ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Daneskjöld-Lövendal  (läst 596 gånger)

2001-04-11, 08:23
läst 596 gånger

Rune Edström (Rune)

Hej
Vet inte vart jag ska placera det här.
 
Fick följande mail i går. Kan inte engelska, men skaffa mej översättning.
Den enda Lövendal som jag nämnt är en Elisabeth Andersdotter 1773 i Lövånger, som hette Lövendal när hon gifte sig.
Finns någon som har att ge honom hjälp. Svara direkt till hans adress, men sätt gärna ut här om det blir napp.
mvh
rune
 
 
----- Ursprungligt meddelande -----  
Från: hans-joachim haase  
Till:  
Skickat: den 10 april 2001 18:02
Ämne: genealogi
 
 
> hej rune!
> i found your message in that forum concerning some lövendal. i'm looking
> for a FRANCOISE DANESKJÖLD-LÖVENDAL - can you help me? her
> grand-grandmother was an illegitime daughter of LOUIS XIV.,
> LOUISE-FRANCOISE. since they are my forefathers and -mothers, i'm
> looking for data still missing in our family. especially i'm interested
> in her data of birth and death, also the names and data of her mother
> and her grandmother. even if you have no concrete information for me, i
> would be very thankful for ideas, hints etc. thank you!
> hejdo
> hans-joachim haase

2001-04-11, 21:08
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Rune (och Hans-Joachim)!
 
Jag tror knappast att detta har det minsta med Lövendal från Lövånger att göra. Ätten Danneskjold-Lövendal (dansk adel) är nämligen en illegitim gren av det danska konungahuset (huset Oldenburg, danska huvudlinjen).  
 
De danska 1600-talskungarna Christian IV, Fredrik III och Christian V hade alla tre (far, son och sonson) åtskilliga oäkta barn eller frillobarn tillsammans med diverse fasta eller tillfälliga frillor. Dessa barn adlades med namnet Gyldenlöve [=gyllenlejon], (ungefär som deras svenska motsvarigheter adlades Gyllenhielm resp. af Wasaborg). Det förefaller som om namnet Gyldenlöve var förbehållet den första generationen, alltså kungabarnen själva. I nästa generation(er) antogs nämligen nya namn, som vanligen började på Danneskjold-; Danneskjold-Laurvig(en) (efter Larvik i Norge), Danneskjold-Samsöe och (vill jag minnas) just Danneskjold-Lövendal. Den sistnämnda ätten härstammade från Fredrik III:s son Ulrik Frederik Gyldenlöve (1638-1704), ståthållare i Norge och kanske mest känd genom Gyldenlövefejden 1675-1679, då norrmännen besatte Bohuslän.
 
För mera detaljerade upplysningar om familjen, se vidare: Genalogica Gothica, red. Erik Swartz; uppslagsord: Oldenburg.
 
Var detta inlägg rätteligen borde placeras, det kan verkligen diskuteras. länder: Danmark; adel är naturligtvis ett förslag. Kunglig genealogi: illegitima ättlingar till danska kungar vore kanske inte helt fel, det heller.

2001-04-11, 21:44
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Carl-Fredrik
Jag också, kan svårligen tänka mej att det har nåt samband med en bonnjänta i Lövånger.
Flytta det vart ni vill, det kanske passar bättre där.
mvh
rune

2009-03-08, 14:02
Svar #3

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Denna diskussion är flyttad från Släkter - Övriga släkter till Länder - Danmark.
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna