ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Oscar Sundblad som är begravd nära Evita Peron ?  (läst 2380 gånger)

2001-03-05, 07:38
läst 2380 gånger

Leif Mörkfors

För ett par veckor sedan besökte jag Reculakyrkogården i Buenos Aires. Ett sista vilorum för rika och prominenta Buenos Aires-bor för att titta på Evito Perons grav. Som gammal släktforskare granskar jag av gammal vana även de stenar som finns runt omkring och ganska förvånad fann jag att det några monument längre bort fanns en man begravd med det mycket svenskklingande namnet Oscar Sundblad. Hans skall ha varit född 1872-12-09 och var gift med Angela Alzaga de Sundblad.  
Vem var han ? Varifrån kom han ? Är det någon som letar efter honom ?
Naturligtvis finns det ett fotografi av stenen bland mina ännu icke framkallade semesterbilder !

2001-03-05, 12:05
Svar #1

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
En C.G. Sundblad fanns ca 1850 i Buenos Aires med ett förflutet som sjöman. Kanske en son till honom?
mvh Johnny Riert

2001-03-05, 12:07
Svar #2

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
En C.G. Sundblad fanns ca 1860 i Buenos Aires med ett förflutet som sjöman. Kanske en son till honom?
mvh Johnny Riert

2001-03-05, 15:37
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Recoleta-kyrkogården, Leif, om man ska vara petig...
Jag ska fixa fram den där Sundblad åt dig så fort jag kommer hem från jobbet.

2001-03-05, 15:47
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
På min hemsida Allt om Argentina finns förutom ingående beskrivningar av Argentina och argentinarna också en del information om de många spår svenskarna lämnat efter sig där. Bland annat konstateras att Sundblad inte bara lämnat efter sig en grav, utan också en hel ort (Sundblad, Buenos Aires), och att han inte var ensam svensk om det.
Välkommen med ett litet besök!

2001-03-05, 17:13
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Oscar Carl Gustaf Sundblad äro namn, på vilkas ursprung man knappast behöver misstaga sig. De buros av en svensk, som omkring 1820 hamnade i Buenos Aires. Sundblad måste haft något med sjön att göra, ty 1816 figurerade han i Rio de Janeiro på avlöningslistan för svenska briggen Fianza under benämningen assistent ombord. Vad han sysslade med i Buenos Aires har varit svårt att konstatera, men vissa ledtrådar peka hän på skeppsfounerarebranchen. År 1836 påträffas hans namn i de domstolsprotokoll som röra kontroversen Tarras-Rosas. Han blev nämligen av rätten utsedd att verkställa översättning av några till målet hörande svenska handlingar. Att döma av flera uttalanden av landsmän därnere tycks man icke hava haft någon särdeles högstående uppfattning om honom. Så skriver bl.a. vår gamle bekante Bladh i ett brev hemifrån Stockholm till en vän i Buenos Aires: Hälsa Sundblad, den slarven och Damström, den fähunden. De äro båda karaktärslösa och Du bör akta dig för dem. Nå, omdömena må stå för sagesmannens egen räkning. I alla fall kan det i en bättre värld vara till tröst för Sundblad, att han blivit placerad i en åtminstone något förnämligare kategori än sin samtidigt omnämnde landsman.
Sundblad var ännu 1859 i livet, ty då återfinnes han bland de svenskar, som på konsulatet i Buenos Aires avlade tro och huldhetsed till konung Carl XV. Flera avkomlingar till honom finnas alltjämt i den argentinska societeten under namn av Sundblad Rosetti, Castro Sundblad, etc.
[Axel Paulin: Svenska öden i Sydamerika, Stockholm 1951, s.290]

2001-03-05, 18:24
Svar #6

Leif Mörkfors

Tack för svaren ! Oscar (Evitamannen) borde väl då ha varit en sonson !? Vet du något om farfaderns härkomst ?

2001-03-05, 19:01
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det finns ett 50-tal telefonabonnenter i Argentina som heter Sundblad i efternamn. Dessutom finns en golf- & countryclub med det namnet.
Tyvärr vet jag inget mer om Oscar Sundblad d.ä:s familj eller efterlevande.
Orten Sundblad ligger i Buenos Aires-provinsen, helt nära gränsen mot provinsen La Pampa - en gång i världen omdöpt till Evita Per?n i bästa stalinistiska stil (även provinshuvudstaden i Buenos Aires, La Plata, förärades samma namn)...
På min hemsida (se inlägg ovan) återfinns också en sammanfattning av Evita Per?ns liv och gärning, för den som är intresserad... (argentinska kändisar).

2005-06-28, 19:29
Svar #8

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till Carl Sundblad född 1797.09.02 i Gillberga (förmodligen Värmland).Han var handskmakare och handlande, flyttade till Arvika i Värmland och fick familj och blev bosatt där.Hans fru hette Christina Lovisa Ulfström född 1804.11.15 någonstans i Uppland. Har ingen födelseförsamling på henne.Han är min sambos ff mf f.
MVH.Anita Karlsson.

2011-11-18, 23:30
Svar #9

Utloggad Clara Sundblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-11-18, 23:30
    • Visa profil
Hej, jag heter Clara Sundblad Jag skriver för att ställa en fråga, här i Argentina har vi en familj vapen och skulle vilja veta om det är rätt.
För ottro sidan om de behöver någon form av information om efternamnet i Argentina, tveka inte att maila mig.
Om du inte har något emot vänligen maila mig och skickade sköld som vi har så du kan verifiera att det är korrekt.
 
Om det är ett misstag jag är ledsen men använder Google Translator att skriva.
 
Tack så mycket
 
Clara Sundblad
 
 
Hi, my name is Clara Sundblad I am writing to ask a question, here in Argentina we have a family crest and would like to know if it's right.
For ottro side if they need some kind of information on the surname in Argentina do not hesitate to email me.
If you do not mind please email me and sent the shield that we have so YOU CAN verify it is correct.
 
If there is a mistake I'm sorry but use the Google translator to write.
 
Thank you very much
 
Clara Sundblad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna