ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-09  (läst 3337 gånger)

2007-06-29, 18:14
läst 3337 gånger

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej Susann!
Bifogar uppgifter från Sveriges Befolkning 1900.
Det är ett långskott men kan kanske utesluta om det är fel.
Har inte kunnat kontrollera om denna Vivia är född 22/6 eftersom varken Svar eller Genline har de uppgifterna.
Post 3648964
 
Vivia Margareta Aurelia
 
f. 1900 i Mörsil (Jämtlands län, Jämtland)
 
deras d.
Flicka, barn i familjen
 
Öfver Ocke
Mörsil (Jämtlands län, Jämtland)
 
Födelseort i källan: Mörsil Jämtlands län
 
och hushållen
 
Rahmstedt, Henning 1851 Far
Ersdotter, Anna Hilda 1851 Mor
(Barn), Johan Gustaf 1885 Barn
----------
(Saknar efternamn), Gerda Valdina Alfrida 1880 Mor
(Barn), Karl Einar 1899 Barn
----------
Rahmstedt, Karl Erik Henning 1877 Far
Sundström Klots, Karolina 1879 Mor
(Barn), Vivia Margareta Aurelia 1900 Barn
Post 3648962
 
Rahmstedt, Karl Erik Henning
extra Banvakt
 
f. 1877 i Sköldinge (Södermanlands län, Södermanland)
 
s.
Gift man, far i familjen
 
Öfver Ocke
Mörsil (Jämtlands län, Jämtland)
 
Födelseort i källan: Sköldinge Södermanlands län
Post 3648965
 
Sundström Klots, Karolina
 
f. 1879 i Torp (Västernorrlands län, Medelpad)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Öfver Ocke
Mörsil (Jämtlands län, Jämtland)
 
Födelseort i källan: Torp Västernorrlands län
 
Hälsningar  
Britt-Marie (född Söderström)

2007-06-29, 18:17
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej igen Susann!  Såg först nu att pappan hette något annat och dessutom var född i Finland. Det händer en del under tiden man sitter och letar.
Hälsningar
Britt-Marie

2007-06-29, 18:31
Svar #2

Susann Lag-Söderström

hej  
ingen fara vill du ha mera uppgifter om pappan så får du det nu av mej
pappan hette Gustaf Adolf Ramstedt f: 6 novmeber 1866 i Ekenäs, d. 28 september 1943 Jakobstad?
Han var gift med Maria Gustava Grudnström , mera uppgiter om henne har jag inte. Denna Vivi som jag söker efter är född i Helsingfors.
Detta är vad jag vet om Vivi. De övriga syskonen har jag vetskap om och har varit i kontakt med dem som lever.

2007-06-29, 19:39
Svar #3

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej igen Susann, hittade en länk till Svenska kyrkan i Rio de Janeiro. Om inte annat kan de kanske bistå med uppgifter om vart du ska vända dig för att söka vidare.
 
http://www.svenskakyrkan.se/skut/vara_kyrkor/brasilien/rio_de_janeiro.shtml
 
 
mvh Hanne

2007-07-16, 12:22
Svar #4

Susann Lag-Söderström

Hej Hanne
 
jag har försökt kontakta med per mail men inte fått svar, så jag vet inte.

2007-08-12, 10:14
Svar #5

Utloggad Leif Blavier

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:50
    • Visa profil
Hej Anna-Lee !
Återkommer till dina Brasilienemigranter.
Jag har nu sökt igenom samtliga fartygslistor från Hamburg och ingen av din emigranter finns tyvärr med på dessa,detta innebär troligen att dom använt någon annan färdväg över England tex.
Har inte heller hittat dom i någon berättelse från Brasilien, men följande finns om Carl Peter
Magnusson:s familj.
I boken Uppbrott från stenriket sid 259 skriven av Ulf Beijbom omnämns inhysesmannen Carl Peter Magnusson:s familjs resa till Brasilien.
I samma artikel beskrivs även emigrantagenten Johan Damm från Malmö som kraftfullt och skrupelfritt propagerade för Brasilien och organiserade resor dit och då företrädesvid till Rio Grande Do Sol.
Damm dömdes senare till fem års fängelse och avled 1892 i Malmö centralfängelse.
Om familjerna varit i kontakt med Damm bör dom ha hamnat i Rio Grande Do Sol och om man söker
med hjälp av telefon så bör Magnusson med  
förnamn som tex August kunna vara en bra start.
Se tex  
Augusto Magnusson J?nior Tel: (11) 3223-3812  
Rua Martim Francisco, 163  
Santa Cec?lia - Sao Paulo - SP - CEP: 01226-001
Ett annat sätt kan vara att skriva brev och ställa lämpliga frågor,lycka till.
mvh Leif

2007-08-15, 04:18
Svar #6

Utloggad Roolaid Stein

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2008-06-19, 00:18
    • Visa profil
Anne-Lee
 
Jag tar gärna en kontakt per telefon med den person som Leif indikerar men jag måste då veta lite mera om din relation.  
 
Som kuriositet kan jag omnämna att jag gifte mig i stadsdelen Santa Cecilia.
 
MVH
Roolaid

2007-08-15, 11:25
Svar #7

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har tidigare försökt 'hitta' en person som troligtvis emigrerade till Brasilien. Jag har försökt både via svenska ambasaden samt svemska kyrkan - från ambasaden fick jag svar om att de inte hade några uppgifter, från kyrkan inget svar alls. Någon som vet några alternativa sätt? Jag har dessvärre inte alls många uppgifter kring personen (mer än när personen är född, på ett ungefär när personen emigrerade).
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-08-16, 01:20
Svar #8

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tackar er, Leif och Roolaid, för hjälpen!
Hanne Berndtsson skickade mig ett e-mail och berättade att jag hade fått svar här! *Kram Hanne*
Så kul att det finns info om Carl Peter Magnusson i en bok, jag har undrat så om mina Brasilien-emigranter verkligen kom iväg!
Går det att köpa den boken någonstans?
Jag är väldigt tacksam om du Roolaid vill kontakta den Augusto Magnusson Junior du fann och se om det kan vara en släkting till mig(och kanske mer info att tillgå om de emigranter jag har)!
Om han är min släkting, hoppas jag på att han kan engelska!*skratt*
Detta är oerhört spännande!
Min makes kusin bor i Rio de Janeiro så om jag kan finna nu levande släktingar i Brasilien funderar vi på att göra en resa dit!
Var finner man Rio Grande Do Sol och var kan man lära mer om denna ort(eller är RGDS en stadsdel?)?  
Kan det finnas mer info att tillgå där om emigranter?
 
Min morfars farmors mor var:
 
Gustafva Magnusdotter (Magnidotter)
F. 18 Jun 1838,Kållebo Västregård, Älmeboda, Kronoberg Län
D.19 Aug 1912,Graneholm u. Tofta Olofsg.,Tegnaby Församling
 
Hon var syster till Carl Peter Magnusson och August Magnusson som emigrerade med sina familjer till Brasilien.
 
Ni ser alla mina Brasilien-emigranter i mina två tidigare inlägg.
Denna person emigrerade också:
 
Johanna Lovisa Petersdotters oäkta son:
Johan Gustaf(troligtvis Augustsson i efternamn) f.16 Dec 1863,Linneryd, Kronoberg Län
(Han reste troligtvis tillsammans med August,Johanna Lovisa och halvsyskonen)
 
En dotter (Eva Maria Augustdotter,gift Johnson,f.28 Dec 1867) till August och Johanna Lovisa hamnade i Danmark och en son till dem kan jag inte finna efter hans flytt till Delsbo,Gävleborgs Län(kan han ha emigrerat också?):
 
Carl Elof Augustsson  
F.11 Sep 1865,Linneryd, Kronoberg Län
Utflyttningsattest 24 Nov 1887 Från Linneryd till Delsbo, Gävleborgs Län.
 
Om någon vill e-maila mig, vänligen använd min tillfälliga e-mailadress(pga. flytt):
pbgsun@yahoo.com
 
Med vänlig hälsning,
 
Anne-Lee Wilson.

2007-08-21, 11:37
Svar #9

Utloggad Leif Blavier

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:50
    • Visa profil
Anne-Lee!
Boken är utgiven av Emigrantinstitutets vänner år 2000 förmodlingen i ganska liten upplaga.
Jag har skannat av sidorna som gäller Brasilien
samt karta som visat var området Rio Grande Do Sol ligger och skickat det per mail
mvh Leif

2007-08-21, 12:59
Svar #10

Utloggad Leif Blavier

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:50
    • Visa profil
Hej Henrik!
Lägg ut namn och födelsedata på din eventuella
brasilienemigrant så kanske någon kan hjälpa dig.
mvh Leif

2007-08-21, 18:27
Svar #11

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Tack för tipset, hoppas att någon, på något sätt kan ge mig någon information.
 
Det gäller min farfars far, Kristian Adolf Törnqvist, född 1891-04-05 i Skinnskatteberg, Västmanland (U). Hans senast kända mantalsadress var i Adolf Fredriks församling, Stockholm (AB) för åren 1925 och 1926, för året 1927 är han efterförd och enligt Stadsarkivet i Stockholm är han inte införd vare sig som utflyttad eller obefintlig i boken över obefintliga mellan åren 1927 och 1930. Däremot finns uppgift om att han enligt Riksskatteverkets personnummerregister överförts till boken över obefintliga i Adolf Fredriks församling den 31 december 1928.
 
Det är i princip de uppgifter som finns att tillgå via olika arkiv och register.
 
En problematisk faktor i det hela är att Kristian förmodligen hade problem med lagen, eller eftergifterna av ett bedrägeri och förskingring. Då jag inte har några kunskaper om Brasilien och dess myndigheter vet jag ju inte hur pass lätt det skulle vara att utge sig för att vara någon annan, men det är ju inte helt omöjligt att han utgett sig för att vara någon annan för att undvika att bli spårad. Nu slog det mig att man kanske kunde kontrollera om det finns någon form av polisarkiv eller liknande, som kanske talar om ifall han var efterlyst eller inte, osv!?
 
Familjetraditionen säger att han for till Brasilien men jag har samtidigt hört att min farfar fick sin fars dödsbud (inte via någon myndighet utan en brevvän till farfars far), från Buenos Aires (Argentina alltså). Nu har jag förstått att många först kom till Brasilien och sedan till Argentina. Det gör att mitt sökande denna gång börjar där (Brasilien).
 
Sist jag gav mig på detta vill jag minnas att jag skickade mail till ambassaderna både i Argentina och Brasilien, samt svenska kyrkan. Dessvärre har svaren varit att de inte hittar någon information, eller helt uteblivit.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-08-25, 04:38
Svar #12

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Jag tackar för allt du sände mig via e-mail!
Intressant läsning, jag hoppas att jag kan komma vidare i min sökning efter mina Brasilien-emigranter!
 
Roolaid!
Har du haft tillfälle att kontakta Augusto Magnusson Junior i Sao Paulo än!?
 
Med vänlig hälsning,
 
Anne-Lee Wilson
Tillfälligt i VA.

2007-12-10, 21:46
Svar #13

Sven-Åke Karlsson

Hej! Anna Kristina Svedlund född 12/4 1871 (Alnö medelpad) emigrerade till brasilien 22/5 1891.
hur spårar jag henne ?tacksam för svar.
MVH Sven-Åke

2007-12-11, 19:33
Svar #14

Utloggad Leif Blavier

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:50
    • Visa profil
Hej Sven-Åke!
Var Anna Kristina gift och i så fall med vem?
mvh leif

2007-12-12, 19:01
Svar #15

Sven-Åke Karlsson

Det vet jag tyvärr inte! hennes far hette Simon Svedlund född 28/7 1841 Gift med Anna-Lisa Nordgren född 21/9 1838.
När modern dör 1889 flyttar dom till Tynderö.
det är allt jag vet.
MVH Sven-Åke

2007-12-12, 23:39
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Från Emibas
Post 1018279
Svedlund, Anna Kristina
Torpardotter (ogift kvinna)
f. 12/4 1871 i Alnö, Västernorrlands län (Medelpad)
Utvandrad 22/5 1891
från Usland, Alnö, Västernorrlands län (Medelpad)
till Brasilien
Källa: Husförhörslängd, s. 420
Emibas emigrationsakt: Alnö Y 1891 089
 
Vad står i fadern Simons bouppteckning?
Hälsningar,
Eva

2007-12-13, 06:21
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var en hel grupp (132 st) som utvandrade till Brasilien samtidigt från Alnö enligt Emibas. Det borde finns någon form av dokumentation om denna grupp, kanske i lokala museer eller dylikt. Bara 15 personer från Alnö utvandrade till Brasilien under andra år än 1891. Skälen var politiska.
 
De flesta svenskarna hamnade i Argentina till slut, i provinsen Misiones där de grundade staden Obera. I ett svar på en tidigare fråga i AF har Maud Svensson gett många bra tips, en del av länkarna är dock föråldrade:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/26571.html?1013097346
 
Prins Wilhelm skrev en bok om emigrationen 1891 och 1909: Röda jordens svenskar.  
 
Se även: http://www.kb.se/samlingarna/digitala/resor-tiderna/emigrationen/sydamerika/
 
Sök gärna på t ex orden Misiones och svenskar.

2007-12-13, 10:06
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nyaste boken om detta är väl Göran Friborgs Brasiliensvenskarna : utvandring, invandring, bosättning 1850-1940. Utgivning, Växjö : Emigrantinstitutet , 1988. Omfång, ill., kartor, tab. 132 s.

2007-12-13, 23:46
Svar #19

Sven-Åke Karlsson

Hej Eva D. Eftersom jag är ny i släktforskningstemat så vet jag inte vart jag ska få tag på bouppteckning och sådant.och hur man söker på nätet kan jag inte heller ! men allteftersom så ska jag lära mej! för det här älskar jag.
MVH Sven-Åke

2007-12-14, 07:24
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Sven-Åke, du får ta reda på när Simon dör. Eftersom du har fått uppgifter fram till 1894 när Simon flyttar till Tynderö här så kan du fortsätta med kyrkböckerna på mikrokort (läs här om du inte riktigt vet vad det är, inlägg  03 September, 2007 - 15:19).
 
Om inte annat kan landsarkivet i Härnösand hjälpa dig med hans dödsdatum, eftersom de har kyrkböckerna. De har även hans boupppteckning.
 
Hälsningar,
Eva

2007-12-14, 14:23
Svar #21

Utloggad Leif Blavier

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:50
    • Visa profil
Sven-Åke!
Anna Kristina Svedlund lämnade Hamburg 1891-05-28 med fartyget Itaparica. till synes utan eget
ressällskap förutom minst 443 andra svenskar som ochså var ombord.Den enda noteringen är Brasilien som resmål.Ingen notering om att hon rest ensam eller rest som piga.
Dock är det mycket tveksamt om hon rest ensam
då hon var 20 år.
Endast ett fåtal familjer kom från Timrå och Skön
samt Alnö resten av familjerna kom från Stockholm
Du har redan fått ett antal bra tips där kontrollen av bouppteckningen kan ge dig namnet  
på arvingar dvs Anna Kristina:s namn och adress.
Kontrollera även så att hon inte var utflyttad
från Alnö eller gift sig innan resan vilket har
intäffat,men verkar långsökt.
Antalet emigranterna till Brasilien har av många  
uppskattats till alla möjliga tal från  
20000-8000 myndigheterna i Brasilien anger talet
8500 vilket även det är osäkert då bristerna var
stora och många icke svenskar registrerades som
svenska medborgare,men är troligen den säkraste noteringen i detta sammanhang.
I mitt arbete finns idag 5670 emigrantar listade
och av dom reste ett antal tillbaka hem.
Antalet som reste vidare till Argentina kan röra sig om ca 500 som sedan utökade familjen med  
barn födda i Argentina.
Jag är intesserad av alla tips om svenska familjer i Brasilien/Argentina för mitt fortsatta
arbete.
Itaparica byggdes 1890 och var på 2543 ton ett
ganska litet fartyg med ca 500 personer ombord.
 
mvh leif

2007-12-14, 14:43
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Leif!
 
Du är ju superexpert på detta ämne. Har du publicerat något av din forskning? Det skulle vara intressant att lära sig mera.

2007-12-14, 23:05
Svar #23

Sven-Åke Karlsson

Tack Leif! jag är ny på detta område när det gäller forskning över internet.
men jag lär mej hela tiden, tack för att du tog dej tid.
MVH Sven-Åke

2007-12-15, 01:16
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Chris,  
Det finns ganska mycket skrivet om Brasiliensvenskarna, inte minst boken som Leif nämner här ovanför. Den reades ut av Emigrantinstitutet på Släktforskardagarna för några år sedan och kostade då 20:- tror jag. Jag köpte ett ex åt mig och ett åt föreningen hemma. Utöver denna bok, som också innehåller en lista på alla svenskar i Misiones (Argentina), har bl.a. Prins Vilhelm skrivit en bok som heter Röda jordens svenskar. Också Martin Rogberg har skrivit om de till Argentina utvandrade Brasiliensvenskarna och deras historia. Utöver dessa böcker finns en standardbibel för folk som söker svenskar i Latinamerika, nämligen Axel Paulins Svenska öden i Sydamerika. Jag har ytterligare en bunt böcker om svensköden i Argentina - som spiller över på Brasilien ibland, inklusive den för ett tiotal år sedan av Svenska Föreningen i Buenos Aires utgivna jubileumsboken Blågult i Argentina där många av historierna återges igen.
Sydamerika tas också upp i bokverket Vår svenska stam som gavs ut av Riksföreningen för svenskhetens bevarande i utlandet (Haha, vilket skämt!) men tar tyvärr inte upp särskilt mycket om Brasilien.

2007-12-15, 05:57
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Egentligen var det här ju Sven-Åkes fråga men det blev allmänt intressant, Brasiliensvenskarna har jag tidigare bara hört talas om då och då, men det kommer närmare när man ser personer som utvandrade. Det måste varit ett ännu större steg än att utvandra till USA.  Får försöka få tag på några av böckerna på Carolina.

2007-12-15, 07:22
Svar #26

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Om jag inte missminner så har det funnits en utställning med bland annat många foton om Brasilien-utvandrarna och deras historia någonstans för några år sedan. Jag minns inte var. Någon som såg den?

2007-12-15, 11:14
Svar #27

Utloggad Leif Blavier

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:50
    • Visa profil
Tack Chris!
Jag är nog ingen större expert det finns andra
som kan ämnet ännu mycket bättre.
Varför det blev Brasilien för min del berodde
på att min ff och fm familj emigrerade till
Brasilien 1911 och ingick i vad som kom att kallas dödsskvadronen på grund av dom undbäranden som drabbade dessa emigranter i form
av döda.
Därför blev ett arbete som jag trodde kunde räcka
ett halvår nästan oändligt när jag upptäckte att emigranterna var så pass många.
Jag hoppas att det finns något att publicera
2010-11 till 100 års minnet av utvandringen 1910-11
mvh leif

2007-12-16, 13:06
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Undrar om någon gått igenom de 9 volymerna i Utrikesdepartementet, 1902 års dossiersystem som handlar om Arv från Central- och Sydamerika (Dossie 75G)? De innehåller handlingar från åren 1886-1919. Kanske finns det fynd man kan göra även i andra dossiéer, som 111 Brasilien. De förvaras hos Riksarkivet.
 
Från 1920 finns ett nytt dossiesystem och jag är osäker på var arvshandlingarna finns. Kanske finns dessa handlingar kvar på UD. Vet inte heller om de ingår i P Personal- och administrativa avdelningens ärenden 1920-1969 eller R Rättsavdelningens ärenden 1918-1969.
 
Utöver dessa finns exempelvis Utrikesdepartementet, Arvs- och ersättningsbyrån 1905-1955. Det finns en förteckning, men hur noggrant den är indelad framgår ej av NAD.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-09, 13:41
Svar #29

Utloggad Ann-Marie Strand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2020-10-07, 15:43
    • Visa profil
Söker med ljus och lykta efter upplysningar om Julius Carl August Kristansson, född 1873 05 28, född i Kristberg. 1891-04-01 skall han ha utvandrat till Brasilien, detta enligt rotemansarkivet (bodde då på Söder i Stockholm). Enligt Emigranten Populär 1783-1951, står dock destination Buenos Aires och det är ju Argentina. Får ingen ordning på detta och kan inte hitta något om honom. Tacksam för hjälp.
MVH Ann-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna