se vad som går att hitta. Jag tittade på denna sida: http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~corpusnobiliorum/lange.html
men där nämns inte min ana. Lite synd att jag inte har något namn på hennes far. Jag vet ju inte hundraprocentigt men jag tror inte att det kan röra sig om den gotländska släkten Lange. Jacob von der Wettering som gift sig med Mette/Metta Thomasdotter Jacobs var adlig. En sondotter till honom Karin von der Wettering hamnar i Hällaryd, Blekinge som hustru till Mats Jörgensön-Kock som var prost i Hällaryds kyrka. I kyrkan finns en dopfunt med parets vapen på vilka båda har öppna hjälmar. Detta betyder vad jag hört att båda var adliga. Vet du om det finns några källor där Langesläkten tas upp annat än på Internet? Alltså något skrivet verk i stil med ÄSF? och som går att köpa?
 
Om mina uppgifter stämmer så dog i alla fall Mettes,(vilket väl är samma namn som Margret/Margareta) man Thomas Jacobs i Flensburg ganska ung 1593. Vart Mette själv tog vägen sedan vet jag inte. Enligt Familysearch. (som jag vet inte är så tillförlitligt) skall hon varit född omkring 1547.
 
Mvh
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2010-05-03 13:21)

2010-05-03, 15:53
Svar #13

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil
Hej igen !
Just den länken Du nämner i Ditt inlägg är väl det mest omfattande som finns på nätet. Just om Gunde Lange finns det lite yttarligare när Du googlar men annars känner jag tyvärr inte till någon litteratur för ögonblicket.
Min ana Engela Lange är synnerligen oklar och jag har letat mycket med lite resultat . Så jag måste tillstå att jag tappat sugen lite just nu och legat lite lågt angående Lange .De är sammankopplade med en mängd olika adelsfamiljer men von Wettering har jag inte stött på än. Vi får fortsätta att leta!!!
MVH Brittmarie K

2010-05-03, 18:57
Svar #14

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej igen
 
Tack för hjälpen. Ok då vet jag hur det ligger till. Jag känner väl till att man ibland tappar sugen efter en massa letande efter trilskande anor som inte lämnat särskilt mycket spår efter sig. Men, men rätt var det är så hittar man någon liten pusselbit och kan ta sig en liten bit vidare. Som du skriver, vi får fortsätta leta.
 
Ifall du springer på släkten von der Wettering så är detta den äldste kända bäraren av det namnet vad jag vet:
 
Om Jacob von der Wettering d.ä. står det att han var född ca 1510 och tillhörde en adlig släkt som härstammade från landskapet Wetterau i övre Rhenska område i det Tysk-Romerska riket. 1544 flyttade han till Flensburg. Han nämns 1547 och 1557 som rådman i Flensburg. Den 14 september 1571 dog han i Flensburg.  
 Det var alltså hans son Jacob som var svärson till Mette Lange.  
 
Vid vilken tid levde din ana Engela Lange?
 
Mvh
 
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2010-05-03 19:37)

2010-05-04, 11:40
Svar #15

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Engela Langes födelse är av en B Wilner (han har i sin familj ett handskrivet dokument ,Dufska necrologen och är oxå ättling till Engela)beräknat till  någon gång 1661-1681. Hon finns hos familjen Ulfelt på Araraslöfs gård i Skåne 1695-96 enl kyrkoboken och då samma år  gifter hon sig med deras frälsefogde över Skeinge i Verums socken(L) Lars Kollberg.Jag har tolkat hennes person som en släkting på obestånd.Bevisligen är hon i släkt med denna familj på ett eller annat sätt för när Engelas dotterdotter döper sin förstfödde son är gudmor till barnet en fröken  
 Anna Catharina von Böhnen från Råbelöfs herrgård. Hon var ättling till Hedvig(dotter till Christian IV) och Ebbe Ulfelt som bl a ägde Råbelöf och Araslöf runt 1700.
Christian IV var ju gift en period med Kirsten Munch som oxå har anknytning till Lange /Munch släkten.
Ja ,då vet Du hennes historia .Tack för informationen om din anknytning till Lange släkten och ser jag något framöver så hojtar jag till!
MVH Brittmarie K

2010-05-11, 20:45
Svar #16

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Brittmarie
 
I mitt inlägg  nämns Kaptenlöjtnant Hindrik Nissen och hans maka Catharina Maria Munk. Om jag inte är helt fel ute så tillhörde Hindrik Nissen släkten von der Wettering och jag antar att Catharina Maria Munk tillhör samma släkt Munk som diskuteras ovan. Kanske något att ha i åtanke?
 
Mvh
 
Birgitta

2010-05-12, 10:25
Svar #17

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:34
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Jag har inte just för ögonen Munchsläkten men det är mycket troligt att jag hittar henne någonstans på listan .Jag önskar att Langesläkten var lika välregistrerad som von der Wettering men så är ju tyvärr inte fallet. Jag får jobba på det!!!!
 
MVH Brittmarie

2010-05-13, 12:45
Svar #18

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Brittmarie
 
Det blir något för framtida studier kan vi säga. Jo jag har många gånger önskat att mina anor var lite bättre dokumenterade. Tyvärr var det ju vanligt att flickor/kvinnor inte noterades i källorna och det får vi ju lida för idag. Man får vara tacksam för de få gånger det finns dokumentation.
 
Mvh
 
Birgitta

2010-05-13, 14:22
Svar #19

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Några inlägg har flyttats till

2011-02-10, 23:22
Svar #20

Utloggad Staffan Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 13:07
    • Visa profil
Intressant att nya fakta dyker upp! Jag känner mig inte manad att svara pga släktforskarkunskaper – som novis är jag fylld av beundran för den vitterhet som många här besitter - men Engela Lange och Lars Kollberg ska tillhöra mina förfäder.
 
Lars Dufva d.ä. och Lovisa Winberg: Barnen och deras gudmödrar:  
Anna Chatarina Dufva (1760 - 1837)
Gudmor: ”Änkefru kornettskan Märta Catharina Collberg” (Vem är detta? En syster till Marta Kristina Kollberg?)
 
Sara Christina Dufva (1761 - 1832)
Gudmor: ”Kronolänsmannen Herr Nils Siöbecks hustru Madame Helena Richert från Tofta i Farstorps socken” (Nils Sjöbecks första hustru var Anna Catharina Winberg, syster till Marta Kristina Winberg.)
 
Nils Dufva (1763.04.17 - 1768)
Gudmor: ”Fröken Anna Catharina von Böhnen”  
 
Lars Dufva. d.y. (1764 - 1766)
Gudmor: ”Probstinnan Henrietta Eva Lind, född Osterman”
 
Lars Dufva d.y. (1768 - 1844)
Gudmor: ”Vice faktorens (?) Herr Peter Schjönströms hustru, Fru Anna Maria Stare”
 
Nils Dufva (1770 - 1847)
Gudmor: ”Probstinnan Henrietta Eva Lind, född Osterman”
 
Carl Dufva (1772 - )
Gudmor: ”Klockarens Isac Pihls hustru Eva Giska Pihl i Ousby född Rydeberg”
 
Lovisa Margareta Dufva (1774 - 1855) Gudmor: ”Herr Inspectoren Anders Berg hustru Christina Elisabet Cullberg i Marklunda”
 
Lars Dufva utnämndes redan 1753 till kronolänsman (vid endast 21 års ålder) och giftermålet med Lovisa Winberg skedde 1759. Det är knappast förvånande att faddrar och vittnen vid samtliga dop var betydande personer i bygden; storbönder, rusthållare, ämbetsmän eller på andra sätt framstående.  
 
Det gäller inte minst gudmödrarna, som frånsett ibland uppenbara släktrelationer, alltid också representerade de övre skikten i samhället.  
 
Men finns det mer än en adlig person bland de nämnda? Anna Catharina von Böhnen från Råbelöv dök upp som gudmor till Nils Dufva 1763. Det kan naturligtvis finnas olika skäl till det, även om släktskap brukade vara viktigt i sådana relationer där gudmödrar eller relationer kom långväga ifrån.  
 
Vi vet tyvärr inte om det var en unik händelse bland Lars Kollbergs och Engela Langes ättlingar eftersom viktiga kyrkböcker saknas (fr a Verum). Men kanske var det första gången en sådan markering gjordes i senare tid. (Jämfört med den, som jag uppfattar det, tidiga och starka markering som man kan se i samband med Engela Langes och Lars Kollbergs bröllop 1696.)
 
En tanke som slog mig var att, om verkligen släktskap förelåg, så kom en gudmor av adlig börd (med Kristian IV som anfader) först till dopet av Lars Dufvas och Lovia Winbergs tredje barn 1763. Samma år blev ägorättsförhållandena fastlåsta på Råbelöv i och med bildandet av ett fideikommiss till förmån för döttrarna till Anna Catharina Ridderschantz, varav en var Anna Catharina von Böhnen. (Systern Sofia Christina von Böhnen löste dock ut sina systrar.) Kan ekonomiska förhållanden på något sätt ha bidragit till denna timing? Jag är inte tillräckligt insatt i släkt- och arvsrelationerna. Kanske en fånig idé då Engela Lange inte var någon legitim släkting?
 
Eller handlar det, som Brittmarie påpekar, fr a om att det gällde en förstfödd son? I brist på hårddata är det svårt att låta bli att spekulera i detta fascinerande ämne!
 
Mvh  
Staffan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna