ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjørring  (läst 849 gånger)

2007-05-16, 17:54
läst 849 gånger

Utloggad Carolina Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2014-09-16, 12:22
    • Visa profil
Hej!
 
En släkting, Petronella Josephina Dahlgren (född 1856-05-28 i Öckerö församling), flyttade från Sverige till Danmark.  
Jag vet utflyttningsdatumet (1882-07-18) och hemförsamlingen (Göteborgs domkyrkoförsamling) samt att hon åkte med sin son Hjalmar Natanael Dahlgren (född 1880-04-24 i Göteborgs domkyrkoförsamling). Destinationsorten anges bara Danmark.  
Jag vet att hon senare gifte sig i Danmark med en man vars efternamn var Ottesen (hon var ogift när hon flyttade till Danmark).
 
Hur ska jag gå tillväga för att hitta uppgifter om vilken plats hon kom till och på så sätt forska vidare?
 
Tack på förhand
/Carolina

2007-05-17, 09:30
Svar #1

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Carolina
 
Familysearch oplyser, at en Petronella Josephine Dahlgren 24. okt. 1882 gifter sig med Peder Ottesen. Brudens far hedder August Dahlgren. Vielsen foregår i Hjørring/Hjørring amt(?). Tror du at det er den rette person?
I folketællingerne for 1885 og fremover, for Hjørring amt, i Dansk Demografisk Database, er der intet ægtepar med disse navne. Men der er jo så meget som endnu ikke er tastet ind, det kommer nok efterhånden.
Under Danmark i dette forum finder du links til Arkivalieronline. Jeg ved ikke hvor godt systemet virker, men det er vel et forsøg værd.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2007-05-17, 15:16
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det stämmer med kyrkboken, den är otydligt scannad men 24 oktober gifter de sig i Hjörring kyrka. Jag tror det står att han är änkeman och ullhandlare?, 35 år gammal från Hjörring. Hon är 24 år, dotter av Organist?? Dahlgren fr Öckerö vid Göteborg, nu i Hjörring.

2007-05-17, 23:12
Svar #3

Utloggad Carolina Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2014-09-16, 12:22
    • Visa profil
Tack så mycket Gudrun och Chris!
 
Det är rätt person ni har hittat! Hennes far var organist och hette Carl Alexander Rickard Dahlgren och de bodde på Öckerö. Vart hittar jag detta på nätet?
 
Vänliga hälsningar
Carolina

2007-05-18, 06:52
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du går in på www.arkivalieronline.dk  men man måste registrera sig och få ett lösenord ?nnan man kan köra. Då får man tillgång till de scannade danska kyrkböckerna. Tyvärr finns inte husförhörslängder så man kan inte kolla upp deras vidare öden så lätt utan att hitta dem i folkräkningarna (http://ddd.dda.dk/). Gudrun hade ju inte funnit dem i Hjörring.

2007-05-19, 06:30
Svar #5

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Carolina

Familysearch oplyser, at en Petronella Josephine Dahlgren 24. okt. 1882 gifter sig med Peder Ottesen. Brudens far hedder August Dahlgren. Vielsen foregår i Hjørring/Hjørring amt(?). Tror du at det er den rette person?
I folketællingerne for 1885 og fremover, for Hjørring amt, i Dansk Demografisk Database, er der intet ægtepar med disse navne. Men der er jo så meget som endnu ikke er tastet ind, det kommer nok efterhånden.
Under "Danmark" i dette forum finder du links til "Arkivalieronline". Jeg ved ikke hvor godt systemet virker, men det er vel et forsøg værd.

Venlig hilsen
Gudrun

2007-05-20, 19:58
Svar #6

Utloggad Carolina Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2014-09-16, 12:22
    • Visa profil
Tack än en gång!  
Jag har ett konto på www.arkivalieronline.dk. Men när jag försöker läsa kyrkoböckerna (jag har hittat vilka det är) så går det inte att läsa dem. Jag har Java installerat. Men filen som visas heter .aspx, med vilket program ska jag öppna kyrkoböckerna?

2007-05-20, 21:41
Svar #7

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Carolina, du bør hellere få hjælp fra Cris, vdr. dette.

Jeg bruger indtil videre ikke Arkivalieronline.
Både Rigsarkivet og "Landsarkivet for Sjælland og Øerne" ligger tæt på min arbejdsplads, i København.
Derfra har jeg adgang både til kirkebøger indtil ca 1882, og folketællinger indtil 1890.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna