Till Tucum?n, republikens trädgård, och dess sockerindustri ha åtskilliga svenskar samlats. Mest framträdande bland dem är Gustaf Adolf Swanström, SKF-representant i det distrikt som utom Tucum?n omfattar Santiago del Estero, Salta och Jujuy. Arbetet har givit honom intim kontakt med flertalet ingenios, sockerbruk, för vilka han utövat konsulterande verksamhet, främst ifråga om kullagerproblem men också beträffande maskineri och allmänna driftsfrågor. En speciell carro ca?ero, avsedd att ersätta de gammaldags tvåhjuliga, av häst- eller åsnespann dragna fordonen för transport av sockerrör, har Swanström som konstruktör. Den består av en fyrhjulig vagn med små framhjul och större bakhjul, med större lastkapacitet och lättare framkomlighet både ute i fälten och på vägen; man ser dem ofta kring Tucum?n i små tågsätt av upp till sex släpvagnar, dragna av en traktor. Vid den stora sockerfabriken i Ledesma arbeta flera svenskar, däribland O. E. Kindgård som chefsbokhållare och Erik Johanson som föreståndare för reparationsverkstaden för åkerbruksredskap och maskiner. Från järnvägsbyggen och kraftverk kom David Gunnar Bounge till posten som teknisk chef för La El?ctrica del Norte och har i denna egenskap bland annat omhänderhaft ombyggnaden av staden Tucum?ns spårvägsnät. Två svenska vetenskapsmän, Claës Christian Olrog och Bengt Sparre, äro verksamma som forskare och lärare vid Instituto Miguel Lillo under universitetet i Tucum?n. [Axel Bo?thius &al: Vår svenska stam på utländsk mark - Svenska öden och insatser i främmande land, Volym 3 Övriga världen, Latinamerika, Afrika, Asien och Australien, Örebro 1953, sidorna 42-43.] Jag tror att Martin Rogberg är författare till artikeln.
Hoppas du har nytta av den återfunna texten! (Som kuriosa kan jag nämna att jag haft personlig kontakt med den i texten nämnde Claës Christian Olrog i Tucum?n, innan han dog 1985, inför planeringen av en fågelskådarresa som jag genomförde 1989 tillsammans med 15 andra svenska ornitologer.)