ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sønderborg  (läst 1059 gånger)

2000-07-31, 08:09
läst 1059 gånger

Leif Mörkfors

Jag har hittat en förfader som uppges vara född i Sunderburg i Holsten. Hittar inte Sudnerburg i någon atlas har staden bytt namn ?? Finns det någon info om stadens arkiv på nätet ?

2000-07-31, 18:53
Svar #1

Bo Persson

Sunderburg måste vara identiskt med Sønderborg på Als; hela Schleswig-Holstein tillhörde Tyskland efter freden i Prag 1866; efter första världskriget införlivades de dansktalande delarna av Slesvig med Danmark. Områdets historia är invecklad, så ett välmatat uppslagsverk bör konsulteras. - F.ö. är de danska, norska och grekiska kungahusen av huset Oldenburg, grenen Slesvig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg.

2002-05-19, 11:03
Svar #2

Heidi Jacobsen

sönderborg återgick till danmark efter en folkomröstning 1920 och torde vara identiskt med sunderburg

2014-11-20, 11:30
Svar #3

Utloggad Ove Christensen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2014-11-20, 11:30
    • Visa profil
Kan jag möjligen få hjälp att hitta idag levande släktingar i Danmark. Min farfars far, Hans Carl Christian Christensen, 1844-07-17, föddes i Sönderborg,Söderjylland, Danmark. Hans föräldrar var, Hans Christensen, 1807-10-17, och Jacobine Charlotte Petersen, 1814-03-30, båda från Sönderborg,Söderjylland, Danmark. Hans Carl Christian, kom första gången till Sverige 1864, återvände till Danmark, för att sedan återkomma 1869, som inspektör på Häckeberga säteri, Genarp.
Tacksam för hjälp, Ove Christensen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna