ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eric Karth - Bergsnämndeman F. 1702  (läst 553 gånger)

2000-07-19, 03:46
läst 553 gånger

Markus Wikman

Eric Karth bodde i Nynäs, Vika sn, och gifte sig med prästdottern Anna Gradin 1726. I döboken för Vika så var han född 1702 i Norrbärke sn, men där försvinner alla spår, någon som har lösningen?
Dog i Nynäs 28 Dec 1789, 87 år gammal enligt döboken i Vika.

2000-07-19, 03:49
Svar #1

Markus Wikman

Eric Karth bodde i Nynäs, Vika sn, och gifte sig med prästdottern Anna Gradin 1726. I döboken för Vika så var han född 1702 i Norrbärke sn, men där försvinner alla spår, någon som har lösningen?  
Dog i Nynäs 28 Dec 1789, 87 år gammal enligt döboken i Vika.

2000-07-19, 08:51
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Om Eric Karth, se mitt svar under Stora Tuna den 22 mars 1999, och litteraturhänvisning där om bergsmanssläkten Karth (Erik Hellerströms artikel i Släkt och Hävd 1962:1, s 39-53).  
 
M v h  
Torsten Berglund

2000-07-19, 16:42
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Tilläggas kan att släkten/släkterna Karth har en egen diskussion under Släkter: Borgerliga släkter: Kart, Karth.
 
Även där har faktiskt just din Erik efterlysts en gång.
 
Ett tips är att använda Rötters sökfunktion så mycket man bara orkar - ämnesdjungeln här på Anbytarforum är kopiöst stor, men har du ett specifikt släktnamn att kolla upp, så lär du hitta allt som skrivits om det namnet.
 
Meningen är väl också, som jag uppfattat det, att man efterlyser människor med patronymikon i de geografiska diskussionerna, och människor med släktnamn under släktdiskussionerna.
 
Nu kan efterlysningar om människor med ett visst släktnamn finnas under en diskussion med släktnamnet som rubrik under Släkter: Borgerliga Släkter, en till under Släkter: Övriga Släkter, ja, kanske t o m en under Smedsläkter också om någon gren av släkten råkat vara smeder. Och därtill ströefterlysningar efter enskilda släktmedlemmar i diskussionerna för deras hemförsamlingar.
 
Och det kanske inte är något särskilt effektivt utnyttjande av Anbytarforums resurser. Nu menar jag inte att låta sur och grinig, eller att mer eller mindre idiotförklara någon, så det är bäst jag ger mig - annars kommer det bara att låta mer och mer som det, vad jag än säger... B-)
 
M v h
Anders Pemer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna