ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerby bruk  (läst 736 gånger)

2004-07-18, 08:20
läst 736 gånger

Sofia Larsson

Var nånstans i Sverge ligger det bruket?
Och när fanns det? Jag menar när slutade bruket och finns bruksgårdarna kvar än?
Vad varr det för bruk? Fanns en herrgård också?

2004-07-18, 09:24
Svar #1

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Sofia!
Österby bruk låg/ligger i Uppland. Gå in på Björn Espells släktkrönika och namnet Colas Garnier så finns en del att läsa. Björn Espell kan du söka i Google.
Mvh Martin B

2004-07-18, 09:41
Svar #2

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Sofia!
Ursäkta mig Sofia, jag menar Åkerby bruk och Österlövsta. Men Uppland är det i alla fall. Namnet blev också fel Grenier ska det vara.
Mvh Martin B

2004-07-18, 10:34
Svar #3

Essan Gradhman

Sofia!
Jag åkte faktiskt förbi där för ett tag sedan.
Bruksgata med små röda gårdar finns kvar, men något bruk eller herrgård kan jag inte minnas!
I övrigt vet jag inget om denna plats annat än att det låg i närheten av Österlöfsta.
Essan

2004-07-18, 10:59
Svar #4

Sofia Larsson

Hej ni båda!
Va fort ni svarade! Nu har jag läst på Espels sida den var bra. Man lärde sig mycket. Synd att det låg så långt bort annars hadde jag åkt dit jag också.
Tack ska ni ha!
Sofia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna