ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hasle  (läst 1112 gånger)

2003-11-23, 00:23
läst 1112 gånger

Lars Fredriksson

Jag söker en kvinna med namn Bengta (okänt efternamn) som flyttade från Sverige till Bornholm. Hon är född 8/3 1878 i Skåne Tranås. Hennes far heter Bengt Jönsson. Hon flyttade till Hasle på Bornholm (vet ej när) Hon fick 3 barn, Anna, Viggo och en med okänt förnamn (Emil?) Flyttade sedan till Köpenhamn. Vet ej om det var i Köpenhamn hon fick sina barn.
 
Jag undrar om någon kan hitta info om Bengta med dessa knappa uppgifter.  
- Vem var barnens far?
- När flyttade hon till Bornholm resp Köpenhamn?
- Vad hette det 3:e barnet? Emil?
Alla uppgifter om Bengta mottages tacksamt!
 
Lars

2003-11-23, 14:51
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Bengta är ett rätt vanligt förnamn för skånska kvinnor som far över till Bornholm under senare delen av 1800-talet. Man får t.ex. omkring 150 träffar på Bengta i den danska demografiska databasen, som för Bornholms del är färdigregistrerad (och den dominerande majoriteten är kvinnor födda i Skåne).
För Hasles del återfinns tre kvinnor kallade Bengta, men ingen passar in på din beskrivning.
Ett annat problem med att söka svenska personer i Danmark, är att namnen förvrängdes. Den Bengta du söker, kan ha skrivits in som Bente och hon kan ha försetts med sitt patronymikon Bengtsdotter, likaväl som med ett förvrängt dito, t.ex. Bentsen, eller rent av Jensen...
Om jag var du, skulle jag kanske bakspåra henne bakåt i tiden från Köpenhamn. Kanske med hjälp av någon hjälpsam dansk släktforskare.

2003-11-23, 17:35
Svar #2

Lars Fredriksson

Tack Jojje!
 
Jo jag vet att uppgifterna är knappa.
Jag får försöka som du skriver via nån dansk släktforskare.
 
Tack i alla fall!
 
/Lars

2010-01-30, 11:43
Svar #3

Utloggad Bo Åkerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 16:51
    • Visa profil
Hej !
 
Carl Johan Johansen föddes 1853 på Bornholm. I Sverige använde han sedermera efternamnet Johansson. Fråga är  
nu varifrån hans föräldrar kom (se utdrag ur family search nedan). Ett förslag är att de var svenskar som bodde  
kort tid på Bornholm. Någon som kan hjälpa mig att få fram uppgifter om förädrarna ?
 
M v h  
 
Bo Åkerberg
 
 
CARL JOHAN JOHANSEN Pedigree  
  Male      
     
 
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):  
 Birth:  30 SEP 1853    
 
 Christening:  26 FEB 1854   Hasle, Bornholm, Denmark  
 
 Death:  
 Burial:  
     
 
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:  
  Father:  FRANTZ JOHNAS GUSTAVSON  Family  
  Mother:  HELENE HAAGENSDR  

2010-01-30, 13:01
Svar #4

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hej Bo
 
Oplysningerne fra Familysearch er korrekte, bortset fra at barnet ved dåben kaldes Carl Johan Gustavson.
Det er opslag 37 i relevant kirkebog for Hasle, Bornholms amt, Arkivalieronline.
Der nævnes også en titel, et erhverv for faderen. Men gengivelsen er meget utydelig, jeg kan ikke læse hvad der står.
Ved du hvornår familien dukker op i Sverige?
Hvis de har boet på Bornholm i nogle år, er de måske med i folketællingerne?
 
Venlig hilsen
Gudrun

2010-01-30, 13:25
Svar #5

Utloggad Bo Åkerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 16:51
    • Visa profil
Hej Gudrun,  
 
Nej, jag vet inte när familjen dyker upp i Sverige. Jag vet bara att sonen  
sedermera bosätter sig med familj i Stockholms trakten.  
 
Vänlig hälsning  
 
Bo

2010-01-31, 10:48
Svar #6

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Faderen er daglejer, det vil sige at han er landarbejder uden fast arbejde, ansat for kortere perioder af gangen.
 
Forældrene er ikke opført i tilgangslister for Hasle sogn, i perioden 1840-53. De er heller ikke opført i afgangslister for sognet, i perioden 1854-70.  
Tilgangs- og afgangslister svarer til ind- og udflytningslængder i Sverige.
 
Parret får ikke andre børn i Hasle sogn, i perioden 1845-60.
De er heller ikke viede i sognet, eller i de to nærmeste sogne, Klemensker og Rutsker, mellem 1840 og 1853.
Og de er ikke døde i Hasle sogn, mellem 1854 og 1860.
Jeg har indtil videre heller ikke fundet familien i folketællingerne for Bornholms amt.
Endelig er sønnen Carl Johan ikke konfirmeret i Hasle sogn, mellem 1865 og 1870.
 
Det er alt sammen meget negativt, men nu er der da lidt du kan udelukke.
 
Venlig hilsen
Gudrun

2010-01-31, 19:34
Svar #7

Utloggad Bo Åkerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 16:51
    • Visa profil
Hej Gudrun !
 
Tack för all information. Jag återkommer om jag kommer på  
något nytt.
 
Vänlig hälsning  
 
Bo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna