ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är handlande Carl Wikman från Sunnerbo härad bekant?  (läst 880 gånger)

2005-03-02, 14:31
läst 880 gånger

RIkard Landelius

Är det någon som vet något om en Carl Wikman som benämns handlande och 1851 uppges vara från Sunnerbo härad i Kronobergs län? Jag vill antingen ha hans födelsesocken eller var han är registrerad som boende 1850-51. Jag behöver få tag i honom i ett faderskapsärende där han nämns i ett mål vid Uppvidinge häradsrätt sommaren 1851. (Därmed bör han vara från c:a 20 år gammal och uppåt tycker jag). En piga har arbetat i Sjösås socken och blivit med barn. Hon själv kommer från Nottebäck sn.
Jag har kollat utflyttningslängder för själva orten Sunnerbo i Gnosjö socken och även HFL där utan att hitta honom. Jag har även kollat med Arkion för folkräkningen 1870 men de hade inte denna del av landet klar. På Sv Befolk 1890 finns ingen lämplig Wikman heller (som är åtminstone 20 år gammal 1850). LA-Vadstena har letat  efter inrikespass runt 1850-1 utan att hitta honom också. Nu återstår bara husförhörslängderna för HELA Sunnerbo härads 23 socknar att leta igenom, vilket jag givetsvis gör enbart i absolut sista hand. Någon som kan ha nån information alt nåt bra tips? /Rikard

2008-06-05, 10:03
Svar #1

Utloggad Ulla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 816
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 13:54
    • Visa profil
Är det någon som vet något om Maja Andersdotters född i Skepptuna 1745 i vilka hennes föräldrar var? hittar henne inte husförhörslängderna el. födelseboken, behöver behöver hennes rote där hon ska vara född för att gå vidare/Ulla

2015-05-01, 11:18
Svar #2

Utloggad Rikard Skillt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2016-12-03, 15:39
    • Visa profil
Är det någon som vet något om en Hans Cronstrand eller Kronstrand som benämns hökare i Stockholm? Han bodde i Storkyrkoförsamlingen före 1752 när han ingick äktenskap 8/11 1752 i denna församling med Margareta Forssman från Falun.  Hans ursprungliga hemort är ej angiven i vigselboken. Paret fick två barn, Johan Erik Cronstrand, född 24/3 1753 i samma församling. Det andra barnet, dotter, namnet ej angivet. Efter makens bortgång flyttade änkan med två barn därifrån till Rättvik omkring 1755 hos sin broder, Georg Forssman, kronolänsman. Dottern avled i Rättvik och begravdes 14/3 1756.  
 
Hökaren Hans Cronstrand skall ha avlidit omkring 1755. Han är ej registrerad i dödboken för Storkyrkoförsamlingen mellan åren 1754 och 1756. Han dog troligen på ett annat håll.  
 
Med vänlig hälsning
 
Rikard Skillt

2015-05-02, 15:42
Svar #3

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Rikard,
Jag kan förstå om du placerade din fråga under fel ämne och senare lade den rätt, men det är bra om du tar bort den på den här platsen.  
 
En dubbelpostning kan få flera av oss att leta efter samma sak, men missa vad som redan hittats vid den andra postningen. Om du inte vet hur du gör så be moderator om hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna