ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg  (läst 3573 gånger)

1999-05-30, 02:40
läst 3573 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
EMIGRANTER TILL ARGENTINA: Söker på det här sättet släktforskare som i sina undersökningar stött på eller forskat på svenskar som emigrerat till Argentina, eller som fortsatt dit efter att ha emigrerat till Brasilien under senare delen av 1800-talet. De mest kända emigranterna är de som hamnade i Misiones och grundade staden Oberá. Även finlandsvenska familjer är intressanta.

1999-05-30, 10:31
Svar #1

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Jag har en familj Ekwall som flyttade till Argentina via Chile. Visserligen ganska tunnt med uppgifter, men är det intressant?
 
Janne

1999-05-30, 15:07
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag håller på och hjälper en svenskättling att hitta sina svenska och finlandssvenska rötter. De släktnamn som f.n. är mest aktuella är: Källsten (närmast från Stockholm någonstans), Bergström från Nyköping östra, Sand från Vasa i Finland, Sandberg från Stockholm och Kratz från Tenhult i Rågberga socken, Småland.
Det kan på sikt bli intressant att lägga upp en databas över de svenskar som bosatte sig i Misiones-provinsen i Argentina, eftersom de utgör en klar koloni, med ättlingar som fortfarande, hundra år efteråt, är nästan rent svenska. Men dessförinnan är det bra att veta om det finns någon som eventuellt har påbörjat något liknande, eller har gjort delar av materialet.

1999-06-22, 02:55
Svar #3

Barbro Beckman

Min mormors bror Albin Widgren f.1893-03-01 emigrerade till Brasilien tillsammans med en familj när han var 16 år gammal. Hans far dog när han var mycket liten och mormors mor hade mycket svårt att försörja sig och barnen då hon blev ensam. Hon skall ha försörjt sig som sömmerska. Var de levde då Albin föddes finns det lite skilda uppgifter om men det skall enl. släkten ha varit endera i Luleå eller Boden. Den familj han emigrerade med var i allafall inte släktingar. Han fortsatte från Brasilien till Argentina och bosatte sig där. Gifte sig med en Italienska och fick flera barn.  
Min kusin lyckades spåra upp en av hans barn (vår syssling). Förlorade dock kontakten med honom då han spårlöst försvann vid den tid då Falklands kriget pågick. De uppgifter jag idag har tillgängliga har jag fått från äldre säktingar och min kusin. Har inte ännu hunnit kontrollera i kyrkböcker, samt de uppgifter emigrant institutet kan tänkas ha.  
Tycker det är en mycket bra idé att lägga ut en databas över de personer som emigrerade och bosatte sig i Argentina. Jag ställer gärna upp och bidrar med namn och uppgifter om personer jag hittar.  
MVH
Barbro

1999-09-06, 20:16
Svar #4

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Jag har forskat mycket just på våra svenskar i Brasilien och Oberá.  Har en hel pärm med namn och födelsedata och håller fortfarande på att samla in flera namn, men mina kontakter i Oberá är inte så flitiga brevskrivare, så det går litet trögt.  Mina familjer är just Källsten, Sandberg, Sand och Kratz och några flera.  Alla ingifta med varandra och släkt med mig.  Jag är själv född Kratz och den första utflyttaren med detta namn, var min farfars syssling.  Jag har varit nere i Oberá och besökt mina släktingar och de har varit här flera gånger.Jag försöker kartlägga familjerna fram till dagens minsta barn.
Hälsningar
Ulla Kristoffersen, Norge

1999-09-07, 08:58
Svar #5

Kjell Öhman

Hej Ulla och andra! Jag letar efter min fff som 1890 utvandrade till Argentina. Han for med båt från Hamburg, med destination Buenos Aires. Hans namn var Johan Öhman, och han återfinns i passagerarlistan. Han återkom sedermera till Sverige 1897. Jag vet inget om hans öden i Argentina eller Sydamerika. Tacksam för ledtrådar.
Hälsningar
Kjell Öhman

1999-09-07, 09:40
Svar #6

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hej Kjell!
Jag har tittat igenom mina papper, men tyvärr har jag ingen Johan Öhman bland de mina i Oberá.  Jag har intryck av att de flesta som kom till Oberá, kom via Brasilien (Rio de Janeiro).  De bodde en tid i Brasilien, innan de fortsatte till Argentina. (Oberá ligger alldeles invid gränsälven).
Hälsningar
Ulla

1999-09-07, 17:36
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej Ulla!
 
Jag har f.n. nästan daglig kontakt med en nätkompis som föddes i Oberá och vars anor jag har börjat forska lite på. Han heter Ruben Källsten och är son till Axel Vandus Källsten. Du kan se vad jag kommit fram till genom att titta på den speciella websida jag gjort åt honom, (http://w1.250.telia.com/~u25004875/ruben01.htm). Om du har mer information och har kommit längre, är jag högst intresserad av ditt arbete. Detta gäller naturligtvis också de finska rötter han har (släkterna Sand, Ahlberg, Högbacka, m.fl.) som jag inte forskat på, samt de rötter hans kusin Mario-Oscar Källsten i Norge har via andra Oberá-svenskar.
Jag är själv född i Argentina, med svensk far och argentinsk mor, och kan berätta att Ruben f.n. hjälper mig att hitta mina rötter i staden Goya i grannprovinsen Corrientes.
 
Vänligen
Jorge Jojje Lintrup

1999-09-08, 08:49
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej Kjell Öhman!
 
Marta Persson Linde, som är anställd på svenska ambassaden i Buenos Aires, har tillgång till ett kortregister med uppgifter på de flesta svenskar som invandrat till, eller bott i, Argentina. Jag föreslår att du söker din fff genom henne. Du kan också vända dig till Svenska Föreningen i Buenos Aires, eller svenska kyrkan, som har en församling i samma stad.
Det är ingen idé att vända sig till det argentinska civilregistret, eftersom det inte kom igång på allvar förrän en bit in i detta sekel.

1999-09-08, 12:24
Svar #9

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hej Jojje!
 
Det här var roligt! Här fick jag mycket nytt och en massa kända namn.  Din vän Ruben hade jag inte, men väl hans far, faderns syskon och föräldrar. Jag är inte släkt med Ruben, men däremot är jag dubbelt släkt (dvs släkt med både hans mamma och pappa) med Mario Källsten i Norge och har haft besök av honom och hans mamma Hilma, syster Marian och systerson Carlos här i Oslo för några år sedan.  
Jag har just skrivit ut din websida och ska sätta mig ned med en kopp te och studera den noga. Det ser ut som du har mycket längre tillbaka på både Källsten och Sandsidan än det jag har. Kratz-släkten har jag långt tillbaka. Är du intresserad av det? Det var två syskon Kratz, som utvandrade, men systern använde inte Kratznamnet. Hon kallade sig Andersson och var även gift Andersson. Jag såg vid första blick inte namnet Kratz i Rubens  stamtavla. Jag har också fler  senare Källstennamn och även Sandberg, Andersson, Sand i Oberá och Sverige, men det är inte komplett. Nu ska jag läsa på  i min Argentinapärm och se vad jag har. Jag återkommer.
 
Hälsningar  Ulla

1999-09-08, 14:35
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej igen, Ulla!
Om du vill veta vad för slags kurre jag själv är kan du titta in på min egen genealogisida på Internet. Du hittar den under adressen http://start.at/genealogica
Hälsningar
Jojje

1999-09-10, 19:42
Svar #11

Kjell Öhman

Hej Jojje!
Tack för tipsen att kontakta Marta Persson Linde och Svenska Föreningen i Buenos Aires och svenska kyrkan. Du verkar väl insatt i kretsarna! Det är händelsevis inte så att Du har några mer preciserade adresser till de ovan nämnda. Vore mycket stor hjälp
Hälsningar
Kjell

1999-09-11, 20:37
Svar #12

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Kjell,
 
Adressen till Svenska Föreningen, Asociación Sueca, är Tacuarí 147, 1071 Buenos Aires, Argentina, E-post: club.sueco@ssdnet.com.ar
Adressen till svenska ambassaden känner jag inte till, men kan återfinnas på Utrikespolitiska institutets häften i varje välsorterat folkbibliotek här i Sverige.
Anna Dahlstein på Svenska Föreningen kan annars förmedla kontakten.

1999-10-05, 15:52
Svar #13

Utloggad Elin Beckman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-05-06, 10:02
    • Visa profil
är det non som vet om Oskar Vilhelm Bäckman
som emigrerade till Brasilien 1891
han var fran Nörköpings trakt.
skriv till mig. tack.

1999-10-05, 16:27
Svar #14

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det finns ingen Oskar Vilhelm Bäckman i den folkräkning som gjordes över svenskarna i Misiones, Argentina 1923-24. Så tyvärr hittar du nog inte honom just där.
Brasiliensvenskarna, som Misiones-kolonin ursprungligen tillhörde, var dock många fler än de omkring 500 som hamnade i Argentina. De flesta blev kvar i Brasilien, eller åkte hem igen. Somliga dukade under av sjukdom och nöd.
För något år sedan publicerades ett par artiklar om brasilienutvandringen i tidskriften Släkt & Hävd. Tyvärr har jag inte tillgång till dem, men är det någon som har dessa nummer, kanske det går att återfinna Oskar Vilhelm Bäckman där?!

1999-12-09, 14:36
Svar #15

eduardo beckman

jag ar en svenskatlig som bor i sodra brasilien
om du vill informationer om svenskatlingar som fins kvar i sodra brasilien (Ijui) skriv till mig
ebeckmann@hotmail.com

1999-12-25, 23:23
Svar #16

Utloggad Bert Palmblad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-01-20, 18:22
    • Visa profil
Hej! Jag tillhör en släkt där min farmors föräldrar utvandrade till Argentina i slutet av 1800-talet. De härstammade från Filipstad och namnen var Olof Jansson och Ana Bengtsson. Min farmor, Hedvig Janson, föddes 1891 04 28 i Salto, prov. de Cordoba. Hon utbildade sig till sjuksköterska och blev officer i Frälsningsarmén, gifte sig med min farfar, Axel Sjödin, som utvandrade till Argentina som missionär 1907. Båda återvände till Sverige i slutet av 1950-talet. Det finns dock säkert släktingar kvar i Argentina då farmor hade åtminstone en syster. Är det någon som har upplysningar emottages dessa tacksamt. Mvh/ Bert Palmblad-Sjödin

2000-08-09, 02:53
Svar #17

Göran Fjällborg

Jag försöker finna släkt i Argentina. Min pappas faster Maria Johanna Fjällborg flyttade till Finland 31/8 1901 och gifte sig med någon där. Sedan flyttade de till Argentina, möjligen via Brasilien. Det finns personer som har brevväxlat med släkt här i Sverige. Möjligtvis är det barn till Maria (Maria kallades Siri Maria eftersom hennes mamma hette Sigrid). De som skrivit hette Ingrid och Arne. Jag har också ett annat namn på kortet, kanske ett efternamn Keu
 
Kan någon säga mig hur jag kan gå vidare?
 
Tack på förhand
 
Göran Fjällborg
goran.selsi@swipnet.se

2000-08-09, 21:30
Svar #18

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej Göran,
 
Om din gammelfaster gift sig i Finland, har hon säkert burit sitt nya efternamn när hon invandrat till Argentina. Därför är det viktigt att du får klarhet i vad hennes man hette, innan själva djupdykningen dit. Hade jag varit du, hade jag försökt spåra henne till den ort i Finland hon gifte sig i, tagit reda på vem hon äktat och kollat när hon utvandrat därifrån. Kanske finns svaret på din fråga redan där?!
Får du sedan ett släktnamn att leta efter i Argentina, är det mycket lättare att återfinna hennes eventuella ättlingar, och kanske också information om hennes vidare öden.
Under tiden får vi med lite material om Argentinasvenskarna kolla om vi hittar någon Siri Maria bland dem. Kanske är det din gammelfaster i så fall...

2000-08-10, 10:57
Svar #19

Göran Fjällborg

Tack för det, Jojje!
Jag uppskattar din hjälp. Jag fick gamla kort idag tagna i Argentina. Det är släkt i Argentina som har skickat korten en gång. Dessa personer har efternamnet Palo vilket min farmor hette som ogift. Ingen jag talat med känner däremot till att någon Palo skulle ha utvandrat till Argentina och känner heller inte igen förnamnen. Kanske det kan vara en ledtråd i alla fall till släkten där nere.  
De namn jag har är: Johannes Palo och Iris Palo. Korten är nog tagna någon gång runt femtio-talet.
 
Tack för hjälpen
 
Göran

2000-08-10, 11:01
Svar #20

Göran Fjällborg

Jag har fått veta att det inte är helt säkert att hon gifte sig i Finland, så hon kanske hette Fjällborg fortfarande när hon kom ner dit. Jag har kontaktat pastorsämbetet i Vittangi för att försöka få information om vart hon flyttade.
 
Göran

2000-08-10, 22:01
Svar #21

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Hej igen, Göran,
 
Det typiskt finska efternamnet Palo är lätt identifierbart här i Sverige, och kanske andra europeiska länder. Men i spansktalande länder blir det lite svårare att skilja, eftersom det förmodligen finns spanska familjer med namnet Palo, som betyder påle, käpp, stake, stång, stolpe och mast (i den argentinska telefonkatalogen återfinns cirka 50 st abonnenter med efternamnet Palo).
Och apropå Fjällborg, så heter en av mina kursdeltagare här i Mora, Thommy Fjällborg. Kanske en släkting i förskingringen?

2000-08-11, 03:33
Svar #22

Göran Fjällborg

Hejsan Jojje!
 
Jodå Thommy är en avlägsen släkting som jag fått kontakt med på senare tid. Han har hjälpt mig mycket genom att dela med sig av sin forskning. Hälsa så gott till honom.
Jag märkte också att Palo visst var en vanligt namn även i Brasilien. Du har tidigare skrivit här att Marta Persson Linde, som är anställd på svenska ambassaden i Buenos Aires, har tillgång till ett kortregister med uppgifter på de flesta svenskar som invandrat till, eller bott i, Argentina. Tror du inte att man där kan hitta de Svenska Palo?

2000-08-14, 20:31
Svar #23

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Iris Palo i Misiones, Argentina...
 
Det här svaret kom från min vän Ruben Källsten i Posadas (översättning följer på det spanska meddelandet):
Parece que encontramos una pista para tu amigo.
 Primero le pregunte a la Vieja y me dijo que escucho hablar de ese apellido. Luego me fijé en la guia telefónica de Oberá y encontre a Oscar Palo, hablé por teléfono y me contestó su viuda y comentó que tienen un hijo llamado Mario Palo ( la dirección es José Ingenieros N° 1177 - 3360- Oberá - Misiones  y el teléfono 03755-425884). Dice que su esposo era de origen finlandés y ella trabaja
en la Iglesia sueca.
La Señora tiene un apellido español y dice que el difunto Oscar Palo tiene una hermana llamada Iris que vive en Puerto Rico (Misiones) que está a 135 Km de Posadas, camino a cataratas.
Estamos en la pista. Sería bueno que comiencen por contactarse a la que les díreccción que les di hasta que pueda localizarla a Iris en Puerto Rico que podría conocer mas del origen familiar.
Un abrazo - Rubén
 
Översättning: Det verkar som om vi hittat en ingång till din vän. Först frågade jag morsan som sade att hon hört efternamnet. Sedan kollade jag telefonkatalogen över Oberá (svenskstaden) och hittade en Oscar Palo. När jag ringde svarade hans änka som berättade att hon har en son, Mario Palo (adress: José Ingenieros 1177, 3360 Oberá, Misiones, Argentina - tel: +543755-425884). Hon berättade att hennes man var av finländsk härkomst och att hon jobbar i Svenska kyrkan i Oberá.
Damen har ett spanskt efternamn, och berättade vidare att hennes avlidne man har en syster i livet som heter Iris som bor i staden Puerto Rico i samma provins, ca 135 km norr om provinshuvudstaden Posadas.
Vi är på gång! Det bästa vore om din vän tog kontakt med sonen först för att via honom ta vidare kontakt med Iris Palo i Puerto Rico, och se om det är rätt personer det är fråga om.
 
Göran, nu hänger det på din förmåga att få kontakt och med lite, lite tur, kanske du hittat dina argentinska släktingar!
 
Lycka till!

2000-08-15, 23:38
Svar #24

Göran Fjällborg

Hejsan Jojje!
 
Det här var ju verkligen fantastiskt. Tack så mycket för hjälpen. Jag ska följa upp det här spåret och se vart det leder.
Jag uppskattar verkligen din hjälp.
 
Tack
 
Göran

2001-02-09, 17:51
Svar #25

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den allmänna och ganska ostrukturerade diskussionen om Argentina avslutas härmed. I stället finns det nu möjlighet att skapa olika diskussioner under ämnet Argentina. På så vis hoppas jag att ordningen ska bli bättre i denna avdelning samtidigt som möjligheterna till givande diskussioner blir bättre när inte alla inlägg blandas huller om buller. God fortsatt diskussion!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna