ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halk  (läst 1971 gånger)

2013-10-10, 03:41
läst 1971 gånger

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Hejsan,Jag söker information om min farfarsmors släkt. och om Henne,Hon var dansk men vi vet inte exakt vartifrån hon föddes ellerkom ifrån. Har både hört köpenhamn. Schleiswig Holstein eller Holsted.
Har hört att någon i hennes släkt som hette Gunnar ägde en grönsaksbutik eller något. hette något med baltersen. Jag tror det var hennes bror. dethär är bara historier jag fått höra,Jag vet ingenting om henne eller hennes släkt så skulle vara mycket spännande om någon kunde hjälpa mig.
 
Här är info jag fått
Margot Baltersen född 1907-07-13  någonstans i danmark.Hon dog 22/2 1998 i Ängelholm.  Vet inte när hon kom till sverige men hon vigde sig  1927-08-21  med Axel Frithiof Isaksson född 1905-12-28 i Karlskrona
 
Var en annan jag fick lite info om henne på detta forum,Han sa det stog att hon föddes i stockholm men blev konfirimerad i danmark. Men oavsett vart hon var född skulle det vara extremt roligt att få  veta mer om hennes familj,Vem hennes föräldrar var,vem hennes far och mor föräldrar var osv
 
Mvh
Jonathan

2013-10-10, 14:30
Svar #1

Utloggad Carola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 16:04
    • Visa profil
Hej  Jonathan.
 
Enl Emiweb så  emigrerade hela familjen 4 nov 1907 från  Brännkyrka  Stockholm  till  Danmark  
 
Niels Christian  Baltersen  1882-08-11  
Amanda Sofia  Baltersen f. Carlsson  1885-11-24    
Svea Christina Sofia  Baltersen  1905-12-27    
Margot  Baltersen  1907-07-13      
 
fadern var tobaksarbetare, han kom till Sverige 1903 sen reste han tillbaka till Danmark 1905 (då var han gift sig med Amanda Sofia).
Men jag har inte hittat när de kom tillbaka igen
 
Dottern Svea Christia Sofia står som född i  Danmark
 
modern Amanda Sofia var född i Karlskrona
Enl födelsenotisen i Karlskrona var hennes föräldrar Hemmansägaren Peter Karlsson och hans hustru Sofia Andersdotter
Peter Karlsson blev senare varvsarbetare
i husförhörlängen  
1881-1891 har familjen då sex barn och Amanda Sofia är barn nr 4  
Karlskrona stadsförsamling AI:35 (1881-1891) Bild 383 / sid 377
 
på Sc emigranten  står att fadern Niks Christian är född i  Halk i Danmark
 
 
Tillägg.  
jag googlade och hittade detta.
här står att han var är född i Halk, Slesvig  
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1742802&searchname=
 
och här står att han är från Hejsager Mark, Slesvig  
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1524429
 
(Meddelandet ändrat av carg 2013-10-10 14:38)
 
(Meddelandet ändrat av carg 2013-10-10 14:48)

2013-10-11, 15:09
Svar #2

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket!! Blir extra glad för har vart svårt att få tag i infomration om just denna släkt! Vart ligger Slesvig egentligen? Vid tyska gränsen i danmark? eller är det i tyskland? Vart ligger Halk?
 
Och går det att hitta något om Nels föräldrar? Kanska deras föräldrar igen? osv? Skulle bli mycket glad då om det gick att gå ännu längre tillbaks  Skulle vara roligt om du kunde hjälpa mig med det.
 
Och Baltersen,Jag undrar,Det namnet har dom nog för att det var någon bakåt i släkten som hette Balter? Medtanke på att det är ett sen namn

2013-10-11, 17:48
Svar #3

Utloggad Carola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 16:04
    • Visa profil
Hej Jonathan.
Halk ligger i Haderslev amt. Eller låg ialla fall.
 
Du kan söka gratis i flera arkiv i Danmark. Gör dig medlem och sen är det fritt.
Jag försökte leta lite men.. det står på danska  så då blev det för svårt.
Det är nog bra att få hjälp av någon som behärskar danska och eller tyska för att hitta dina släktingar
Här är i alla fall länken till statens arkiv i Danmark
http://www.sa.dk/

2013-10-11, 18:20
Svar #4

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Haha  Tackar,Och jag kan läsa Danska. för det mesta.Min Mormor är Även Dansk och min mamma vet en del om Danskar. Men vart ligger Slesvig? Är det i tyskland elleri danmark? Jag blir bara förvirrad när jag googlar det .Och jag har hittat själv på Den svenska carlsson sidan ända tillbaka till 1500 talet. Me nvar just den danska jag är nyfiken på  Tack för hjälpen.

2013-10-11, 19:13
Svar #5

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Fast jag vet inte direkt hur det fungerar,Tycker såna akriv grejer oftast är komplicerade. Men jag får undersöka saken.

2013-10-12, 07:16
Svar #6

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Jonathan og Carola
 
Halk er et sogn der ligger i Haderslev amt, Sønderjylland. Hejsager ligger dels i Halk sogn, dels i nabosognet Grarup.
Niels Christian Baltersens fødsel findes i kirkebogen 1874-1926 for Halk sogn, opslag 33.
Der står, at han er uægte søn af tjenestepigen Marie Baltersen i Hejsager, steddatter af Niels Jensen J?rgensen, inderste i Hejsager.  
Faddere ved dåben er Hans Peter Andreasen i Sold, Niels Larsens kone Birgitte i Sold og Lars Larsens kone i Sold.
Der er intet nævnt om barnefaderen!
- En inderste er person der bor til leje hos en gårdmand eller en husmand, ofte i et enkelt rum.
 
Mellem 1864 og 1920 hørte Haderslev amt under Preussen/Tyskland, og desværre er der ikke bevaret nogle folketællinger for denne periode.
Derfor ved vi ikke hvor gammel Marie Baltersen er, hvem der er hendes forældre eller hvor hun er født.
 
Men hvis hun er født i Hejsager, kan man måske finde hendes fødsel eller konfirmation i kirkebøger fra Halk eller Grarup sogn.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2013-10-12, 15:41
Svar #7

Utloggad Carola Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 16:04
    • Visa profil
Hej Gudrun!
 Så bra att det kom en dansk till vår räddning.   Och så bra att du  kunde ge Niels Christian en mamma. Kanske kan det finnas mer uppgifter för Jonathan att hitta nu. Marie Baltersen kanske fick fler barn, hon kanske gifte sig, eller det blev registrerat om hon flyttade och när hon dog.
Tack Gudrun.

2013-10-12, 16:43
Svar #8

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Tack så mycket!  Och nu har jag hittat två oäkta barn i min släkt. Båda Danskar hehe. På min mors sida är det en dansk som även tog namnet från sin fader vem nu det var även fast han var född utom äktenskapet.
Och jag antar det är nästan omöjligt att hitta förälder till oäkta barn. För det mesta.
 
Undrar bara,Är Baltersen ett vanligt namn? Menar det är ett Sen namn. Men har sett det finns olika stavningar typ Baltsersen/Baltzersen osv

2013-10-12, 21:09
Svar #9

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Jeg fandt Marie Baltersens dåb i Halk sogn, kirkebog 1845-74, opslag 161.
 
Hun er født 11. maj 1864 og døbt 22. maj. Hun er uægte datter af pigen Christine Nissen fra Halk sogn, 29 år gl.  
Udlagt barnefader ungkarl Niels Baltesen fra Hostrup, Øsby sogn.
Faddere: Gårdejer Niels Lorentzens enke på Lilholt, Martha Møller ibid, Anders Pedersen Bahn -.
Ifølge skudsmålsbogen tjente moderen i den tiende måned før sin nedkomst for gårdejer Jens Peder Enevoldsen i Flod, Øsby sogn.
Så står der, at dette er anmeldt gennem Haderslev amt, til Øsby pastorat. Fødselen er også opført i Øsby sogns kirkebog - opslag 325 - men her er der ikke noget nyt.  
Jeg tror at man er lidt uenige om, hvorvidt det er Halk eller Øsby sogn der skal betale fattighjælp til mor og barn.
 
- Og så til Christine Nissen:
 
Hun er også født i Halk sogn, 15. okt. 1834, og døbt 17. okt. - opslag 109 i relevant kirkebog for Halk sogn.  
Hun er uægte barn af Maria Jørgensen, hos forældre Jørgen Bertelsen i Halk sogn.  
Angivet barnefader Nis Nissen af Hoptrup sogn.
Faddere ved dåben:  Anna Ludvigs i Nørgård, Peder Madsen af Holen Halk, Catrine Kierstine Bodvig.
 
Den lille Christine er her, ved folketællingen 1835:
 
Samtlige personer i husstanden  
Haderslev, Haderslev, Halk, Dorf Halk, Kathengebäude, 28 F2, FT-1835, C9957  
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
 
Anna Jørgensen   51    Verheir.      Tagelöhnerin   
Anders Ørgensen   13    Unverheir.      ihre Kinder   
Anna Marg. Jørgensen   9    Unverheir.      ihre Kinder   
Christine Nissen   1    Unverheir.      Pflegetochter   
 
Så Jonathan, nu har du fire børn født uden for ægteskab  - og de er alle danske!
 
- Gudrun

2013-10-12, 22:06
Svar #10

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Oj! Här var det mycket information! Tackar!  Fantastiskt.
Men alltså,Jag undrar. Vad menas Med faddere? Inte far va? Niels Baltersen var Maries far? Och vilka är  Gårdejer Niels Lorentzens enke på Lilholt, Martha Møller ibid, Anders Pedersen Bahn?
 
Är dom släkt med mig eller inte? Vilka är också domhär?  
Faddere ved dåben: Anna Ludvigs i Nørgård, Peder Madsen af Holen Halk, Catrine Kierstine Bodvig.

2013-10-12, 22:36
Svar #11

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Faddere er dåbsvidner. De lover at opdrage barnet i den kristne tro, hvis forældrene skulle dø før barnet er voksent.  
Den kvinde der bærer barnet (på dansk gudmoder) er også fadder til barnet.
 
Fadderne er ofte, men ikke altid i slægt med barnet.
Jeg tror umiddelbart ikke, at fadderne til Marie Baltersen eller til Christine Nissen er i slægt med dåbsbarnet.
Men man kan aldrig vide...

2013-10-12, 22:50
Svar #12

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Aha tackar. Bra jag vet så jag inte förväxlar det med föräldrar!  
Undrar bara om Niels Baltersen radern till marie. Vem hans föräldrar var. Baltersen namnet bytte min farfar till för att hans mamma hette det. Skulle vara kul att se hur länge det namnet funnits i släkten.
 
Och är en annan sak jag undrar, Om Du kanske kan hjälpa mig,är om min mormors far. Men jag kanske inte borde skriva det här. Han var iallafall ett oäkta barn och vi vet inte vem fadern är. men vi vet att han tog efternamnet från fadern.

2013-10-13, 10:27
Svar #13

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Det bedste vil sikkert være at starte en ny diskussion om din morfar. Jeg vil gerne hjælpe hvis jeg kan.
 
Desværre tror jeg ikke det bliver så let at finde mere om Niels Baltersen, det bliver for usikkert.
Men det er ikke sikkert, at det er hans far der har heddet Balter/Baltzar. Det kan have været hans farfar, familien kan have heddet Baltersen som efternavn nogle generationer.
 
Så har jeg ledt efter Nis Nissen, i 1834 befinder han sig i Hoptrup sogn.
Når man søger i folketællingerne i Dansk Demografisk Database, er der to af navnet Nis Nissen ved folketællingen i 1835.  
Den ene er 21 år, ugift og tjenestekarl. Den anden er 28 år, gift og fisker.
I hele Haderslev amt er der i 1835 ialt 16 af navnet, som mulige barnefædre til Christine Nissen.
Det bliver jo også lidt usikkert.
 
I 1835 er Christine Nissen plejedatter hos Anna Jørgensen.
Det er hendes mormor, og de to børn Anders og Anna Margrethe Jørgensen er søskende til hendes mor.
Deres far er også Jørgen Bertelsen.
Nærmere oplysninger følger.

2013-10-13, 17:52
Svar #14

Utloggad Jonathan Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-03-15, 18:08
    • Visa profil
Startade en forum tråd i Lyngby. Och tackar för hjälpen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna