ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schauman i Argentina  (läst 1167 gånger)

2011-01-06, 21:03
läst 1167 gånger

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Nu har jag lyckats finna personer i släktträdet som emigrerat till Argentina också. Börjar tro att släkten har svårt att rota sig med tanke på hur många länder som man nu är utgrenad till.
 
Jag fann genom en bouppteckning att Emil Osvald Schauman (1865-) emigrerade till Argentina och arbetade där som ingenjör. Han fick fem barn och en av dessa är lite mer intressant än de andra.  
 
Genom en liten sökning på Internet, så finner jag följande från den spansktalande tidningen La Nacion:
 IN MEMORIAL;
Träffade med anledning av årsdagen av mordet på Baron Emil Osvald Schauman och Mr Francisco Schauman Grönvald Massa  
kommer att sägas nästa torsdag, kl 11, i Metropolitan Cathedral.  
 
Översättning är gjort med Google översättning.
 
Naturligtvis kan man inte låta en sån här text vara orörd. Vilken historia kan ligga bakom denna hemska händelse?
 
I släktforskar synpunkt, så intresserar mig dessa personers öde. Kan de vara familjemedlemar?
Emil Osvald Schauman fick som sagt fem barn och alla levande bodde 1965 i Argentina enligt boupteckningen jag har.
Några i Buenos Aires och några i staden Mendoza. Sonen till Emil Osvald, Francisco Schauman var Överstelöjtnant i Argentina 1965 och bosatt i Buenos Aires.
 
Jag vill försöka att komma i kontakt med ättlingarna till Emil Osvald, kanske är de intresserade av vad jag vet om deras anor?
 
Oavsett så undrar jag hur man bär sig åt med släktforskning när man har personer som emigrerat till just Argentina?
 
Så vitt jag veet så var det många som emigrerade till just Argentina från Sverige.
 
Tacksam för svar och engagemang:
 
/Mathias

2011-01-07, 00:41
Svar #1

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Märklig översättning av Google. Jag får intrycket att texten först översätts till engelska och därifrån till svenska (jfr Metropolitan Cathedral, Massa). Texten (från 5/7 2004) lyder i original: Con motivo de cumplirse un nuevo aniversario de los fallecimientos del barón Emil Osvald Schauman y del señor Francisco Schauman Grönvald se rezará una misa el jueves próximo, a las 11, en la Catedral Metropolitana.
 
La Nación upplyser att det kommer förrättas en mässa i Catedral Metropolitana med anledning av års-/minnesdagen av nämnda personers bortgång.
Fallecimiento och verbet falleció [=avled] är de uttryck som vanligen används i spanskspråkiga dödsnotiser.
Inget mord alltså !

2011-01-07, 04:45
Svar #2

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Var ju skönt att de inte blev mördade ialla fall.
Frågan återstår om det är samma personer som jag har i mitt släktträd och hur jag får reda på detta?
 
/Mathias

2011-01-07, 12:41
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Du kan kolla vita sidorna för att finna personer som heter Schauman.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-01-07, 13:10
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag förmodar att det är samma personer på sajten lanacion (60-årsjubileum nämns 2005) som på den finska sidan här ovan (Emil dog tydligen 1945). Han hade sju barn enligt den finska sajten.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-01-07, 20:06
Svar #5

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Claes-Göran,
Tackar för länkarna du bidrog med. Det är defenetivt samma familj det handlar om!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna