ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-18  (läst 3946 gånger)

2000-02-15, 21:39
läst 3946 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Här finns nu utrymme för att diskutera den  
aktuella släkten Anckarstjerna där vi bl a får
inlägg från Danmark.
 
hälsning Gustaf

2000-02-19, 10:41
Svar #1

WHILLY ROOS

ANCKARSTJERNA   i DANMARK contra SVERIGE
 
Släkten ANCKARSTJERNA är enligt Elgenstjerna
utdöd i Sverige. Men i Danmark finns den sedan
1762, då JOHAN MARTIN ANCKARSTJERNA som kallades
för UNGGREVEN tillsammans med en Madame ANNA
BEATA A: kom till RANDERS.
Flera av de möbler (med den A: vapenskölden på)
och även andra släktklenoder har sedan gått i  
arv och finns idag hos BARON & FRIHERRE HANS
ANCARSTJERNA. Familjerna har övervägande varit bosatta i trakten runt Randers på Jylland.
HANS största problem har varit att bevisa sin
släktskap med den svenska delen. Men vi har så många indicier och den mest troliga f.n. är den
persom som omnämns vara död & begravd på de
västindiska öarna i juni 1762  alltså på samma tidspunkt som den förste Unggreven kommer till Randers.
Detta är en inledning till en disk. och flera
upplysningar kommer.
I stycket omnämns Vi = Hans Anckarstjerna och
Whilly Roos som tillsammans sedan 1991/92 har
forskat tillsammans.
Med vänlig hälsning
Whilly  Roos

2000-05-22, 21:47
Svar #2

Baron Friherre Hans Anckarstjerna

Anbytarforum / introducerad svenska adlen Anckarstjerna:
Jag vill her i dette forum bringa min djupt kända tack till Whilly Roos, ''S.Ö.G-Emigrantregister för en outröttlig hjälp med utredningen av min släkt Anckarstjerna. Många års arbete och intensiv forskning ligger bakom resultatet att registrera släkten Anckarstjerna som visserligen är utdöd i Sverige, där finns nu ingen äkte Anckarstjerna - Anckarstierna längre, men i Danmark lever den i högsta välmåga och har så, sedan 1762.
Dessutom finns den numera även i USA med namnet Anchorstar,denna gren kommer från Danmark. Elgenstierna- böckerna har ju lite fel här och var, bl.a. att släkten skulle vara utdöd. Detta är ju ett tragiskt fel och en direkt missinformation. Det vore ju på tiden, att det kom ett komplement till ett så känt verk, med rättelser på de fel som upptäkts på flera släkter.
Jag framför även ett varm tack till den nu avlidne men respekterade genealogen Halding Carlsson i Vadstena (en morbror till Whilly Roos) för den superba översättning han gjorde för mig på RSO Generalmajor Samuel Anckarstjerna's handskrivna bouptekning / testamente, till ett nutids svenska. Ett fantastiskt arbete! Även Gustaf von Gerten, för att han tog in släktproblemet i Anbytareforum. Så även till Bodil Paulsson i Malmö, som har flera släkter på sin hemsida http://welcome.to/bodil-paulsson, och nu även Anckarstjerna/Anckarstierna. Jag sänder en stor hälsning och tack till alla vänner i Sverige och spec. i Skåne för all hjälp.
 
Med vänlig hälsning
Baron Friherre
Hans Anckarstjerna
Randers- Danmark

2000-05-23, 10:26
Svar #3

Whilly Roos

Hans Anckastjerna.
Det är alltid roligt när ens arbete blir uppskattat. Det är som du nämner många år som forskningen pågått,på en del områden har mycket hänt men på andra har mycket lite. Men så är det i släktforskningens värld.
Nu väntar jag bara på att du kommer med upplysningar om Mathias bouppteckning (skifte) och
vad som finns kvar i dag, hos dig.
Än en gång tack min vän
Med vänlig hälsning
Whilly Roos

2000-05-24, 10:11
Svar #4

Bengt Nilsson

Hej!
 
Jag håller på att forska kring amiralen och landshövdingen Gustaf von Psilander, som ju var  svärfar till Samuel Anckarstierna. Jag är därför väldigt nyfiken på Era forskningar. Av ovanstående förmodar jag att den kvarlevande grenen härstammar från den Carl Jean som i Elgenstierna sägs ha dött utomlands i juni 1762? Är det riktigt uppfattat? Jag lyckades tyvärr inte komma in på Bodil Paulssons hemsida.

2000-05-24, 23:46
Svar #5

Bodil Paulsson

Hej Bengt!
Läste att du inte lyckats komma in på min hemsida.
Hans har skrivit adressen lite fel. Den rätta adressen är:
http://welcome.to/bodil_paulsson/
Du kan också skriva
http://w1.409.telia.com/~u40909100/
Båda adresserna ska fungera.
 
Med vänlig hälsning
Bodil Paulsson

2001-04-03, 21:41
Svar #6

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Hans och Willy, kan ni inte lägga ut er komplettering till Elgenstierna här ?

2001-04-04, 11:04
Svar #7

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Komplettering till Elgenstierna? Det vore väl bättre att de redogjorde för de indicier som de anser sig ha för ett släktskap mellan de danska Anckarstjernorna och den svenska utdöda friherrliga ätten Anckarstjerna. Bevis saknas ju uppenbarligen att döma av tidigare inlägg här ovan.

2001-04-06, 17:17
Svar #8

WHILLY ROOS

Torsten Berglund!
 
Vad tror Du att jag har gjort i de sista 15 åren och Hans har gjort i de sista 25 åren. Iallafall
inte suttit och talat om vad andra skall göra. Än
så länge har vi fortfarande bara indicier, men även sådana kan bliva bevis. Det måste vara underbart att tydligen ha sin släkt så perfekt att
det inte behövs ett enda litet >indicie

2001-04-06, 22:11
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Whilly! Det låter märkligt att det i Norden ska ta 25 år att följa ett rakt fäderne tillbaka till 1700-talet. Det går ju vanligtvis rätt snabbt även om släkten var torpare. Vari ligger problemet?

2001-04-07, 09:59
Svar #10

WHILLY ROOS

CARL SZABAD (CARL)
Du frågar om det i Norden ska ta 25 år att finna ett rakt fäderne tillbaka till 1700-talet. Ja du Carl för vissa kan det taga det. Orsaken kan vara många. Ett kan vara att vi inte är så bra forskare som vi tror, ett annat kan vara tidsbrist
Det kan ju ocksa vara att det är lite mystik i släkten. Enl. familjetraditionen hade några släktmedlemmar lite konstigheter i kriget och med kungarna i Danmark och Sverige. Möjligheten finns alltså att man har försökt dölja det som inte skulle synas, vad vet jag? När vi satte in denna disk. i Anbytareforum, tog vi en chans att det kanske fanns någon som forskat i släkten och kanske hade ett förslag att ge oss. Men inte ett ord har vi hört om hjälp. Därför kan det kanske taga 25 till eller också blir det inte någon lösning på familjebanden. Detta hoppas vi inte på utan tror att lösningen ligger där någonstans.
Ang. Elgenstjerna, en Adelsbibel för många, får jag säga att det är inte så lite fel i den. Om något skulle revideras så var det just den boken.
Nu kommer det säkert ett ramaskri från alla rättrogna Elgenstjernafans. Men detta är min åsikt och den står jag för. Detta var lite utanför mitt svar till dig Carl, som jag önskar en GLAD PÅSK.  Med vänlig hälsning  Whilly Roos

2001-04-07, 10:39
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Whilly! Men vad säger kyrkböckerna då? Och censusar och andra primärkällor? Man kan ju inte bara på en namnlikhet hävda att man är ättling till en annan person med samma efternamn som levde 200 år tidigare.
 
Jag ska ta ett exempel. På Klara-CDn (alla som bott i Klara-roten i Stockholm 1878-1926) finns en skomakare Johan Natt och Dag. Man lär få leta förgäves efter hans släktskap med den urgamla frälseätten med samma namn. Det var inte ovanligt på 1800-talet att man tog sig finare namn, det har många bittert fått erfara när de antingen själv, eller ochså via professionella forskare, försökt härleda sitt fina ursprung.
 
Och Glad Påsk på dig också!

2001-04-07, 11:09
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Varför inte försöka vara lite konstruktiva från alla parter i den här diskussionen? Whilly har kortfattat redogjort för källäget och indicierna den 19 februari 2000 här ovan. Jag har själv fått en mera detaljerad beskrivning från Hans. Släkten i Danmark kan alltså härledas säkert tillbaka till 1762 i orginalhandlingar. Här finns absolut inga bevis för att släkten härstammar från den svenska adelsätten. Ett någorlunda starkt indicium är (anser jag) dock förekomsten av möbler med den svenska ättens vapen. Om jag minns rätt så är dessa belagda redan på 1700-talet i en bouppteckning i den danska släkten. Om det är ett falsarium så har det i så fall inträffat redan vid denna tid. Det vore bra om Hans eller Whilly redogjorde mer ingående om dessa uppgifter.
 
Att Elgenstierna innehåller många fel är knappast någon nyhet, Whilly. Om du inte vet det så pågår för närvarande insamling av rättelser och kompletteringar som kommer att leda till två supplementband. Därav intresset från Torsten m fl att få en redogörelse för vilka eventuella tillägg som kan finnas om den adliga ätten Anckarstierna. Av vad jag hört från Hans och dig (privat och här) så finns indicier men inga bevis. Utan bevis går det inte att hävda att adliga ätten Anckarstierna fortlever.

2001-04-07, 14:47
Svar #13

Whilly Roos

Anders Berg!  Där ser man, en liten hjälp kom ju i nödens stund, tack Anders. Jag tyckte alla var inställda på att tala om att släktskapet inte fanns. OK, OK, rent formellt finns det inte, men inkl. >indicier

2001-04-07, 19:41
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Bäste Whilly Roos!
 
Varför så snarstucken? Den ende som kommer med påhopp och märkliga insinuationer i denna diskussion är faktiskt du. Det är onödigt och främjar knappast en seriös diskussion angående problemet med de danska Anckarstjernornas eventuella släktskap med den svenska ätten.
 
Om min släktforskning och släkt vet du uppenbart inte någonting, och vad den har med denna diskussion att skaffa förstår jag inte. Min erfarenhet av såväl historisk forskning som annan vetenskaplig forskning är emellertid inte helt marginell, och jag tror mig därför ha viss erfarenhet av och förmåga att värdera indicier. Därför efterlyser jag de indicier som lär skall finnas, men som fortfarande i stor sett lyser med sin frånvaro i denna diskussion. Önskar ni inte andra forskares synpunkter på dessa indicier och eventuella hjälp, så förstår jag ärligt talat inte varför problemet Anckarstjerna diskuteras i Anbytarforum överhuvud taget. Självfallet är det, som Anders Berg påpekar, av intresse att försöka klarlägga om och i så fall hur den danska släkten Anckarstjerna har samband med den svenska adelsätten - inte enbart för Hans Anckarstjerna.  
 
M v h
Torsten Berglund

2001-04-08, 01:13
Svar #15

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Efter att ha följt denna diskussion under de sista dagarna frångår jag principen att inte medverka i liknande diskussioner. Detta p.g.a. att jag känner ett brinnande behov av att försöka förstå mig på hur vi människor orkar lägga ned så mycket energi på att diskutera vem som har rätt och vem som har fel, istället för att använda detta forum för vad som är dess egentliga syfte, d.v.s. att byta och/eller förmedla information om våra och andras anor samt andra ämnen inom släktforskningen.
 
När man läser inläggen ovan är det nära till hands att fråga sig vad som som är viktigt;
 
Är det att själv få rätt eller är det att tillsammans hitta sanningen?
 
Vänligen, Mats Högberg

2002-03-31, 20:53
Svar #16

hk

Om hr. Hans Ansckarstierna inta kan bevisa at  
han  
värklegen är en Anckarstierna, hvilken garanti  
kan vi da ha för at han inte är en prästlur,  
precis som den tidl. M?ller han omtaler på sin  
hemsida?
 
Og om man inta har bevis för at man faktisk  
tilhörer familien Ancharstierna, da bör man  
inte  
benytte sig af titler som tilhörer familjen. I  
alla fall vil det uppfattas som oseriöst.

2002-03-31, 22:27
Svar #17

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

hk bör fortsättningsvis uppträda här under riktigt för- och efternamn i enlighet med forumets regler.

2003-01-08, 21:18
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

Om vi ska kunna hjälpa till att hitta någon anknytning till Ankarstierna i Sverige måste vi ha lite mer uppgifter.
T ex:  
1 När var Johan Martin Anckarstierna född, han som först kom till Randers 1762 (enligt ovan)?
2 När dog han och finns det uppgift om hans ålder vid dödsfallet?
3 Samma uppgifter för hans fru Madame Anna Beata.
4 Vem är den person som dör och begravs på dom västindiska öarna?  
5 Om möblerna i Danmark med Ankarstiernas vapen på finns i en bouppteckning från 1700-talet, vems är bouppteckningen?  
 
Mvh//
Lotta

2003-01-10, 20:43
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Ingen tycks vilja ha hjälp, trots att det står ovan att man är tacksam att få hjälp om någon forskat i släkten. Kan detta bero på att man vet att man egentligen inte tillhör någon adlig svensk släkt Ankarstierna eller möjligen är rädd för att någon ska kunna bevisa att man inte är det? Jo, skulle tro att det är så. Om inte, så upp till bevis!
 
Lite märkliga saker har jag hittat när jag försökt ta reda på mer.
 
På Hans Anckarstjernas hemsida finns nedanstående bild med texten Anckarstjernas palats i Randers. Vid närmare efterforskning framgår det att det var köpmannen och statsrådet J C Ankerstjerne som byggde detta hus som ligger på Ankerstjernevej  i Randers och det har i många år använts som stiftelse för äldre medborgare för att direkt citera uppgift via epost från Randers Lokalhistoriske Arkiv (RLA). Denna J C Ankerstjerne dog 1913 och finns inte omnämnd som släkting på Hans hemsida. RLA uppger också att huset ikke har tillhört en adelig släkt.
I sin bildtext verkar Hans vilja framhålla att det var en förfader till honom som byggt huset och att familjen fortfarande äger det. Det står inte i klartext och det är lätt för honom att påpeka detta och säga att han inte bluffar om huset. Men hur en sak framställs i sitt sammanhang gör ju att man drar en viss bestämd slutsats när man ser det. Vilket jag också tror är meningen i det här fallet.

 
Av ovanstående inlägg av Whilly Roos och Hans Anckarstjerna får man också intrycket att det är den utrikes döde Carl Jean Ankerstierna, född 1737 död 1762-06 (enl Riddarhuset), som återuppstår som Johan Martin Anckarstjerna i Randers 1762. Carl Jean är son till den omnämnde Samuel Ankarstierna vars bouppteckning tydligen har hittats och studerats. Då Hans hela tiden på olika sätt och ställen framhåller att han är ättling i rakt nedstigande led till den friherrliga ätten Ankarstierna är det förvånande om hans släktledning går till denne Carl Jean och hans far Samuel, eftersom de inte tillhör den friherrliga grenen av ätten. Whilly nämner också något om att det enligt familjetraditionen var några släktmedlemmar som hade lite konstigheter i kriget och med kungarna i Danmark och Sverige och att möjligheten finns alltså att man har försökt dölja det som inte skulle synas. Det antyder att någon familjemedlem (eller flera) skulle försökt hålla sig undan ifrån resten av familjen och myndigheterna. Skulle detta vara ett indicium på att Carl Jean bytte namn och bosatte sig i Danmark så är det ju märkligt att han bytte förnamn men inte efternamn. Har svenska myndigheter och familjen blivit bluffade av honom att tro att han dött utrikes så är det också märkligt att han har möbler med det Ankarstiernska vapnet på med sig vid rymningen. Ytterligare en märklighet i sammanhanget med Johan Martin A. är att han kallades unggreven. Om han för det första var en äkta Ankarstierna från den friherrliga grenen skulle han inte kallats greve, och för det andra brukar man endast använda ordet unggreve  då det finns en levande äldre greve på samma plats. Johan Martin kan ju inte heller ha varit son till Carl Jean, eftersom Carl Jean var endast 25 år då han uppges ha dött 1762, och Johan Martin var gift 1762.  
 
I inlägg ovan påpekas också flera gånger att det bara finns indicier, inte bevis, för att Hans är ättling till den svenska ätten Ankarstierna, trots det skriver Hans på sin hemsida att han är den nu äldst levande i rak linje härstammande från den svenska adeln med olika stavningar Anckarstjerna. Motsägelsefullt? Ja! Hans framhåller också att i Danmark är släkten mest känd under namnet Ankerstjerne. Och det stämmer bra att det finns många med det namnet i Danmark, men inte någonstans påpekas att någon av dem är adlig.  
 
Ytterligare en sak som är felaktig och står att läsa på SweDanos hemsida i en artikel om friherre Cornelius Ankarstierna (född 1655, död 1714), är att den friherrliga ätten utdog i Sverige på den manliga sidan 1755.  Enligt riddarhuset utdog den ätten 1780 med Cornelius Didrik Ankarstierna, född 1721-12-21 på Knutstorp, död ogift 1780-11-13 på Sinclairsholm, sonson till omskrivne Cornelius.
 
Ja, det där var bara lite om tveksamheterna. Jag har också sökt efter några Ankerstjernesläkter som kan tänkas komma från denne Johan Martin. På en dansk hemsida hittade jag en Johan Martin som kan passa bra in, men det står inte något efternamn på honom (såvida inte Martin är efternamnet). Om det stämmer att denne Johan Martin är Hans stamfar i Danmark så bör leden gå så här:
Johan Martin gift med Anne Pedersdatter (inte Anna Beata).
Son Martinus Ankerstjerne, tunnbindarmästare i Randers, f 1793, död 1865, g m Helene Christine Albrecht, f 1795, död före 1845.
Son Johan Martin Ankerstjerne, född 1815 i Randers, g m Caroline Jacobsen.
Son Johan Martinus Ankerstjerne, f 28/5 1842 i Randers.
 
Möjligen är då den sistnämnde Johan Martinus samma person som på Hans son Johans hemsida kallas tip tip oldefar Johan Martin Anckarstjerna gift med en Christrup, fotograferade 1923.
Son till honom skulle då vara NN, Hans farfar, död 1953 och NN, Hans farmor, död 1945 (fotograferade 1947!!).
Son, Hans far, Egon Ankerstjerne och mor Ellen. (Båda trots det verkliga efternamnet Ankerstjerne kallade Baron och Friherre, respektive Baronessa och Friherrinna Anckarstjerna på samma hemsida).
 
Martin är ett namn som uppenbarligen går igen i flera generationer av den danska släkten Ankerstjerne, men finns inte alls i de svenska adelsätterna Ankarstierna.
 
Om jag har fel i min teori om släktleden bakåt så är jag tacksam om jag får det rättat. Jag vill också gärna veta varför man använder sig av adliga titlar innan man har bekräftat den verkliga släktskapen med ätten ifråga och om det verkligen är lagligt att göra det.  
 
Mina källor till det jag beskriver ovan:
Riddarhusets stamtavlor
Dansk Demografisk Databas: http://ddd.dda.dk/
Epost från: Tina Knudsen Jensen, Randers Lokalhistoriske Arkiv, Randers, Danmark
Steen Jebergs hemsida:  http://www.jeberg.nu/stamtree/
Hans Anckarstjernas hemsida: http://welcome.to/hans_anckarstjerna
Johan Anckarstjernas hemsida: samma som ovan, länkat från ovanstående

2003-01-11, 08:37
Svar #20

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta
Din början på inlägget tror jag nog är sanningen närmast, att om nån hjälper till ska det gå åt rätt håll.
Tycker det är bra att nån ger sig tid och försöker vederlägga Ankarstiernas fria fantasier.
Lotta inte hade du väl trott att du skulle hitta nånting som styrker det  som Ankarstierna framför om släkt med en utdöd adelssläkt från Sverige. Herregud om han hade hittat nåt som styrkt det, vilket uppskruvat tonläge han skulle använda. I jämförelse med nu. Och de indicier som han påstår finns törs han nog inte lägga fram, för nån kan ju komma på att dom inte håller. Om dom finns.
Fortsatt lycka till Lotta
mvh
rune

2003-02-14, 20:57
Svar #21

Lotta Nordin (Lotta)

Så där ja, herrar Baron och Friherre Hans Anckarstjerna, född Bertelsen, och Whilly Roos!
Nu ska vi se om vi kan reda ut det här. Med benägen hjälp från forskare i både Danmark och Sverige kan jag nu lämna lite mer uppgifter om hur Hans släktled bakåt ser ut.  
 
Mina teorier om släktleden som jag skrev ovan berodde på att jag trodde att namnet Ankerstjerne hade ärvts via fädernesidan. Så är inte fallet. Baron Hans far, Egon Ankerstjerne var född Bertelsen. Egons far var maskinarbetare Axel Christian Bertelsen och hans mor var Andrea Margrete Ankerstjerne. Egon Ankerstjerne Bertelsen fick 16 mars 1956 kgl bevilling att stryka namnet Bertelsen. Eftersom Hans är född i början av 1940-talet är han alltså född Bertelsen.
 
Baron Hans farmor, Andrea Margrete Ankerstjerne, är född 1874-10-07 och dotter till tunnbindaren Martinus inte Johan Martin som det står på hemsidan Ankerstjerne inte Anckarstjerna och Andrea Christine Christrup. Martinus var född 1835-01-12 i Randers och son till tunnbindaren Martinus Ankerstjerne, född 1793-04-14 i Randers, och hans andra hustru Helene Catrine Albrecht. Martinus född 1793 var i sin tur son till timmermannen Johan Martin Ankerstjerne och Anne Pedersdotter Winther.
 
Det är alltså denne timmerman Johan Martin som Hans hävdar blev kallad unggreven och tillsammans med sin mor inte fru som jag trodde Madame Anne Beate Anckarstjerna dök upp i Randers. Baron Hans påstår också att det i danska källor sägs att unggreven var svensk. I vigselnotisen i Randers 1788-01-20 står att Johan Martin var timmermans svend och ungkarl, alltså inte svensk och unggreve. Vilka källor det är frågan om där det ska stå att han var svensk har inte kunnat utrönas. Baron Hans hävdar också att denne timmerman bytte namn till Mathias. I folketellingen 1801 kallas han faktiskt Mathias, men i dödboken 1805-05-18 är namnet Martin. En teori kan vara att Johan Martins patronymikon var Mathiasen och att det blivit någon sammanblandning av namn vid inskrivningen i folketellingen. Det har visat sig att det är flera namn som inte stämmer i folketellingen om man jämför med födelse- och dopböcker.
Så till Madame Anna Beate Anckarstjerna. Enligt ett brev till en annan forskare säger Hans att hon dog i Randers 1786-21.01 cirka 67 år gammel. Det finns inte någon sådan madame Anna Beate i Randers dödbok för det året. Är hon påhittad som så mycket annat?
 
Det påstås också ovan att släkten i Danmark troligen härstammar från en i Västindien död Anckarstjerna, som då måste vara Carl Jean 1737-1762, som rymt från familj och myndigheter, gift sig och fått en son och vars fru och son dyker upp i Randers i Danmark 1762. En rymling som bröt med familj och hemland och vars påstådde son ärvde sin farfar Samuel Anckarstjerna adl ätten 1142, ej friherrlig. Hur visste familjen i Sverige att han hade en son om alla trodde att han dött utrikes, ogift och barnlös? Carl Jean är dessutom dopvittne hemma i Hälleberga socken i Sverige i december 1758 och då borde unggreven redan vara född, eftersom han i folketelling 1801 uppges vara 58 år född ca 1743 och i dödboken 1805 54 år född ca 1751. Carl Jean skulle alltså ha blivit far vid sex eller 14 års ålder!
 
Baron Hans skriver i ovan nämnda brev att det i bouppteckningen efter Johan Martin timmermannen nämns möbler och andra saker från den svenska ätten Anckarstjerna, släktklenoder som Hans nu har i sin ägo. Innehavet av dessa föremål anser han dessutom vara ett bevis! för släktskapet. På en del av föremålen, bl a stolar, ska det Anckarstjernska vapnet finnas. Vilket vapen undrar man då? På Hans hemsida finns ett vapen som påstås vara Baron och Friherre Hans vapen, det vapnet har inte minsta likhet med något av de svenska ätternas vapen och är dessutom inte ett friherrligt vapen. Det vapen som på samma hemsida uppges vara sonen Johans vapen är det svenska vapnet för friherrliga ätten Anckarstjerna.
och
Det vänstra är Hans vapen och det högra är Johans enligt hemsidan.
 
Vad som gör allting ännu märkligare är att det inte finns någon bouppteckning efter timmermannen Johan Martin Ankerstjerne på Viborgs landsarkiv, där den borde finnas om den alls existerar.
Baron Hans uppger i sitt brev att historier/myter om dessa möbler och saker säger att det var Samuel Anckarstjerna som hade varit ägare till dem. Samuel dog 1767. Hans påstår också att en av sakerna påstås i släkten vara en bröllopspresent till friherre Clas Anckarstjerna dog 1730, min anm. Vidare påstår Hans att alla dessa saker omtalas i bouppteckning 1805  och i samma veva skriver han att historiske beviser hittes icke i Danmark. Om det står i en bouppteckning så finns väl historiska bevis? Men å andra sidan finns ju inte bouppteckningenâEUR¦..
Clas Anckarstjerna är Carl Jeans farfars brors son och hade egna barn som överlevde honom. Hur hamnade då hans bröllopspresent hos Johan Martin? Samuel hade också flera barn som överlevde honom i Sverige. Det mest troliga om föremålen är äkta, är väl att de köpts in på någon auktion i Sverige under senare tid.
 
 
Några saker till som är felaktiga av baron Hans uppgifter här ovan, i brev och på hans och sonen Johans hemsida.
Anckarstjernas Palats som jag nämnde ovan, är som sagt inte något palats där det bor Anckarstjernor. Det är ett hem för före detta köpmän och andra som arbetat med handel i Randers och ägs och drivs av en stiftelse. Det byggdes av etatsrådet och köpmannen Johan Christoffer Ankerstjerne som levde 1835-1913. Denne Johan Christoffer var son till Gustaf Ankerstjerne, född 1797-11-14 i Randers, uppsyningsman och ekonom på hospitalet i Randers. Gustaf var son till timmermannen Johan Martin Ankerstjerne. Johan Christoffer, som byggde palatset var alltså kusin till Martinus Ankerstjerne född 1835, farmors far till Hans.
 
Den berömde filmmannen Johan Ankerstjerne som nämns på Hans son Johans hemsida är bror till Hans farmor Andrea Margrete. På samma hemsida uppges också att filmmannen fotograferat Johans tip tip oldeföräldrar 1923, Johan Martin Anckarstjerna och hans fru född Christrup. Det är fel. Denne Johan Martin hette Martinus, inget annat som sagt, och är ett tip mindre i släktleden för sonen Johans del. Alltså baron Hans farmors far oldefar och Johans farmors farfar tip oldefar.
Följande stod på Bodil Paulssons hemsida som nämns i inlägg ovan angående samma fotografi, men blev snabbt borttaget när någon påpekade att det där faktiskt stod rätt uppgifter angående släktskapet som kunde avslöja den falske baronen:
Hans farmors far Friherre Baron Johan Martin Anckarstjerna son av den förste invandrande Anckarstjerna i Danmark, bilden tagen av den danske filmproducenten Johan Anckarstjerna 1923. Där framgår alltså helt klart att det är baron Hans farmors far som heter Anckarstjerna/Ankerstjerne. Han var aldrig någonsin baron och friherre eller hette Anckarstjerna, utan var tunnbindare och hette Ankerstjerne. Inte heller var han son till den förste svenske invandrande Anckarstjerna i Danmark, utan son till tunnbindaren Martinus född i Randers, Danmark.
 
Två påståenden försvenskade av mig från Hans hemsida där han anser att en svensk tagit namnet Anckarstierna på oriktiga grunder:
Denne man är ingen Ankarstierna eller Anckarstierna, om man ser på det genealogiska, han är slätt och rätt född Karlsson, och skiftar tydeligt namn som barn deres orena skjorte.
och  
Vi har aldrig varit så heldige, att bära namn som Karlsson eller Möller.
Ja, vad säger man? Hans är inte heller någon Ankarstierna eller Anckarstierna om man ser på det genealogiske, han har bara varit så heldig att han burit namnet Bertelsen och sedan på grund av sin fars namnbyte fått namnet Ankerstjerne. Såvida han inte fortfarande heter BertelsenâEUR¦âEUR¦
Man må tycka vad man vill om att någon i Sverige tillåtits att ta ett gammalt adelsnamn som en utdöd ätt haft. Men att gå så långt som till att stämma denne person, som Hans gjort, när man själv har tagit namnet på orätta grunder och dessutom hävdar att man är friherre utan att vara det, ja, det är att verkligen gå för långt.
 
Slutsatsen blir att baron och friherre Hans Anckarstjerna varken är adlig eller kan bevisa något som helst släktskap med någon svensk ätt, Anckarstjerna eller annan. Det mest troliga är att namnet Ankerstjerne i Danmark helt enkelt är ett släktnamn taget av en hantverkare någon gång på 1700-talet.
 
Att försöka bluffa ihop ett släktskap, adligt eller icke, och att tro att ingen förr eller senare avslöjar bluffen är alltså meningslöst. I det här fallet var det enkelt att bevisa att Hans inte är adlig, dels på grund av att fadern är född Bertelsen och dels att adelskap inte ärvs via kvinnliga led och att det inte heller går att hitta någon anknytning mellan någon av de svenska adelsätterna Anckarstjerna och de danska Ankerstjernerna. Att någon ställer upp på baron Hans befängda idéer och uppger att man forskat på detta i över 15 år och har indicier för släktskapet,  dessutom uppenbarligen tror att Hans har rätt att kalla sig baron och friherre Anckarstjerna och blir arg om någon ifrågasätter saken, ja, man baxnar nästan. Sådana personers trovärdighet är ju lika med noll för all framtid, särskilt vad gäller släktforskning. Att man efter mer än 15 år av forskning utan att hitta någon anknytning ändå hävdar släktskap är minst sagt  märkligt.  
 
Alla uppgifter om den danska släkten Ankerstjerne ovan är hämtade direkt ur danska originalkällor på Viborgs landsarkiv.
Stort tack till er som hjälpte mig!

2003-02-18, 13:06
Svar #22

Rune Edström (Rune)

Men Lotta. Va stygg du e.  
 
Nu har du ju förstört nattsömnen för Baron Bertelsen för lång tid framåt. Inte i alls sin dar var det SÅN hjälp han ville ha. Hur ska han vara så gå förbi verkligheten, som du plockat fram.
 
Verkar på mej som skolgossen Bertelssen ville ha ett finare namn och imponera på kompisarna och flickorna i skolan, så han fick sin far att ordna ett, då det var möjligt.
Sen att få till en antavla, ställde den bästa vännen opp på.  
Anfall är bästa försvar heter det ju, så kanske inte underligt att försvaret av anorna, är så aggresivt.
 
Vem vet, affärerna kanske går bättre med Ankarstierna än med Bertelsen.
 
Nu kanske dom sitter på en krog och skrattar gott över sitt praktical jokes.
mvh
rune

2003-02-18, 14:01
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Har karln verkligen stämt prästen fd Möller numera Anckarstjerna också? Båda två är ju i princip lika pinsamma, men den där prästen har å andra sidan åtminstone inte gett sig till att snickra ihop en påhittad härstamning från den ursprungliga ätten med namnet, för att ge sken av att tillhöra den...

2003-02-18, 20:07
Svar #24

Lotta Nordin (Lotta)

Anders,
inte bara prästen stämdes, även svenska staten.  
 
Mvh//
Lotta

2003-02-18, 20:14
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då är det ju i alla fall något som stämmer i den här historien... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-02-18, 21:36
Svar #26

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hur gick det? Är det avgjort?
 
Anders

2003-02-18, 21:48
Svar #27

Lotta Nordin (Lotta)

I det första fallet blev det förlikning och i det andra gick det inte alls. Jag har inte tagit reda på detaljerna (än).
 
Mvh//
Lotta

2003-02-18, 22:11
Svar #28

Kent Olausson

Du skriver förlikning det betyder ju att svenska staten troligen har fått betala ersättning till en bluffmakare!

2007-10-16, 18:24
Svar #29

Bodil Paulsson

Hej Bengt!
Läste att du inte lyckats komma in på min hemsida.
Hans har skrivit adressen lite fel. Den rätta adressen är:
http://welcome.to/bodil_paulsson/
Du kan också skriva
http://w1.409.telia.com/~u40909100/
Båda adresserna ska fungera.
 
Med vänlig hälsning
Bodil Paulsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna