ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vedsted  (läst 1455 gånger)

2005-10-23, 17:50
läst 1455 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vad heter föräldrarna till:
Dins Matsen Schmidt , född 8/5 1893 i byn Skouvby i Vedsted sogn, Haderslev amt ? Han avled 18/6 1963. Deltog i 1:a världskriget, uttagen av tyska arm?n och var med trupperna i Palestina och Ryssland. Fick splitterskada i benet. Flyttade till norra Danmark efter kriget.  
Hans hustru hette Karen Marie Lund och ska vara född i Huggum, Lemvik sn. I vilket amt ligger Lemvik ?

2005-10-24, 11:36
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Kika på denna länken:  
www.dis-danmark.dk/kirkeimg/
 
du kan också söka på www.ddd.dda.dk
 
Mvh Hanne

2005-10-24, 13:01
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Hanne!  
Lemvig ligger i Skodborg herred och Ringk?bing amt. Tyvärr verkar det (ännu) inte finnas någon aktuell Folketelling utlagd på nätet för Haderslev amt eller för Ringk?bing amt där jag kan finna Schmidt eller Lund.  
Var Haderslev amt tyskt under 1900-talets början? Har fått uppfattningen att ovannämnde Schmidt bodde i en danskspråkig del som under 1:a världskriget tilhörde Tyskland, eftersom han uttogs till militär tjänstgöring i tyska arm?n. Han flyttade efter kriget till norra Danmark för att komma långt bort ifrån tyskarna.
 
Mina uppgifter är muntliga ifrån min svåger - det är hans släktingar. Det är intressant att utvidga forskningen till Danmark. Då jag inte är bevandrad i hur man forskar i Danmark undrar jag om det finns några kyrkböcker inscannade för Danmark och utlagda på nätet? Har för mig att jag sett detta förut, men var?

2005-10-24, 13:09
Svar #3

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Niclas!
När det gäller danska kyrkböcker på nätet så känner jag faktiskt inte till det, hoppas någon annan här vet något. Hade varit trevligt om man själv hade kunnat söka lite...
 
I Danmark finns det dock en lag som säger att inga kyrkböcker är offentliga förrän efter 70 år!! Därav kan det vara lite svårt att forska i nutid i Danmark.
 
Har du kikat på länken: www.ddd.dda.dk - nästa steg är isåfall att kontakta Landsarkivet i Viborg som ansvarar för Norra Jylland.
 
Mvh Hanne

2005-10-24, 22:18
Svar #4

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Hanne og Niclas!
 
En lille rettelse:
Kirkebøger i Danmark er tilgængelige efter 50 år (såfremt de er afleveret til et arkiv - nogle nogle er lidt langsomme). Hvis det drejer sig om dødsindtegnelser i kirkebøger, så er grænsen kun 10 år. Så det er heldigvis mere lempeligt end du tror, Hanne 
 
Det er korrekt, at Haderslev amt hørte til Tyskland under 1. verdenskrig. Slesvig-Holsten hørte til 1864 under den danske konge og havde en blandet befolkning. Den nordlige overvejende dansksindede del blev genforenet med resten af Danmark i 1920 efter en folkeafstemning.
 
Jeg kan se, at du har haft fat i relevante links, Niclas, men alligevel...:
Kirkebøger: www.arkivalieronline.dk
Folketællinger m.v.: ddd.dda.dk
Slægtsforkerfora: www.anetavlen.dk og www.dis-danmark.dk (under Dis-forum, Aneefterlysning)
 
VH Jacob

2005-10-25, 07:02
Svar #5

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Jacob!
 
Det gläder mig att få den informationen, för när jag har forskat i mina rötter i Danmark (norra jylland) så har jag hela tiden fått till mig att inget är officiellt förrän efter 70 år...Där ser man, man lär sig något nytt hela tiden....:-)  
 
Som tur är så har jag familj kvar i DK som ger bidrag och hjälper till efter bästa förmåga..:-)
 
10-årsgränsen gäller den bara vid dödsfall eller gäller den hela tiden? Jag har försökt att få fram nutida-information om dop och konfirmationer men där har svaret varit klart och tydligt - Nej!!
 
Mvh Hanne

2005-10-26, 01:48
Svar #6

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Hanne!
 
10-årsgrænsen gælder kun for dødsfald - og vist kun for kirkebøger på arkiver. For fødsler, konfirmationer og vielser gælder 50 år for kirkebøger på arkiver.
 
Hvis kirkebøgerne stadig er hos præsten og kirkeværgen, så beror det delvist på deres velvilje, men hvis du er heldig, så kan du få oplysninger op til grænserne for kirkebøger på arkiverne.
 
Danmark er for få år siden gået til Den elektroniske kirkebog (det er kirken, der tager sig af den officielle registrering stadig, ikke skattemyndigherne som det vist er i Sverige). I den forbindelse er der en proces i gang med at få afleveret mange af de rigtige kirkebøger.
 
Personligt har jeg på Landsarkivet i København f.eks. set fødsler fra starten af 1950'erne og dødsfald op til i hvert fald 1990.
 
Held og lykke med jagten på nyere informationer!
 
VH Jacob

2005-10-26, 18:06
Svar #7

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Jacob!
 
Tack!! Jag har råkat ut för båda delarna när jag har varit i kontakt med präst eller församlingsassistent, ibland har jag fått svar och ibland inte. Dom flesta gångerna har jag dock fått positiva svar på mina e-mails...:-)
 
Venlig hilsen
Hanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna