ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wiveka Wachtmeister  (läst 1505 gånger)

2004-05-04, 19:42
läst 1505 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har tvekat mycket om jag ska ställa denna fråga så här öppet i Rötter! Jag fick ett mail av en tysk genealog som frågade: Steve, do you know anything about a young swedish girl (7 years of age)called Wiveka von Wachtmeister. She was left alone in Stadt Stolp in Pomerania during the second world war, are you related to her?. Bara detta ensamma barn i en sådan fruktansvärd situation är ju hjärtekrossande. Men för mig som teatermänniska också en riktigt god historia (som jag också arbetar med för tillfället). Jag har förhört mig i ätten Wachtmeister om det kanske fanns en Wiveka W med denna barndoms upplevelse bakom sig. Det finns wivekor. Men denna person passar dock inte på någon inom ätterna Wachtmeister, har jag tagit reda på. Däremot finns det personer ute i Europa som kallar sig Wachtmeister utan att kunna dokumentera släktband till ätterna Wachtmeister. Denna flicka var ju swedish enligt min bekant genealogen. Är det någon som känner till denna person i Sverige (eller i andra länder)? Damen borde ju vara mitt i 60 års åldern?  
M.V.H. Steve

2004-05-11, 14:23
Svar #1

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Hej Steve!
Din historia påminner mig om romanen Barn 312! På vilket sätt blev hon lämnad ensam? Dog föräldrarna eller kom de bara ifrån varandra? Vilket år?
 Jag har några gamla adelskalendrar, en per decenium ungefär. Tittade i 1935 och 1947, hittade ingenting spännande i den svenska grevliga ätten.  
 
1935 fanns även en gren av Wachtmeister af Björkö med. Där finns en ryttmästare Axel Erich Karl, född 1877 25/5. Han äger och bebor Bassendorf i Pommern (Grimmen). Han har fyra döttrar och en son, Axel Erich Wilhelm Max, som är född 1903 27/2 och enligt boken ogift. Om han gifte sig 1934-35 kan Wiveka varit hans dotter.
 1947 finns inte W af Björkö med. Dog hela familjen under kriget?
 
1977 finns släkten med igen. Men nu är det tydligen en annan gren: Erik Herbert Gustav, överste, död 1953. G m Wally Cäcilie Elise Marie von Podewils, död 1944.  
Son: Elof Erik Gustav Julius, löjtnant, död 1940. G 1932 m Ruth Ida Margarethe von Landwust(skulle varit prickar över u, men det får vi väl inte skriva?), född 1909 12/8. 1977 var hon bosatt i Västberlin, död 1985 (enligt 1986 års bok).
Döttrar: Karin, född 1934 och Ute, född 1938.
 
 Man kan ju leka med tanken att det fanns en tredje dotter. I slutet av kriget är pappan död, farfar översten är vid fronten, farmorn dör. Mamman flyr men får bara med sig två av flickorna. Min fantasi arbetar för fullt nu! Och jag som tjatar så på mina kursdeltagare om källkritik... Men hypoteser måste man få ha.  
 
Eftersom det är W af B du är släkt med, kanske du redan känner till de här familjerna. Det borde annars gå att kontrollera.
 
Hälsningar från Anita

2004-05-11, 14:41
Svar #2

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Steve!
 Jag vet var Karin och Ute finns idag, men det tänker jag inte skriva här i rötter. Är du intresserad så skicka ett mail!
Anita

2004-05-11, 23:30
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Prickar över u - (dvs ett ?) var ett äldre problem har jag för mig.. -Nu kan man nog skriva det utan att allt kraschar ihop..

2004-05-12, 07:08
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
hej Anita:
Jag hoppas du fick mit mail. Helt almännt om Wiveka Wachtmeister, och det vill jag åter poängtera, hon tillhörde inte ätten Wachtmeister af Björkö, Jag har kontrollerat detta, båce med medlemmar av Björkö släkten och andra delar av ätten Wachtmeister. Men jag blir ju tvungen att hålla fast vi namnet Wachtmeister. ja, hypoteser måste man ju ha. De två damer i fråga har dock ingen mer syster, men en bror som fortfarande bor i Tyskland. Ja vill inte gå vidare in på detta här, men rikta blicken åt ett annat håll, dvs utanför ätten Wachtmeister (därför diskuterar vi det ju heller inte under den rubriken) Vem kan Wiveka ha varit? Hon skulle ha varit svensk enligt min bekant, den tyska genealogen. Den bok Du nämner Anita Barn 312 vem har skrivit den?
bara en liten ting om Bassendorf är det någon som vet var detta gods ligger det kan vara det jag söker och som jag har blandat samman med gut Treblin (Erich von Puttkamers Wasser Schloss).
Det konstiga Anita är att någon Axel Erik Karl född 1879, inte finns med på ättetavlan? däremot finns min farmors kusin Hans Axel Georg född 1879 död 1959, vars son Hans Axel var en framgångsrik operasångare i Tyskland. men detta ska ju egentligen diskuteras under Wachtmeister rubriken. jag undersöker det noga och går över dit.
M.V.H. Steve

2004-05-12, 08:56
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Prickar över u, dvs ?, får vi skriva. Det som kraschade Forum var prickar över y.
Tänker inte prova :-)

2004-05-12, 09:44
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Romanen Barn 312 [Suchkind 312] skrevs av Eduard Rhein under pseudonymen Hans-Ulrich Horster.
Den gavs ut på B Wahlströms förlag i svensk översättning av Viktoria Bokblad 1955.
Den gick även som följetong i veckotidningen Allers.

2004-05-12, 22:06
Svar #7

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Hej Steve!
Tack för brev! Angående Bassendorf och Axel Erik Karl svarar jag under Wachtmeister.
 Din mycket avlägsna släkting Anita

2004-05-12, 22:32
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack både Anita , Gunnar och Bo! trevligt igen att möta en avlägsen släkting på Rötter!
M.V.H. Steve

2010-06-12, 04:24
Svar #9

Utloggad Göran Bokblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2018-04-27, 18:19
    • Visa profil
Vem var Viktoria Bokblad?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna