ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkogård i Buenos Aires  (läst 2020 gånger)

2004-04-13, 16:11
läst 2020 gånger

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Kyrkogård i Buenos Aires
 
Hej,  
 
Nedan bifogar jag en bild från en kyrkogård i Buenos Aires. Tyvärr vet jag inte vilken det är, och hoppas att någon Argentinakännare kan hjälpa mig.
 
I graven ligger Senta Larson född Värnlund, adopterad Zamore, född i Stockholm 1905. År 1928 gifte hon sig med ingenjören hos L.M. Ericson, Ernst Josef Larson f. 1896. Samma år flyttade paret till Argentina där Ernst skulle arbeta på Ericsons kontor. Senta dör emellertid samma år, och får enligt bilden nedan tydligen en ganska pampig grav.
 
Min undran är nu vilken kyrkogård detta kan vara, och om graven fortfarande finns kvar.  
 

 

 
 
Vänligen, Lisa Qviberg

2004-04-14, 00:03
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Min erfarenhet av begravningsplatser i Buenos Aires är förstås begränsat, jag har bara besökt tre stycken, Chacarita, Recoleta och Temperley. Jag kan dock säga följande; katolska begravningsplatser karakteriseras av ett gytter av marmorvita gravmonument prydda av allehanda kors, änglastatyer, pelare, m.m. De finaste, bland dessa, de ovanstående, präglas av de stora maffiga mausoleer, columbarier och tumbor.
En svensk medborgare har knappast begravts i någon katolsk kyrkogård. Därför är det naturligt att förmoda att Sentas grav kan återfinnas i någon av de reformerta kyrkogårdarna.
Det enda vettiga råd jag kan ge dig, är att vända dig till svenska ambassaden i Buenos Aires och fråga. Där har funnits ett register över svenska medborgare bosatta i Argentina, och möjligtvis har de någon id? om var svenska begravdes vid tiden för Sentas död.
Jag kommer att vistas i Buenos Aires i höst, bl.a. med släktforskning på schemat, vilket inkluderar forskning om min morfars mor, som var av skotsk härkomst och protestant. Kanske får jag tid till något besök på brittiska kyrkogården, och månne också på den svenska ambassaden. Så kanske jag kan kolla om graven står kvar, förutsatt att du gör grovgörat och tar reda på var den ligger.

2004-04-14, 09:48
Svar #2

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Hej Jorge,  
 
tack för din information som ändå kan vara någon slags vägledning i mitt sökande. Gravstenen är ju svart och det torde ju således tyda på att det inte är en katolsk kyrkogård Senta ligger begraven på.  
 
Jag har nu mailat både Svenska ambassaden och Svenska kyrkan i BA och hoppas de kan hjälpa mig. Jag återkommer här så fort jag vet något närmare. Det vore ju ytterst förnämligt om jag kunde lyckas få kyrkogården identifierad innan hösten och ditt besök i Buenos Aires, och ingen vore mer tacksam än jag om du har möjlighet att besöka graven.
 
Vet du om Argentina har någon släktforskarsida på internet som motsvarar vår egen Rötter, där jag också kan lägga ut den här frågan?
 
Vänligen,  
Lisa

2004-04-15, 00:27
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Nej, Lisa, inget Rötter i Argentina, tyvärr! Roots-Web, Gen-Web, eller liknande sajter kan ha något argentina-forum, men där brukar det vara svårt att få napp. Många ställer frågor, alltså, men få besvarar dem...
Jag har sett att det finns en tysk begravningsplats i Buenos Aires. Där är det möjligt att Senta ligger. Sverige hade ju fram till kriget mycket starka band med Tyskland, och svenska kyrkan står nog rätt nära den tyska kulturellt sett. Så eftersom det inte finns någon svensk eller skandinavisk kyrkogård där, ligger det ju närmast till att man använde sig av den tyska.
Det är väl f.ö. inte omöjligt att svenska kyrkan förde någon form av församlingsbok över sina medlemmar. Då borde det väl stå där. Det är väl heller inte omöjligt att dessa handlingar hamnat här i våra svenska arkiv?!

2004-12-21, 13:43
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag gjorde under min vistelse i Argentina två besök vid reformerta begravningsplatser. Dels besökte jag Svenska Kyrkogården i Ober?, där flertalet av de svenskar och svenskättlingar som levt i området ligger begravda, dels Cementerio de los Disidentes i Lomas de Zamora utanför Buenos Aires, där jag noterade att ett flertal svenskar blivit begravna.
Emellertid finns det flera dissident-kyrkogårdar i Buenos Aires, och jag väntar på en lista med adresser dit. Då de är förhållandevis mycket välhållna (i jämförelse med de katolska dito) finns förmodligen en stor chans att man kan få svar på om någon är begravd där. Tiden för hur länge graven behålls i kyrkogården är dessutom mycket längre än här hemma, i vanliga fall 99 år.

2004-12-24, 23:25
Svar #5

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Carl August Stjernberg, svensk kapten på Hazard, dog ombord 1868 utanför Argentina. Han blev förmodligen begravd i Argentina. Någon id? om hur man hittar hans begravningsplats? Det skiljer ju 60 år mellan Sentas och Carl Augusts död.
 
Mvh
Kaj A.

2004-12-25, 00:52
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag kommer att försöka få pejl på vilka de olika dissident-kyrkogårdarna* är i Buenos Aires (till att börja med) och också ta reda på när de grundades. Jag vet att en gulafeber-epidemi la grunden för den största begravningsplatsen i staden, och vet också att det finns flera försvunna dissidentkyrkogårdar, men det krävs metodiska undersökningar för att få grepp om saken. Det gäller bara att någon därnere tar tag i saken, för härifrån kan det vara svårt.
Det borde också ha förts böcker över avlidna sjömän, men jag tror inte det fanns någon sjömanskyrka i Argentina förrän in på 1900-talet.
 
*dissident betyder avfälling (från den rätta tron =katolicismen)

2004-12-25, 19:15
Svar #7

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Spännande att se vad du kan hitta. Jag skulle vara mycket glad om du rapporterar här hur det går!
Mvh
 
Kaj A.

2005-03-07, 10:11
Svar #8

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Hej Jojje,  
 
intressant med dina senaste inlägg, och även jag väntar med spänning på om listan över dissidentkyrkogårdar kan leda mig någonvart. Jag mailade ju svenska ambassaden i Buenos Aires i våras men fick inget svar. Mailade återigen någon tid senare, men ännu inget svar. Nu har det emellertid fallit sig så att jag sedan nov förra året jobbar som arkivarie hos UD, och börjar lära mig hur utlandsmyndigheternas arkiv ser ut. T.ex. så är ju det äldre materialet från utlandsmyndigheterna hemskickat och finns på Riksarkivet, så jag ska nog kontakta dem (i tjänsten - då kanske de tar mig på allvar).  
 
Hursomhelst så har jag kommit över ett par nya foton på Sentas grav. Bilderna ovan är scannade från en mycket dålig papperskopia som är den enda bild jag hittills haft tillgång till. Men de riktiga fotografier jag nu hittat visar att graven inte alls är stor och pampig. På bilden ovan är det en ren synvilla eftersom det ser ut som om bänken står framför stenen. Men egentligen står den snett bakom graven, vilket gör gravstenen till en högst ordinär sten i normal storlek.
 
Jag fortsätter med mitt sökande ...
 
Vänligen,  
Lisa

2005-03-07, 10:54
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Boken jag förväntade mig att få, den om de argentinska dissidentkyrkogårdarna, är tydligen svår att få tag på. Men jag jobbar på det, och har blivit lovad åtminstone en fotostatkopia på den.
Sen ska det ju bli spännande att se vad du hittar i Riksarkivets gömmor. Där har jag ett litet handikapp som inte bor i Stockholm...

2005-03-07, 22:16
Svar #10

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1801
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 09:24
    • Visa profil
Hej Lisa,
jag tror nog att Riksarkivet tar dig på allvar ändå :-)  Jag har väldigt goda erfarenheter av mycket hjälpsam och engagerad personal där.
Även om mina frågor ibland varit jobbiga.
Lycka till

2007-04-19, 14:13
Svar #11

Utloggad Lisa Qviberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 15:20
    • Visa profil
Hej Jojje,  
 
det har gått ett par år sedan de senaste inläggen här. Jag undrar om du har haft någon tur med den där boken om de argentinska dissidentkyrkogårdarna som du nämnde att du skulle införskaffa.
 
Jag står fortfarande still i mitt sökande efter Sentas kyrkogård, upprepade kontkaktförsök med svenska kyrkan i BA har tyvärr inte lett någonstans. Betr. arkivet från ambassaden i BA så har det vid en snabb anblick inte gett något resultat, men jag ska göra en djupdykning bland handlingarna nu i sommar.
 
Jag undrar också om du vet om det för Buenos Aires fanns några adresskalendarar, motsvarande sådana som vi har i Sthlm från 1800- och 1900-tal? Det skulle nämligen vara intressant att ta reda på var Senta och hennes man bodde, och om huset fortfarande finns kvar. För skulle det vara så, ja, då ska jag nog börja spara till en resa söderut :-)
 
Mvh,
Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna