ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agedrup  (läst 542 gånger)

2009-03-14, 09:27
läst 542 gånger

Utloggad Solveig Müller

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 08:53
    • Visa profil
Söker på min fars sida. Han hette Frantz Krisitian Vogelius Mikkelsen och var född i Agderup på Fyn 19200717. Tror att han ska ha haft två barn i Danmark (flickor). Hans mor skall ha kommit från Blekinge  enligt vad far sa, men hon dog när han var 8 år gammal. Han ska ha haft 2 eller 3 helsyskon och några halvsyskon eftersom hans far gifte om sig. Hans far hette Kristian och hans mor tror jag hette Lisbeth eller Elisabeth Svensson. Kristians nya fru hette Olga och de sista åren levde hon i Fjelstad på Fyn tror jag. Var där en gång när jag var 7 år och hälsade på henne.
Solveig Müller

2009-03-14, 11:35
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Frants Vogelius Kristian Mikkelsen föddes mycket riktigt 17 juli 1920 i Agderup på Fyn. Fadern var fodermester Kristian Mikkelsen och modern var Ane Elisabeth Svendsen i Vesterkorby. De vigdes enk födelseboken i Agderup den 21 april 1911 i Lunde kirke, Nordfyn. Frants döptes 9 januari 1921.
 
I vigselboken för Lunde (Odense) ser man att ungkarlen, fodermester i Östrup, Peder Kristian Mikkelsen född i Jörsby sogn på Mors den 11 oktober 1888 gifter sig med Anna Elisabeth Svensson född i Fridlevstad, Blekinge den 19 oktober 1888. Hon bor hos sin syster i Vesterlunde.  
 
Kristians föräldrar heter Frans Vogelius Stenstrup Mikkelsen och Stine Jensen i Jörsby. Anna Elisabets heter arbetaren Sven Johan Jönsson och Johanna Jonasdotter i Fridlevstad.
 
Här är de i folkräkningen 1900:
Jönsson, Sven Johan   1858   Far
Jonasdotter, Johanna   1851   Mor
(Barn), Jonne Wilhelm   1881   Barn
(Barn), Teodosius   1884   Barn
(Barn), Gustaf Adolf   1887   Barn
(Barn), Anna Elisabeth   1888   Barn
(Barn), Carl Manfred   1890   Barn
(Barn), Johannes Arvid   1892   Barn
(Barn), Hanna Antonia   1897   Barn
 
 
Att finna senare uppgifter om Frants är svårt pga sekretessen i Danmark. Men syskonen bör man hitta via kyrkböckerna, det innebär en del letande eftersom husförhör saknas.

2009-03-14, 15:53
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Enligt ett inlägg på Ancestrys forum hette Frants syskon Harry, Sylvia och Lisbeth. Familjen flyttade till Middelfart på Fyn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna